România este unul din cele 2 state membre UE în care prețul carburanților s-a majorat în ultimul an, în celelalte state fiind înregistrate scăderi, în medie cu 6,1%, în perioada august 2023-august 2024, potrivit datelor analizate de Profit.ro. Explicația: politica fiscală agresivă a Guvernului, care a operat două creșteri de accize, pe 1 ianuarie și pe 1 iulie, majorări care au condus la o creștere a prețurilor cu peste 10%.
În urma deciziei Guvernului de la finalul anului trecut de majorare agresivă a accizelor, pe 1 iulie motorina s-a scumpit cu 40 de bani/l, iar benzina cu 43 de bani/l. Asta după ce, din același motiv, prețurile crescuseră cu 26 bani/l, respectiv 29 bani/l în prima zi a acestui an.
Raportate la prețurile din luna august 2023, de aproximativ 6,9 lei/l, creșterile de accize au condus la scumpirea motorinei cu 9,5% și la cea a benzinei cu 10,5%.
În absența majorării accizelor, carburanții nu s-ar fi scumpit, ci dimpotrivă, s-ar fi ieftinit în România, cu 8,7% benzina și cu 11% motorina, într-un ritm superior mediilor UE, care au fost de 5,5%, respectiv 7,4%.
Doar Suedia (cu -20,7%) ar fi raportat o scădere de prețuri la carburanți mai ridicată, cele din Belgia (-8,9%) și Slovacia (-8,4%) situându-se sub scăderea care ar fi fost înregistrată în România, dacă guvernul nu majora agresiv accizele.
În august 2024, 24 de țări UE au raportat prețuri mai mici decât în aceeași lună a anului trecut.
Prețurile din Malta au rămas constante, iar România (+2,4%, ca urmare a creșterilor de accize) și Irlanda (+4,0%) au au cunoscut o creștere a ratei anuale a prețurilor carburanților. Alt stat european în are au fst înregistrate creșteri de prețuri la carburanți a fost Islanda, care însă nu este membru UE.
CITEȘTE ȘI VIDEO-FOTO&DOCUMENT - DECIZIE Nuclearelectrica va produce un izotop medical anti-cancer la reactorul 2 al centralei CernavodăDin 2020, prețurile combustibililor în UE au fost extrem de volatile.
Ratele anuale de creștere a prețurilor carburanților au fost negative în mai 2020 (-19,5%), dar au început să crească abrupt în 2021, atingând +33,4% în luna noiembrie a acelui an.
Vârful a ajuns în iunie 2022 (+39,2%) după aceea, a început să încetinească, devenind negativ în 2023. Aceste variații au reflectat impactul pandemiei de COVID-19, cel al carantinării economiilor și oamenilor, și al invaziei ruse a Ucrainei.
În iunie 2023, media prețurilor la combustibili din UE era în scădere cu 15,7% față de aceeași lună a anului precedent, dar volatilitatea a devenit mai puțin pronunțată în ultimele luni, cu variații lunare mai mici de preț.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Cel mai mare teren vândut anul acesta: Andrei Ceaușescu cumpără de la americano-israelieni pentru o amplă dezvoltareDin august, luna cu ultimele date Eurostat, cotațiile țițeiului Brent s-a apreciat ca urmare a tensiunilor geopolitice, iar prețul carburanților s-a majorat atât în UE, cât și în România.
În capitală, în prezent, liderul pieței, OMV Petom, vinde benzina cu 6,97-7,04 lei/l, iar motorina, cu 7,04-7,07 lei/l în stațiile Petrom. Pe 2 august 2023, prețurile practicate erau de 6,88-6,94, respectiv 6,90-6,93 lei/l.