Cei 550 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres aflați în prezent în lucru, dar și cele 300 de contracte de modernizare a căii ferate, vor avea un rol pozitiv în creșterea siguranței rutiere și a calității vieții, a declarat Mariana Ioniță, secretar general în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI).
"Noi, ca minister, pe lângă elementele strategice pe care le-am aprobat în ultimii ani, respectiv strategia națională privind siguranța rutieră, care se axează în special pe politica europeană, adică pornind de la analiza cauzelor și nu a efectelor, și mergem pe politica europeană - viziune zero: zero accidente, zero persoane decedate - rolul nostru este să dăm viață vieții și mai ales calitate vieții. Și la asta lucrăm acum. Și cred că cei 550 km de autostrăzi aflați în prezent în lucru și drumuri expres și încă 1.000 km aflați în proiectare avansată spun multe. Nu vreau să uit și de cele 300 de contracte de modernizare a căii ferate, pentru că ele vor avea un rol pozitiv în creșterea siguranței rutiere. Lăsând la o parte impactul asupra mediului, avem certitudinea că, atunci când calea ferată va oferi condiții de viteză și condiții bune comerciale, va prelua mult din traficul greu", a spus Mariana Ioniță, la conferința "Drumurile sigure salvează vieți", organizată de Deltabloc.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În acest context, ea a precizat că în 2024 pe autostrada Sibiu-Pitești se va lucra "de la un cap la altul", deci și pe loturile 2 și 3, iar câțiva ani "trebuie să avem răbdare".
"Ați vorbit de DN2 spre Bacău. Și eu merg la Focșani foarte des și, într-adevăr, este cel mai periculos drum, din punctul meu de vedere, și mai ales noaptea. De Valea Oltului nu mai vorbim acum. Vă rugăm să ne tolerați cu Valea Oltului, pentru că, pe lângă traficul acela infernal, se adaugă și cel generat de transportul materialelor de construcții spre șantiere. Și anul acesta vă informăm că începe tot Sibiu-Pitești, de la un cap la altul, adică se va lucra și la loturile 2 și 3, în zona tunelurilor. Deci, câțiva ani trebuie să avem răbdare", a subliniat Ioniță.
Revenind la DN2, Mariana Ioniță a menționat că traficul pe acest drum va fi mult mai descongestionat din 2026, când autostrada A7 va fi gata, cel puțin până la Pașcani, conform termenelor.
"Acum traficul pe DN2 este infernal, Waze-ul te duce prin Mizil din acest motiv. Dar eu mă bucur, și de asta am adus în discuție DN2, ca să vedeți că ne gândim la ce se întâmplă în viitor și cum o să eliminăm aceste accidente. La Buzău se vede primul nod rutier de descărcare a autostrăzii A7 și, așa cum ne-am angajat, autostrada va fi gata, cel puțin până la Pașcani, în 2026 cel târziu. Și atunci probabil DN2 va fi mult mai descongestionat. Depinde acum și de măsurile coercitive pe care poliția rutieră le va implementa în următorii ani, inclusiv pe autostrăzi, pentru că se vede că și pe autostrăzi sunt multe accidente", a subliniat oficialul MTI.
Ea a susținut, totodată, că și legătura între DN2 și Autostrada Soarelui va fi finalizată, după ce mai multe contracte au fost realizate.
"În ce privește Centura București, de la Voluntari, acolo și fluctuația politică și dorința colegilor de a face repede lucrurile au dus la documentații imature, cum zicem noi. Studiul de fezabilitate, documentația tehnică, proiectul tehnic sunt foarte importante pentru a asigura o implementare rapidă și lină a execuției lucrărilor. Dar atunci când se fac documentații care nu au în vedere situația reală, existența utilităților și faci deja un contract de proiectare și execuție, având și o Lege a achizițiilor publice care-ți impune niște limite, nu poți să te duci mai departe cu contractul și din acest motiv s-au tot reziliat contractele acolo. Acum s-a lucrat la o documentație bună și sperăm că și legătura aceea între DN2 și Autostrada Soarelui va fi finalizată", a explicat Ioniță.
CITEȘTE ȘI Listarea Reddit - suprasubscrisă de 4-5 oriÎn opinia secretarului general, ar trebui demarată o campanie în rândul copiilor, pentru a fi conștientizați cu privire la ce înseamnă să conduci sub influența băuturilor alcoolice sau a drogurilor.
"Mă bucur din suflet că presa se orientează spre zona asta, poate vă concentrați mai mult în următorii ani pe educație, a participa împreună cu cei îndrituiți la educarea populației. Încă de la grădiniță să pornim cu educația. (...) Ce-ar fi să facem o caravană a siguranței rutiere și să mergem împreună - societate civilă, minister, autorități locale, presă - să începem să povestim copiilor în toată țara, să le prezentăm proiectele noastre, să facem ziua porților deschise pe șantiere, ca să înțeleagă și ei cum vom îmbunătăți calitatea asta a transportului în România și în același timp să se formeze. Pe cei adulți nu putem decât cu sprijinul poliției să îi conștientizăm și cred că o lege ca aceea promovată de domnul senator (Robert Cazanciuc, Legea Anastasia - n. r.) va avea un impact deosebit în următorii ani", a susținut aceasta.
Mariana Ioniță a subliniat că după pandemie a crescut numărul de accidente pe drumurile publice din cauza numărului mare de tiruri care vin dinspre Ucraina.
"V-am pus aici o evoluție accidentelor rutiere pe DN2. Mi-au dat-o colegii mei de la Compania de Drumuri, tocmai ca să vă arătăm fluctuația. În 2020 a fost pandemia și apoi se poate vedea că a crescut numărul de accidente din cauza numărului mare de tiruri care vin dinspre Ucraina cu mărfuri", a susținut ea.
Potrivit acestei analize, dacă în 2020 numărul de accidente rutiere pe DN2 era de 401, cu 713 autovehicule implicate și 67 de decese, în 2021 s-a ajuns la 472 de accidente, cu 899 de vehicule implicate și 103 decese. În 2023, numărul accidentelor pe DN2 urcase la 485, iar numărul de autovehicule implicate a atins 936, numărul deceselor fiind de 82.
Numărul răniților grav a evoluat în scădere - de la 111 în 2020, la 99 în 2021 și la 69 în 2023, în schimb a crescut numărul răniților ușor în aceste accidente, de la 452 în 2020, la 622 în 2021 și 2022, până la 695 în 2023.