Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunță investiții masive la CFR, din bani europeni, reiterând că vor fi cumpărate ganrituri noi de tren după 20 de ani de la ultima achiziție.
"De 20 de ani, lucrurile - și nu s-a investit de 20 de ani în această zonă - nu pot fi făcute peste noapte, ci trebuie apucate și rezolvate pe rând.
Neinvestindu-se după Revoluție aproape deloc, de aceea avem incidente pe calea ferată, faptul că nu s-a investit duce la o viteză a trenurilor în România care e poate una din cele mai scăzute din Europa în acest moment.
Iar investițiile, atât pe zona de infrastructură, cât și pe material rulant, în anii viitori, vor fi masive, din bani europeni", a declarat Sorin Grindeanu.
Recent, ministrul Transporturilor a afirmat că în ultimii 30 de ani în sectorul feroviar nu s-a investit „aproape nimic”, în acest context el anunțând că anul acesta au fost semnate contracte pentru achiziția a zeci de garnituri feroviare noi.
”Atât timp cât în 30 de ani nu s-a investit nimic sau aproape nimic în acest domeniu al căilor ferate, asta duce la o degradare a acestui sistem feroviar, fie că vorbim de infrastructură, fie că vorbim de lucrurile care țin de garniturile de tren. Lucrurile acestea au dus inclusiv la închiderea marii părți a industriei aferente de reparații de vagoane, de modernizare. (...) Această repornire nu e simplă; dacă 30 de ani lucrurile s-au așezat pe anumite baze economice, toată această repornire nu se poate face de pe azi pe mâine”, a declarat Grindeanu în emisiunea Insider Politic de la Prima TV.
Acesta a subliniat că România primește sume mari din fonduri europene, pe diverse programe, pentru reparații pe căi ferate și pentru trenuri noi.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Dacia oprește temporar producția la Mioveni din cauza crizei de semiconductori. Angajați trimiși acasă cu 85% din salariu, tichete de masă și prime„De 20 de ani în România nu s-a cumpărat niciun tren nou sau o garnitură. Anul acesta încep să vină, avem deja achizițiile semnate pentru 37 de garnituri noi și licitația este în curs pentru încă 80 de garnituri noi de lungă distanță sau scurtă. Pe parcursul acestui an încep să vină primele garnituri de trenuri noi, după 20 de ani”, a adăugat ministrul.
În ceea ce privește criticile legate de faptul că România nu a reușit să cheltuiască bani din PNRR pentru transporturi, Grindeanu a precizat că s-au semnat contracte și „abia acum se intră în implementare”, el calificând criticile pe acest subiect drept minciuni.
Referitor la cheltuielile și pierderile raportate de CFR, ministrul a explicat că în companie „salariile sunt foarte mici”, iar adoptarea statutului feroviarului are impact asupra bugetului companiilor din sistem, fie că este vorba despre CFR Călători, Infrastructură sau metrou. El precizează că, dincolo de cheltuielile de salarizare,„ cheltuielile efective” în acest sector au fost „mult mai mici” decât în anii anteriori.
Grindeanu a vorbit și despreoperatorul național de transport CFR Marfă, despre care spune că a fost „devalizat” de-a lungul anilor inclusiv prin încheierea unor contracte păguboase pentru companie, sub prețul de cost. Susține a cerut noului director al operatorului renunțarea la astfel de contracte, iar compania a început să se reabiliteze din punct de vedere financiar. Grindeanu menționează un director general ”pus de tinerii frumoși și liberi” care au fost înaintea sa la minister, ”fratele acestui director general fiind și mare consilier al domnului actual președinte al USR”.
CITEȘTE ȘI Grindeanu avertizează cu rezilierea contractului firma care se ocupă de descărcarea pe autostrada A1 de lângă Timișoara„În momentul în care am venit la minister – și știți foarte bine că nu era o problemă nouă descoperită de Grindeanu când a venit acolo – CFR Marfă aflat într-o situație economică nu proastă, ci foarte proastă, aflându-se sub acel concordat din punct de vedere economic. Comisia Europeană ne cerea insolvența, să o închidem ș.a.m.d. Era un director general acolo, pus de tinerii frumoși și liberi care au fost înaintea mea pe la ministerul ăla, fratele acestui director general fiind și mare consilier al domnului actual președinte al USR-ului și pe care eu l-am păstrat, că nu aveam nicio... după vreo două luni aud că și-a dat demisia. Cum adică și-a dat demisia? Păi nu, că a plecat dar nu înainte de a semna un contract extraordinar de păgubos pentru CFR Marfă. (...) Ce au însemnat aceste tipuri de contracte păguboase pentru CFR Marfă? Pentru că CFR Marfă, în acest moment, mai ocupă 20% din piața de transport de acest tip din România. Au împins în acești ani CFR Marfă, tot pe contracte păguboase, că au transportat cărbunele pe minus, că au transportat sare, că au transportat de la Conpet, spre exemplu, petrol sub prețul de cost. Asta e una din căile în care s-a devalizat CFR Marfă pe contracte păguboase și au ajuns la aceste datorii de care știm”, a mai afirmat Grindeanu.
Acesta a precizat că a solicitat directorului CFR Marfă să renunțe la toate contractele păguboase, cu sprijinul avocaților.
„Vreau să vă spun că 2022... într-un an de zile această companie a trecut pe profit într-un an de zile. O să vedeți în 2023 CFR Marfă ce va însemna ca și plusuri, pentru că s-a renunțat la aceste contracte, se merge pe contracte normale și asta va însemna ceva”, mai spune Grindeanu.