Ministrul spaniol al transporturilor Óscar Puente a anunțat că guvernul ”va face totul” pentru a respinge oferta companiei maghiare Ganz-MaVag Europe Zrt. pentru fabrica de tren Talgo din Spania, transmite Telex. Motivul pentru această decizie a guvernului spaniol este că guvernul lui Viktor Orbán este suspectat că ar fi în spatele ofertei private, iar consorțiul maghiar ar putea avea și legături cu Rusia.
Declarația oficialului spaniol a venit ca răspuns la știrile recente conform cărora consorțiul maghiar Ganz-MaVag Europe Zrt. a reușit să ajungă la un acord cu băncile care dețin creanțele fabricii de tren Talgo. Guvernul spaniol are instrumente puternice pentru a preveni o astfel de preluare dacă nu îi place, scrie G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ziarul economic știe că guvernul Sánchez nu îl simpatizează pe Viktor Orbán și se teme că în spatele intenției de achiziție a Ungariei se află investitorii ruși sau statul ungar însuși. Spania afirmă în mod constant că puterea financiară a consorțiului maghiar se bazează în proporție de 55% pe compania de investiții feroviare a lui András Tombor și 45% pe fondul de stat Corvinus.
Acordul financiar este doar un pas pentru investitorul maghiar, întrucât e de nevoie și de o aprobare politică: documentația trebuie prezentată la Direcția Generală Comerț Internațional și Investiții a Ministerului Spaniol al Economiei, care convoacă apoi Consiliul privind Investițiile Străineâ. Acest organism interministerial pregătește un raport pe care îl prezintă Consiliului de Miniștri spaniol. Potrivit ziarelor spaniole, declarația ministrului Puente prefigurează o decizie negativă a Consiliului de Miniștri.
Anterior, ministrul industriei, Jordi Hereu, a spus și el că Talgo este o companie spaniolă strategică și că guvernul va analiza în detaliu profilul viitorilor proprietari.
Ganz-MaVag Europe Zrt., fondată în decembrie 2023, este prezidată de György Bacsa, iar unul dintre cei cinci membri ai consiliului de administrație este András Tombor. Unicul acționar și proprietar al Ganz-MaVag Europe Zrt. este Ganz-MaVag Holding Kft., fondată tot în decembrie 2023.
Ganz-MaVag Holding Kft. este deținută sută la sută de Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő (MVBV) Zrt. Compania MVBV Zrt., deținută anterior de Kristóf Szalay-Bobrovniczky (actualul ministru al apărării naționale din Ungaria) are doi proprietari (Magyar Vagon Invest Zrt. și Solva Industrial Investments Zrt.), ambii fiind deținuți în cele din urmă de fondul de capital privat Solva II. În esență, acest fond de capital privat se află deasupra întregului grup de companii.
Nu se poate afla cine se află în spatele fondului de private equity pe baza datelor publice. Un raport al Oficiului pentru Concurență Economică și citat de Telex arată că filiala managerului de active al lui Mol, Lead Ventures Alapkezelő Zrt., a dobândit controlul direct asupra Fondului de capital privat Solva II. Cu alte cuvinte, pentru a spune simplu: Mol este principalul proprietar al grupului de companii feroviare din Ungaria.
CITEȘTE ȘI COTAR: Taximetria și transportul alternativ se vor face conform unor reguli comuneFaptul că lanțul maghiar de companii are o conexiune cu Rusia acum depășită este evident și din buletinul companiei. Compania centrală producătoare de trenuri, MVBV Zrt., are două filiale. Dintre acestea, Ganz-MaVag International Kft. este mai interesant. Numele companiei a fost TMH International între 2018 și 2022, iar Transmashholding Zrt. în 2018. Când a izbucnit războiul din Ucraina, rușii și-au vândut cota de 50 la sută din companie către MVBV Zrt. Celălalt proprietar de 50 la sută al Ganz-MaVag International Kft. este Cato Investments, legat de András Tombor.