Producătorul francez de trenuri Alstom, al cărui principal acționar este un fond de pensii din Canada, pregătește ultimele detalii pentru construcția unui nou depou, pe un teren de la Atelierele CFR Grivița, parte a unei investiții ce depășește 50 de milioane de euro, prin care a fost inaugurat deja un prim depou, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Francezii au cumpărat, anul trecut, aproape un sfert din platforma Atelierele CFR Grivița din București, adică circa 30.000 de metri pătrați de teren și clădiri cu o suprafață de circa 17.500 de metri pătrați, la un preț de circa 9,3 milioane euro, potrivit documentelor analizate de Profit.ro.
În primăvara anului trecut, Alstom a inaugurat pe acest teren un prim depou în care s-au efectuat teste pe primul tren electric din comanda de 37 de unități a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).
Acum, Atelierele CFR Grivița pregătesc demolarea unor clădiri cu o suprafață de 2.272 de metri pătrați, însoțită de demolarea parțială, reconstruirea și extinderea unui nou depou pentru Alstom în suprafață de 64.000 de metri pătrați, operațiune al cărei cost a fost estimat la circa 15,5 milioane euro.
„Alstom a contractat achiziția a 30.000 de metri pătrați de teren care include mai multe clădiri pe Calea Griviței, cu acces la magistrala feroviară, pentru a pregăti prima unitate de mentenanță nou construită dedicată materialului rulant electric. Tranzacția a fost încheiată cu Atelierele CFR Grivița, companie din București specializată în reparații de material rulant.
Mai precis, unitatea – denumită Depoul Alstom Grivița – va cuprinde, la finalul unei investiții care depășește 50 de milioane de euro, două depouri care vor asigura mentenanța celor 37 de trenuri de călători Coradia Stream aflate în faza de livrare și a celor 16 locomotive electrice aflate în prezent în producție, achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Depoul inaugurat în aprilie 2024 este primul dintre cele două și este echipat pentru testare și mentenanță.
Al doilea depou va fi mai mare și va fi dotat cu utilaje și tehnologie de ultimă generație, inclusiv o instalație de diagnosticare digitală bazată pe cea mai avansată tehnologie, HealthHub – soluția Alstom pentru mentenanță predictivă, precum și un strung subteran pentru reprofilarea roților.
Pregătirile pentru cel de-al doilea depou sunt în derulare, finalizarea fiind estimată pentru a doua jumătate a anului 2025“, a declarat, pentru Profit.ro, Gabriel Stanciu, director general Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.
În martie 2022, Alstom și ARF au semnat un contract pentru livrarea a 20 de trenuri interregionale Coradia Stream și servicii de mentenanță asociate pe 15 ani. În septembrie 2022 a fost semnat un act adițional la contractul inițial pentru livrarea a încă 17 trenuri interregionale Coradia Stream și servicii de mentenanță asociate pe 15 ani. Aceste 37 de trenuri sunt primele trenuri electrice de pasageri noi achiziționate în România.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Ionuț Negoiță pregătește cel mai mare ansamblu rezidențial din București CFR Călători a anunțat că din 2025 va introduce în circulație 4 trenuri noi pe ruta București Nord – Brașov, parte din lotul de trenuri electrice Cordia Stream contractate de ARF de la Alstom. Primul tren a început să circule din noiembrie 2024.
Trei dintre cele 37 de trenuri contractate de ARF au fost produse în Polonia, iar anul acesta producția s-a mutat în Germania, cu costuri sensibil mai mari pentru Alstom.
În prima parte a anului 2025, pe măsură ce alte 8 trenuri vor fi predate spre operare CFR Călători, trenurile electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor circula pe toate rutele din contract: București - Constanța; București - Craiova; București - Ploiești - Brașov - Sighișoara - Alba Iulia - Deva - Arad - Timișoara; București - Craiova - Drobeta Turnu Severin - Timișoara - Arad; București - Craiova - Târgu Jiu - Deva.
Celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor intra în circulație în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice aflate în prezent în procedura de licitare, deservind restul de magistrale feroviare electrificate: București - Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău - Iași; București - Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău - Suceava; București - Ploiești - Buzău - Brăila - Galați; Iași - Suceava - Dej - Cluj Napoca; București - Ploiești - Brașov - Sighișoara - Cluj Napoca; Brașov - Sfântu Gheorghe - Miercurea Ciuc - Bistrița - Cluj Napoca; București - Ploiești - Brașov; Cluj Napoca - Alba Iulia - Deva - Arad - Timișoara.
Alstom furnizează servicii de mentenanță și pentru flota de metrou din București din anul 2004.
Odată cu achiziția diviziei feroviare a producătorului canadian de avioane și trenuri Bombardier, principalul acționar al Alstom a devenit fondul public de pensii Caisse de dépôt et placement du Québec din Canada, care a ajuns să dețină aproape 18% din producătorul francez.
Alstom are peste 16.000 de angajați în 250 de unități de mentenanță în 40 de țări. Doar în centrele din București, Cluj și Brașov, producătorul are circa 1.200 de angajați permanenți. Peste 35.500 de vehicule sunt deservite de contracte de întreținere a materialului rulant, dintre care aproximativ 50 de contracte au o durată de 20 de ani sau mai mult.