Vânzările de autoturisme din România au reușit să încheie anul 2023 cu un avans apropiat de cel preconizat în urmă cu 12 luni, însă ultima lună din an a venit cu o scădere importantă, de peste 25 de procente, un avertisment despre un posibil pericol pentru 2024: scăderea neașteptată a pieței auto, accentuată de diminuarea sumelor acordate de stat prin Programul Rabla, relevă datele analizate de Profit.ro.
Luna decembrie a adus un volum de 9.250 de autoturisme înmatriculate în România, fiind cea mai slabă lună din întreg anul 2023, cu o scădere de 25,63% comparativ cu decembrie 2022, sugerând astfel un declin al cererii de autoturisme noi în România. Dacă suprapunem această tendință, începută în lunile anterioare, peste modificările legislative introduse de guvern în privința Programului Rabla, putem să anticipăm o evoluție deloc favorabilă a vânzărilor de autoturisme noi în anul 2024.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe segmentul de LCV-uri, vânzările au scăzut de asemenea în luna decembrie, cu aproape 10 procente, la un volum de 1.228 de unități, cu aproximativ 140 mai puține decât în decembrie 2022. În total, piața de autovehicule din România a însumat 12.424 vehicule, cu aproape 4.000 mai puține (-23,77%) decât în anul crizei de semiconductori, când erau înmatriculate 16.299 unități.
Cele mai vândute mărci în ultima lună din an au fost Dacia, cu 2.752 de unități, în scădere majoră, cu aproape 48% față de anul trecut, Toyota, creștere de 29%, la 768 unități, și Skoda, avans de 12 procente și un volum de 753 unități. O serie de mărci, precum Renault (-51%) sau VW (-11,5%) au încheiat anul cu scăderi.
Clasamentul celor mai vândute mașini din decembrie a fost unul normal, după ce în urmă cu un an Dacia Spring urca surprinzător pe primul loc. Acum, Dacia Logan și-a păstrat poziția de lider, dar cu o scădere a vânzărilor mare, de peste 30 de procente, situație care s-a repetat și la celelalte modele ale mărcii: Duster, pe locul al doilea, cu 680 unități (1151 în 2022), Sandero, locul 3, cu 578 unități (702 în 2022) și Spring, 413 unități (1804 unități în decembrie 2022). Cele mai vândute automobile de import au fost Hyundai Tucson (305 unități), Skoda Octavia (221 unități) și Toyota C-HR (198 unități).
După 12 luni, piața de autoturisme din România a ajuns la 141.788 de autoturisme înmatriculate, potrivit datelor DRPCIV, preluate de ACAROM, cu o creștere de numai 9,63% față de 2022, după ce la începutul anului reprezentanții industriei auto mizau pe cel puțin 10% până la 15% majorare a vânzărilor.
CITEȘTE ȘI Cele mai vândute SUV-uri din Europa, în 2023. Ford Puma și Dacia Duster, depășite de germani și japoneziInteresant este faptul că și importurile de automobile second-hand au scăzut în decembrie (17.830 unități, -20,45%), sugerând de asemenea că românii și-au pierdut pentru moment interesul în achiziția de autoturisme.
Cele mai vândute mărci auto din 2023 au fost Dacia, cu 45.280 unități înmatriculate, iar la mărcile de import Renault, cu 10.562 unități, care a reușit să depășească Toyota cu fix 33 de autoturisme, în pofida faptului că a avut în decembrie o scădere foarte mare. Skoda, VW și Hyundai au fost celelalte mărci de automobile, în ordinea volumelor înmatriculate.