Un sondaj de opinie realizat în rândul populației din Germania dezvăluie că prețul este principalul obstacol în momentul cumpărării unui automobil electric. Răspunsurile la întrebări au arătat că prețul pe care germanii sunt dispuși să îl plătească pentru o mașină pe baterii este mult sub nivelul actual.
Peste 50% dintre persoanele care au răspuns la întrebările unui sondaj pe teme legate de accesibilitatea mașinilor electrice, realizat în Germania, au spus că mașina electrică pe care ar urma să o cumpere în viitor ar trebui să coste sub 30.000 de euro. Un procent la fel de mare, 55%, au spus că nu sunt preocupați de marca mașinii, atâta timp cât ea le satisface necesitățile. Un sfert dintre respondenți au spus că ar accepta un preț între 30.000 și 50.000 de euro pentru o mașină electrică.
Nu mai puțin de 41% dintre persoanele chestionate au spus că sunt interesate să schimbe marca de automobile, iar 26% dintre aceștia au spus că o vor face din cauza costurilor.
Interesul germanilor a rămas redus, cu o ușoară tendință de scădere, după cum relevă sondajul realizat de Deloitte, având în vedere că doar 13% au spus că vor alege o mașină electrică la următoarea achiziție, față de 14% câți se înregistrau în urmă cu un an. În același timp, a crescut procentul de persoane care sunt interesate de achiziția unei mașini cu benzină sau motorină, de la 45 la 49%.
Odată cu eliminarea subvenției acordate de stat pentru stimularea cumpărării de automobile electrice, specialiștii se așteaptă la o scădere a pieței de vehicule electrice, singurele care vor reuși să păstreze volume mai mari fiind cele care vor reuși să păstreze prețuri scăzute de vânzare. Acesta este motivul pentru care piața auto din Germania va fi în continuare o oportunitate pentru Dacia Spring, care în acest moment are reduceri de 10.000 de euro, la prețul de listă, pentru cei care comandă mașina până pe 31 martie. Spring va avea însă o concurență tot mai mare începând din 2024, deoarece mai multe modele accesibile vor fi lansate, între care Citroen e-C3 și Renault 5, cu prețuri care încep de la 23.300 de euro și, respectiv, 25.000 de euro. De asemenea, mărcile chinezești vin puternic din spate cu modele accesibile, MG4 fiind deja un best seller la nivel european.
Estimările anterioare, care arătau că Germania va avea până în 2030 15 milioane de automobile electrice pe șosele, au fost acum ajustate, până la maxim 10 milioane, ca urmare a eliminării subvenției pentru aceste mașini.
Studiul Deloitte din Germania face parte dintr-un studiu mai amplu, global, la care au participat 26.000 de persoane. Studiul arată că pe unele piețe auto ale lumii tendința de revenire la propulsia cu combustie este tot mai vizibilă. Potrivit datelor sondajului, în China se înregistrează cea mai scăzută preocupare pentru prețul mașinilor electrice (doar 32% din respondenți), în timp ce în SUA există cea mai mare pondere a celor care pun prețul pe primul loc, 59% din totalul celor care au răspuns. Calitatea mașinilor este mai importantă în India sau SUA, comparativ cu Germania (47%) sau Japonia (48%), în momentul achiziției.
CITEȘTE ȘI Volkswagen rămâne pe locul doi la nivel global, Toyota își păstrează locul 1Conform datelor colectate, în SUA nu mai puțin de 67% dintre persoanele chestionate au declarat că își vor cumpăra o mașină cu combustie la următoarea achiziție, față de numai 33% în China.
În continuare, intențiile de încărcare a mașinilor se concentrează pe stațiile amplasate acasă, ceea ce continuă să limiteze segmentul de cumpărători la persoanele care locuiesc la casă.
Oamenii sunt îngrijorați de locul în care își vor putea încărca mașinile electrice, printre preferințele menționate numărându-se stațiile clasice de benzină, care ar trebui să fie echipate cu stații de încărcare, și stațiile dedicate care să ofere facilități de petrecere a timpului pe perioada încărcării.
Primele două preocupări legate de mașinile electrice sunt cele privind timpul de încărcare (40% în Germania, 42% în China, 50% în SUA) și de autonomia bateriei (55% Germania, 40% în China, 49% în SUA).