Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat la prezentarea programului de guvernare al PSD pe Transporturi că în prezent sunt în lucru aproximativ 800 de km de autostradă sau drum expres în România iar până la încheierea mandatului său, la sfârșitul anului, o să ajungem cu numărul de kilometri pe care i-a dat el în circulație, cât a fost în funcție, undeva 300 și ceva spre 400 de km. Scenariul, într-o zonă mai optimistă, ar trebui să ne ducem pe la 2.300, deci să ne ducem pe la 1.200-1.300 de km în patru ani, a mai anunțat ministrul.
”Am trei ani de când conduc acest minister, dar e un domeniu în care România, și mai ales oamenii politici, indiferent de guverne sau de miniștri, au rămas datori (..) pe acest domeniu al transportului și a infrastructurii. Pot să spun că, după trei ani de zile, simt că s-au mișcat lucrurile pe acest domeniu”, a declarat Sorin Grindeanu într-o conferință de presă.
Grindeanu a anunțat că ”astăzi, când vorbim, avem în lucru aproximativ 800 de km de autostradă sau drum expres în România”. ”Până la sfârșitul anului, până la încheierea mandatului la Ministerul Transportului, o să ajung cu numărul de kilometri pe care i-am dat eu în circulație cât am ocupat această funcție, undeva 300 și ceva spre 400 de km, România având vreo 1.200 de km în total”, a explicat Grindeanu, potrivit News.ro.
Ministrul a arătat că este mulțumit și se gândește și privește din această perspectivă lucrurile care trebuie să se întâmple pentru anul viitor, dincolo de culoarea politică a Guvernului sau a ministrul care vine la conducerea acestui minister. ”Ar trebui să ajungem undeva ca în patru ani să se circule pe încă cam 1.000 de km noi de autostradă și drum expres. Scenariul, să zicem, într-o zonă mai optimistă ar trebui să ne ducem pe la 2.300, deci să ne ducem pe la 1.200-1.300 de km în patru ani”, a mai spus Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a declarat că ”sunt toate premizele ca anual să dăm în circulație în medie cam 250 de km de autostradă și drum expres”.
”Pot să vă spun că până la sfârșitul anului acesta o să ajungem la ce mi-am propus, la 250 de km. Ba chiar pot să vă spun că, dacă lucrurile se aliniază, putem să ne apropiem chiar de 300”, a completat ministrul Transporturilor. Grindeanu a mai arătat că sunt kilometri importanți de autostradă pe care putem să-i dăm în circulație, afirmând că o parte au fost dați în circulație la începutul săptămânii trecute.
”Vineri iarăși merg împreună cu primul ministru, tot pe Focșani-Buzău și vom merge pe Loturile 1 și 2, care de asemenea vor fi date în circulație acolo, în jur de 19 luna aceasta, deci într-o săptămână, 8 zile, de acum încolo, vom da în circulație încă două loturi pe autostrada A7”, a anunțat ministrul. Sorin Grindeanu a mai declarat că tot până la sfârșitul anului ar trebui să se dea în circulație cele două loturi de pe drumul expres Craiova-Pitești.
CITEȘTE ȘI Prețul Bitcoin a depășit pragul de 80.000 dolari. Ce au făcut ETH, EGLD, Cardano, Solana, XRP”De asemenea, cele două loturi între Ploiești și Buzău sunt loturi care sunt avansate, undeva la 95% în acest moment, iarăși sunt ultimele detalii de pus la punct. Și lotul trei, ultimul, care lipsește, între Focșani și Buzău. Dacă le aduni, ajung așa undeva pe la 180 de kilometri, dar hai să vedem, cum zice un clasic în viață, pas cu pas, să vedem cum ne ducem în săptămânile viitoare și cum va fi și vremea”, a spus Grindeanu.
Despre programul de guvernare al PSD, Grindeanu a afirmat că în primul rând PSD își propune să conecteze portul Constanța și implicit municipiul București la rețeaua europeană de autostrăzi. ”Ce înseamnă lucrul ăsta? Înseamnă că vor fi finalizate toate loturile de autostradă din jurul Bucureștiului, adică A0, vor fi finalizate și cele patru loturi care au rămas în lucru, acum, între Pitești și Sibiu, și va fi finalizat celebrul tronson cu urși, dar fără urși, între Marginea și Oldea, la granița dintre Timiș și Hunedoara”, a anunțat ministrul.
El a precizat că în acel moment poți să spui că intri în țară la Nădlac și mergi pe autostradă până la Constanța. Ministrul Transporturilor a mai spus că, pe lotul 5, cel de la Pitești la Curtea de Argeș, vor putea să dea în circulație cam jumătate din acest lot în această toamnă, adică de la Pitești până la Boiculești.
Potrivit lui Grindeanu, ”toată această rețea ar trebui să ducă la conectarea polilor de creștere economică a României”.
