Singura ofertă primită de Consiliul Județean Ialomița la licitația de concesionare a activelor fostului aerodrom militar Alexeni, în vederea construirii și operării primului aeroport privat din România, a fost cea venită din partea consorțiului româno-ucrainean, care și-a și adjudecat contractul, însă proiectul s-a aflat și în vizorul unei alte companii, care în cele din urmă nu s-a mai înscris în competiție.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
″A fost depusă o singură ofertă pentru licitația de bunuri aparținând domeniului public al județului Ialomița, pentru realizarea obiectivului de investiții <Proiect de construire și funcționalizare a Aeroportului Alexeni, județul Ialomița>″, au transmis, pentru Profit.ro, reprezentanții CJ Ialomița.
Însă în martie anul trecut a fost fondată firma Alexeni Airport SRL, cu obiect principal de activitate ″servicii anexe transporturilor aeriene″. Scopul înființării a fost chiar participarea la licitația de concesionare, potrivit informațiilor Profit.ro, nefiind limpede motivul pentru care acest lucru nu s-a mai întâmplat.
Asociații Alexeni Airport SRL sunt Teodor Tender, mezinul omului de afaceri Ovidiu Tender (40%), firma imobiliară Project North BN SRL, controlată de avocatul Răzvan Ioan Păunescu, fiul cel mare al antreprenorului George Constantin Păunescu (30%), și un american implicat în industria aero militară, Oren Levy, partener din 2021 cu familia Păunescu (30%).
Perspectiva aeriană asupra ansamblului de bunuri de la Alexeni. Sursă foto: studiul de oportunitate
Oren Levy este managing partner la grupul american de companii Coastal Mechanics, specializat în furnizarea de piese de schimb, echipamente și servicii de mentenanță pentru aeronave militare.
Grupul este prezent și pe plan local din punct de vedere juridic, din 2021, prin Coastal Mechanics Romania SRL, administrată de Levy și de fostul comandor SRI Alexandru Sas, cu obiect de activitate ″repararea și întreținerea aeronavelor″.
CITEȘTE ȘI Aeroitalia cumpără o companie aeriană româneascăAmericanii au însă numai 49% din părțile sociale, restul fiind în posesia firmelor Dac Air SA și Centrul de Afaceri București SRL, potrivit termene.ro.
Pista fostului aerodrom. Sursă foto: studiul de oportunitate
Dac Air SA a fost controlată în trecut în mod direct de către George Constantin Păunescu. Acționar majoritar (88%) este în prezent entitatea americană World Capital NY Corporation. Centrul de Afaceri București este deținută direct de către Păunesc senior, cu 95,6% din capital.
Fostul aerodrom militar Alexeni, construit în 1954, a fost abandonat în 2001 și dezafectat în 2002.
În 1975, la Alexeni a fost prezentat primul avion cu reacție românesc, în prezența lui Nicolae Ceaușescu.
CITEȘTE ȘI Eldrive se împrumută din nou și pentru România, pregătind peste 4.300 stații de încărcare a mașinilor electriceÎncepând din toamna lui 2022, Consiliul Județean Ialomița a organizat mai multe licitații pentru concesionarea activelor aerodromului, reușind doar recent să atribuie contractul. Ideea construirii unui nou aeroport pe amplasamentul celui existent dezafectat este însă mult mai veche, fiind avansată, de exemplu, în 2009, de către ministrul de atunci al Transporturilor, Radu Berceanu.
Investiția de acum pentru noul aeroport este estimată la 400 milioane euro. Consorțiul concesionar are ca lider de asociere firma Avant Airports din Târgu Mureș, deținută de Mircea Tudor (33%), Vizant Partners a lui Valentin Vizant (33%), Avant Petroleum (24%) și Carmen Bahrim (10%). Celălalt asociat este compania Avtomagistral Pivden din Ucraina, ofertantă în diferite proiecte de infrastructură din România și implicată și în reconstrucția pistei aeroportului Satu Mare.
Hangar de pe amplasament. Sursă foto: studiul de oportunitate