Înmatriculările de automobile din Europa au crescut cu 21% în luna decembrie a anului 2019, având în centrul pieței auto un automobil special:Tesla Model 3. Acesta s-a situat pe poziția a treia în clasamentul celor mai vândute mașini din ultima lună a anului. Au fost însă și alte creșteri spectaculoase, puse pe seama schimbărilor legislative de la 1 ianuarie 2020.
Piața de autoturisme din Europa a avut o evoluție surprinzătoare în ultima lună a anului, aducând în prim plan automobilul Tesla Model 3, care a depășit aproape tot ce se vinde pe piață, cu excepția VW Golf și Renault Clio, dar și cu creșteri masive pentru aproape toate modelele și mărcile de pe piață. Potrivit Jato Dynamics, creșterea a fost generată în special de iminența introducerii de noi norme restrictive de poluare, de la 1 ianuarie 2020, astfel că mulți constructori auto, prin dealerii lor, și-au înmatriculat mașinile care deveneau poluante pentru a nu rămâne cu ele pe stoc. Acest lucru a fost sesizat și de analizele Profit.ro încă de la difuzarea datelor privind înmatriculările transmise de ACEA.
Vedeta lunii a fost Tesla Model 3, care a fost obiectul unei alte acțiuni speciale: Finlanda, dar și alte state, au anunțat diminuarea subvențiilor acordate mașinilor electrice, astfel că populația s-a grăbit să-și cumpere modelul preferat la un preț mai bun. Rezultatul a fost înmatircularea a nu mai puțin de 22.118 exemplare Model 3, ceea ce a propulsat mașina electrică americană direct pe locul al treilea în clasamentul celor mai vândute mașini din Europa, după VW Golf și Renault Clio, dar înainte lui Kuga sau Duster.
SUV-ul românesc s-a bucurat și el de înmatriculările accelerate, cu un volum foarte mare, 20.933 de unități înmatriculate, cu 59% mai multe față de aceeași perioadă din 2018. De asemenea, Sandero, unul din automobilele favorite ale europenilor în 2019, a înregistrat un avans de 19%, la 19.204 unități, depășind VW Polo și Peugeot 208.
Și marca Dacia a reușit o performanță, în decembrie, cu 51.597 unități, mai multe cu 30% față de anul trecut, depășind cu peste 1.000 de autoturisme Toyota.
SUV-urile au fost performerele finalului de an, ajungând la o cotă de piață istorică, 42% din total, (aproape dublu față de 22% în decembrie 2014) cu 524.500 unități înmatriculate și, în același timp, cu 42% mai multe decât în decembrie 2018.
În total, au fost înmatriculate în Europa 1,25 milioane de autoturisme, cu 21% mai multe, fiind cel mai mare volum al unei luni decembrie de când există statistici.
Efectul acestui val de înmatriculări va fi un revers în lunile care urmează, inerent unui stoc masiv la dealeri. Felip Munoz, analist Jato, susține că motivul este dat de faptul că mulți constructori nu au reușit încă să se adapteze la noile reglementări. „Vârful de înmatriculări ar putea păra o știre bună, dar cele mai noi date Jato arată o poveste diferită deoarece nivelurile de emisii nu s-au îmbunătățit în cele 5 cele mai mari piețe”. Practic, constructorii trebuie să atingă o țintă de emisii de 95 g/km, medie pe flota înmatriculată, de la 1 ianaurie. Pentru a nu-și trage în jos această limită, dealerii au fost împinși să înmatriculeze stocurile de mașini poluante.
CITEȘTE ȘI Luca de Meo, numit oficial CEO al Renault GroupȘi statisticile pe țări confirmă aceeași situație, cu 23 din 27 de țări având creșteri cu două cifre. Analiza Jato arată că înmatriculările făcute de companii au crescut cu 23%, în timp ce înmatriculările private au scăzut cu 7%.
Mașinile electrificate, în frunte cu Tesla Model 3, au înregistrat și ele un salt semnificativ, cu 69%, adică 132.200 de unități, ajungând la o cotă de piață uluitoare, de 11%. Modele noi, precum Audi e-tron și Hyundai Kona BEV, au urcat în top 10 și au avut creșteri mari. Potrivit JATO, raportul dintre mașinile electrice și cele diesel a ajuns la 2,9, de la 4,6 cât era în urmă cu un an. Asta înseamnă că la fiecare trei mașini diesel s-a vândut una electrică. O altă premieră este faptul că vehiculele complet electrice au depășit pentru prima dată mașinile hibrid. Mașinile propulsate exclusiv de baterie au cumulat 51.600 unități, în timp ce hibridele (fără încărcare) au fost doar 48.700.