El a menționat că la fel de importante sunt lucrările care sunt în curs acum, și care o parte dintre ele vor intra în execuție, cum ar fi lucrările de pe A7 și lucrările de pe A8, ceea ce ar lega Ploieștiul și Bucureștiul implicit de nordul țării până la Siret și pe legătura Est-Vest Ungheni-Iași-Târgu-Neamț-Târgu-Mureș. ”E o țintă pe care noi ne-am pus-o, extrem de importantă, să legăm și Moldova de Transilvania. Sigur, se lucrează în acest moment la legătura Munteniei cu Transilvania, se lucrează pe A7, Muntenia cu Moldova. La fel de importantă este și legătura peste Carpații Orientali și a lega Moldova de Transilvania și implicit de Europa Centrală și de Vest”, a completat Grindeanu.
Despre A0, ministrul a afirmat că la anul ar trebui să se închidă multe din sectoarele rămase în lucru. ”De fapt, ar trebui să mai rămână unul singur, cel care leagă A1 de DN1. Toate celelalte ar trebui să fie închise și de jur împrejurul București trebuie să avem această autostrada, A0”, a ținut să sublinieze Sorin Grindeanu.
Pe zona feroviară, Grindeanu a spus că avem lucrări de investiție în infrastructura feroviară. ”În acest moment, sumele pe care le primim sau le accesăm de la Comisia Europeană sunt sensibil egale dacă facem comparație între rutier și feroviar. În timp, procentul va crește în favoarea feroviarului, fiind un transport verde, așa cum știm cu toții”, a spus Grindeanu, adăugând că în principiu, culoarele sunt cam aceleași, și anume să legăm portul Constanța pe zona feroviară de centrul și vestul Europei.
”De asemenea, o prioritate pe care noi am prevăzut-o, de a moderniza magistrala 500, cea care se duce spre Ucraina. Eu sper să se ajungă la pace în Ucraina, să intrăm în zona de reconstrucție, iar România, prin această infrastructură, când vorbim de cea feroviară, să joace un rol important în ceea ce înseamnă reconstrucția Ucrainei”, a arătat Grindeanu.
Ministrul a mai anunțat că săptămâna viitoare, probabil în jurul datei de 20 noiembrie, va fi pus în circulație primul tren nou achiziționat în România de vreo 25 de ani. ”Noi de 25 de ani n-am luat niciun tren nou, în România. De 25 de ani, s-au mai făcut modernizări de vagoane, e adevărat, sau modernizări de locomotive, dar trenuri noi n-am achiziționat. În acest moment, sunt în diverse etape de achiziție și cu diverse surse de finanțare, că vorbim de Program Pperațional, că vorbim de PNRR sau că vorbim de Fondul de modernizare, sunt cam 160, ca să fiu exact 161 de garnituri de tren nou în licitație, care începe să vină. (…) Săptămâna viitoare, dacă nu mă înșel pe ruta București-Brașov, va fi introdus acest prim tren nou”, a spus Grindeanu în conferință.
Ministrul a mai spus că se lucrează și la metrou și ”se lucrează bine”.
”Se lucrează pe magistrala M6, cea care leagă 1 Mai de Aeroportul Hnri Coandă, bani care vin din PNRR, o parte, o parte avem finanțare japoneză, dar nu e singura magistrală pe care o avem prinsă ca modernizare, pentru anii viitori. Vorbim și de M4 și vorbim și de M2, Berceni, linia de centură Sud, comuna Berceni, fiindcă e de asemenea importantă și această zonă”, a mai spus Sorin Grindeanu
CITEȘTE ȘI FOTO Aeroportul Otopeni, ținta unei înșelătorii: bagaje pierdute la vânzare cu 10 lei. Reacția aeroportuluiMinistrul s-a referit și la zona navală.
”Din păcate, în acești trei ani, și trec pe zona cu minus acest lucru, fiindcă sunt și lucruri bune, sunt și lucruri rele, nu am reușit să intrăm într-un dialog constructiv cu colegii de la sud de Dunăre, din Bulgaria, pentru a pune în aplicare un proiect la care noi ținem foarte mult, Comisia Europeană ține foarte mult, și anume Dunărea navigabilă aproape întreg anul, 340 de zile, ca să fim mai exact. 365, am văzut că e în alt program de guvernare, vă spun eu, e imposibil. 340 de zile și trebuie să fim realiști, putem să facem Dunărea navigabilă tot anul. Dar pentru asta trebuie investiții”, a arătat Grindeanu.
El a explicat, atunci când a venit la acest minister, România termina studiul de fezabitate și stătea după partea bulgară să finalizeze acest studiu. ”Bulgarii n-au mers în ritmul pe care mi l-aș fi dorit, dar, într-un final, au finalizat și ei. Într-un final, intrăm pe o zonă de finanțare și pe acest proiect”, a spus ministrul Transporturilor, el arătând că și-ar fi dorit să depunem mai repede acest proiect.
”Sper acum să intrăm pe această zonă, pentru că Dunărea, și navigația, ca să fiu mai exact, pe Dunăre, e un alt mod de transport pe care noi trebuie să-l folosim și pe care avem obligația să-l folosim. Și odată cu acest proiect, vom putea să mergem și pe această componentă de transport”, a spus Grindeanu în final.