O nouă tehnologie de producție a bateriilor destinate automobilelor electrice este în curs de dezvoltare în cadrul companiei suedeze Northvolt, care are un parteneriat cu un procesator de lemn din Finlanda.
Lemnul ar putea deveni o parte componentă importantă pentru bateriile mașinilor electrice, dacă soluția inventată de producătorul finlandez Stora Enso, specializat în dezvoltarea de produse derivate din lemn, se va dovedi fiabilă în cadrul testelor pentru producția de serie.
Cei de la Stora Enso lucrează de mai mult timp la un material nou, un cărbune dur care are capacități similare cu grafitul utilizat în bateriile electrice. Acesta se numește lignode – de la lignina arborilor din care este extras - și este folosit pentru producția anodului bateriilor. Practic, până la 30% dintr-un copac reprezintă lignină, o structură dură, pe care Stora Enso o produce de aproximativ opt ani, pentru diferite utilizări industriale, însă principala destinație până acum, ca material secundar în producția de celuloză, era aceea de sursă de energie, prin ardere. Capacitatea uzinei sale din Finlanda depășește 50.000 de tone, ceea ce face din această companie cel mai mare producător de lignină din lume, însă compania produce și hârtie, ambalaje de carton și materiale de construcții din lemn, fiind unul dintre cei mai mari proprietari de păduri din lume.
Noile cercetări ale Stora Enso au condus la elaborarea lignodului, care este, practic, un cărbune artificial, iar pentru a-l testa în vederea producției de baterii, finlandezii i-au luat parteneri pe cei de la Northvolt, companie suedeză care are deja propria uzină de baterii pentru vehicule electrice. Producătorul de baterii suedez a început deja să producă primele baterii care folosesc în loc de grafit lignode, iar rezultatele testelor sunt încurajatoare. Stora Enso intenționează să creeze deja un lanț de aprovizionare pentru industria de baterii litiu-ion, care să susțină creșterea rapidă a pieței de vehicule electrice.
CITEȘTE ȘI Dacia surclasează Citroen în Franța, pe o piață care depășește pentru prima dată vânzările din anii de crizăPotrivit celor de la Stora Enso, principalele avantaje ale noului material sunt legate de costuri, având în vedere că grafitul este un minereu care se extrage cu dificultate și cu costuri mult mai mari, inclusiv cu efecte de mediu considerabile. Finlandezii spun că prețul bateriilor va scădea semnificativ ca urmare a folosirii noului anod produs din lemn, iar producția noului material este una sustenabilă. În plus, materialul este reutilizabil, permite o viteză mai mare de încărcare și descărcare a bateriilor și funcționează mai bine la temperaturi reduse, în comparație cu grafitul.