Mai multe autorități publice locale de talie medie din România vor să achiziționeze autobuze electrice prin accesarea unor fonduri europene în viitorul apropiat, a declarat Gabriel Stanciu, director general al grupului Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova, pentru News.ro. Acesta spune că a purtat deja discuții cu primării din țară, însă nu și cu primăria Capitalei.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Stanciu participă zilele acestea la expoziția Busworld din Belgia, unde Alstom a lansat autobuzul electric Aptis.
Oficialul Alstom spune totodată că mai multe capitale europene vor interzice în următorii ani vehiculele pe carburanți, iar viitorul aparține vehiculelor cu zero emisii, cele electrice.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Sunt foarte multe orașe de talie medie care au în plan să achiziționeze autobuze electrice pe fonduri europene. Am avut deja câteva întâlniri cu autorități din aceste orașe, din toată țara. În București, ca de altfel în orașele mari din România, nu am avut încă discuții concrete, însă așteptăm ca acest lucru să se întâmple curând”, a declarat Stanciu, fără a preciza despre ce orașe de talie medie este vorba.
El afirmă că în orașele de talie medie, oamenii sunt mai convinși să achiziționeze astfel de vehicule.
Potrivit reprezentantului Alstom, cel mai probabil anul viitor aceste autorități locale vor depune dosarele de finanțare, pentru ca abia în 2019 să se organizeze licitațiile pentru achiziția de autobuze electrice.
„Estimez că primele autobuze electrice vor fi livrate în cadrul acestui program de finanțare cel mai devreme în a doua jumătate a lui 2019 sau chiar la începutul lui 2020”, a adăugat el.
În opinia sa, pe termen mediu, în Europa, în ceea ce privește mijloacele de transport în comun, viitorul aparține autobuzelor electrice.
„Din câte știu, până acum a fost organizată o singură licitație pentru autobuze electrice, la Cluj. Deocamdată nu s-a conturat o idee precisă despre specificațiile tehnice ale unui astfel de produs. Există însă fonduri europene pentru achiziția de astfel de vehicule. Ultima tendință în Europa este spre un mijloc de transport în comun ecologic și cu precădere electric și cu costuri de operare scăzute pe termen lung”, a declarat Gabriel Stanciu.
În plus, multe orașe mari europene au luat decizia ca, de la un moment dat încolo, să interzică total vehiculele cu tracțiune bazată pe motoare termice.
„Este mult mai eficient să achiziționezi un autobuz electric, mai ales dacă iei în calcul costurile de operare. În prezent, consumul de carburant fosil este mai costisitor decât cel electric. Dacă cineva ar face un calcul asupra costurilor de operare pe termen lung, ar vedea că investiția se poate amortiza în principal în acest mod, prin comparație cu soluțiile clasice”, a subliniat Gabriel Stanciu.
Acesta precizează că un alt avantaj este faptul că autobuzul este prietenos cu mediul, iar costurile de mentenanță sunt mult mai scăzute.
„Un motor electric este mult mai fiabil decât orice motor termic, are la bază magneți permanenți și are mai puține părți în mișcare”, menționează Stanciu.
Alstom a lansat zilele acestea la expoziția Busworld din Belgia autobuzul electric Aptis, proiectul fiind inspirat de tramvaiele companiei.
„Nu se compară cu nimic din ce există pe piață, baza tehnică e total diferită. Este un autobuz electric derivat dintr-un tramvai”, spun oficialul Alstom.
El consideră totodată că, cel puțin în cazul Capitalei, ar fi ideală achiziția de autobuze și tramvaie electrice care să aibă la bază aceeași tehnică de alimentare electrică, pentru ca investiția să fie mult mai bine dimensionată.
De asemenea, Grupul Alstom a anunțat că, împreună cu una din companiile la care este acționar, NTL, a câștigat premiul pentru inovație la expoziția Busworld organizată în orașul Kortrijk din Belgia, pentru autobuzul Aptis, vehicul 100% electric.
Este pentru prima dată când ambele companii își diversifică și completează paleta de soluții printr-un produs neferoviar pentru a putea furniza clienților o întreagă gamă de mijloace de transport urban electrice nepoluante.
Politicile țărilor europene încurajează trecerea de la vehiculele pe motorină la cele care funcționează pe bază de energie nepoluantă. În general, cererea de mijloace de transport fără emisii este în creștere.
Proiecțiile demografice estimează faptul că, până în anul 2050, populația globului va ajunge la aproximativ 9,7 miliarde de oameni, din care 70% locuitori ai zonelor urbane.
În condițiile în care se prevede o dublare a emisiilor produse de transportul urban global, care vor ajunge la aproape 1 miliard de tone de dioxid de carbon echivalent până în 2025, autoritățile publice sunt din ce în ce mai preocupate de impactul transporturilor asupra mediului înconjurător.
”Autobuzele electrice vor constitui o tehnologie esențială pentru transportul urban în următorii 10 - 20 de ani, ca fiind una dintre soluțiile de înlocuire a autobuzelor care funcționează pe motorină. Numeroase țări și orașe au proiecte de înlocuire a flotei lor de autobuze. Până în anul 2035, în majoritatea rețelelor de transport ale orașelor din Europa ar trebui să circule autobuze electrice”, spun reprezentanții Alstom.
Regiunea Ile de France va fi prima piață țintă pentru grupul francez, deoarece se așteaptă să crească semnificativ în următorii ani, având ca obiectiv înlocuirea a 80% din flota sa de autobuze.
Aptis va circula în Paris și într-un oraș de suburbie din Regiunea Ile de France, în a doua jumătate a anului 2017.
Alte orașe din Franța intenționează să achiziționeze o primă flotă de autobuze electrice și s-au arătat interesate de Aptis.
În Europa, Alstom și NTL vizează Țările de Jos, Belgia, Germania și Spania, piețe care deschid calea către soluții electrice de mobilitate.
Autobuzul are patru roți manevrabile față de două la alte autobuze și oferă o economie de 25% la suprafața ocupată în curbă.
”Costurile operaționale sunt și ele mai reduse datorită resurselor de energie electrică, capacității mai mari de transport a pasagerilor, ratei mai ridicate de transfer a pasagerilor, optimizării energetice și ciclului mai lung de viață, de aproximativ 20 de ani. Sistemul de tracțiune al autobuzului Aptis este solid și fiabil, fiind inspirat din gama de tramvaie Citadis de la Alstom, cu motor cu magnet permanent și o durată de viață mai lungă”, spun oficialii Alstom.
Sunt necesare circa șase ore pentru reîncărcarea la 100%, autobuzul are o capacitate de până la 95 de persoane și are 12 metri lungime, potrivit companiei.
Vehiculul are o autonomie până la 200 km, iar durata de viață a unei baterii este de șapte ani.