Mulți sceptici s-au arătat neîncrezători în ultima perioadă cu privire la succesul noului model de la Dacia, Bigster, prezentat în premieră la Paris, în cadrul Salonului Auto francez. Prețul mult mai mare decât ce obișnuia Dacia să afișeze, dar și unele detalii care trag în jos mașina au fost argumentele pentru vânzări mai puțin spectaculoase. O analiză la rece a pieței de SUV-uri din Europa, realizată de Profit.ro, arată, însă, că Bigster nu are, practic, rivali.
Dacia Bigster va fi lansat în rețeaua comercială doar în luna ianuarie, după cum au anunțat la Paris șefii companiei. Tot atunci vom afla și prețurile detaliate ale diferitelor versiuni și motorizări ale noului SUV, care duce pentru prima dată marca românească într-un segment dominat în ultimul deceniu de numele grele ale industriei auto, VW și Toyota, dar și de modelele sud-coreene de la Hyundai și Kia.
Dacia Bigster va avea un preț de pornire de „sub 25.000 de euro” pentru cea mai ieftină motorizare, care nu a fost însă nominalizată, dar este de așteptat să fie noul 1.2 ECO-G. De asemenea, noul motor hibrid 155 va costa „sub 33.000 de euro”, după cum au spus șefii Dacia. Cu aceste prețuri, Bigster se instalează încă de la lansare pe primul loc în segmentul C-SUV, acolo unde prețurile afișate au cifra 2 în față cu foarte mare greutate.
Cel mai mare, cel mai ieftin
Liderul segmentului este VW Tiguan, care își dispută poziția într-o luptă destul de inegală cu Kia Sportage și Hyundai Tucson. Este limpede că cele două modele ale grupului sud-coreean dețin supremația cu cifrele lor însumate, dar putem să vedem și care sunt detaliile pe care se bazează cele trei modele. (VEZI TABEL la finalul articolului)
Tiguan era, până la apariția lui Bigster, și cel mai mare, și al doilea cel mai scump SUV compact din Europa. Cu 4 metri și 55 cm, SUV-ul Volkswagen costă 34.300 de euro pentru cea mai accesibilă motorizare și versiune, cu 1.5 TSI, un motor mild hibrid. Este evident motivul pentru care Kia Sportage se bate cu Tiguan pentru locul 1, dacă ne uităm pe datele acestuia.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu s-a plâns ca i-a luat mult pentru a ieși din București și a ajunge la Mioveni, la Dacia. Premierul a promis sprijin companiei și sindicatelor. ”Nu vom crește taxele în 2025. Reducere cu 5 procente a impozitării salariilor mici spre medii!”Cu o lungime ceva mai mică, dar nu cu mult, la 4,51 metri, dar și un preț mai mic cu 7.000 de euro, Sportage oferă un motor de 1.6 litri turbo, de asemene pe benzină, cu performanțe asemănătoare și o echipare standard bună. La fel și Hyundai Tucson, care are date tehnice similare cu Sportage, același motor și un preț cu doar 300 de euro mai mic.
Pentru primul loc la lungime, Tiguan se bate și cu Peugeot 3008 (4,54 metri), care este mai ieftin cu 1.300 de euro, dar are și un motor ceva mai slab, 1.2 mild hibrid. Tot aici se află și Renault Austral, care are doar câțiva centimetri în minus (4,51 metri) și un preț ușor sub 30.000 de euro, cu care e destuld e dificil să se bată cu coreenii, deși el oferă pe versiunea de intrare direct motorul full-hybrid.
CITEȘTE ȘI Director în BNR: Multe firme nu au nici capitalul minim de 200 de lei / Doar 2.600 de firme românești sunt povești de succesÎn acest context de concurență, Bigster intră direct pe locul 1 după caracteristicile principale: o lungime de 4,57 metri, având și un portbagaj foarte mare, dar și un preț de 25.000 de euro, pentru motorul 1.2, care oferă un consum mic de carburant și o autonomie imensă, mult peste concurență, datorită GPL. Evident, problema va apărea pe motorizarea full hybrid, care va fi mai scumpă decât Austral și destul de apropiată de alte modele, dar până atunci multe se mai pot întâmpla.
În acest segment, mașinile au între 4,50 metri și 4,60 metri, fiind practic la limita clasei superioare, a SUV-urilor medii. Toyota RAV4 și Ford Kuga se află la limita acestui segment, însă au dimensiuni peste 4,60 metri și, pe alocuri, prețuri care depășesc plaja segmentului (RAV4 începe de la peste 40.000 de euro, de exemplu).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ford Otosan a produs deja, la Craiova, 60.000 de mașini Courier. Chiar dacă Puma a scăzut, creșterea de producție a uzinei va depăși 25% în 2024Pe de altă parte, în acest segment poate să fie analizat și Dacia Jogger, o mașină care a fost dezvoltată pentru a se poziționa între clase, ca un crossover compact. Jogger are 4,54 metri lungime, un ampatament uriaș, are chiar și opțiune de 7 locuri și un preț de numai 18.000 de euro.
C-SUV, zona inferioară
În același timp, am putea considera că, datorită utilizării plaformei CMF-B, Bigster ar putea să fie luată în calcul și de clienții segmentului B-SUV superior (sau, după unii, C-SUV inverior), acolo unde se află și Duster, dar și alte SUV-uri extrem de populare.
Deși managerii Dacia au spus că, din cauza prețului, clienții Duster nu sunt neapărat vizați de Bigster, cu clienții altor mărci lucrurile nu stau la fel. Mai concret, în segmentul situat între 4,30 – 4.50 metri, prețurile sunt mult mai apropiate de cele ale lui Bigster și, în unele cazuri, chiar mai mici.
CITEȘTE ȘI Antreprenor român care a preluat un restaurant la Milano reclamă că nu găsește angajați dornici de muncă: Un bucătar mi-a refuzat 4 000 de euro!Evident, Duster este cel mai ieftin, cu mai puțin de 19.000 de euro (preț de listă), dar Suzuki S-Cross, Peugeot 2008 și Hyundai Kona costă „sub 25.000 de euro” și pot veni cu argumentul calității și brandului superior. Pe de altă parte, avem în acest segment trei SUV-uri cu dimensiuni mult mai apropiate de Bigster: Nissan Qashqai, Renault Symbioz și Skoda Karoq, care în plus au prețuri bune: modelul francez costă 27.350 euro, celelalte două au preț de intrare de aproximativ 30.000 de euro.
Vor fi dispuși clienții să renunțe la câțiva centimetri de mașină și să dea 5.000 de euro în plus? Unii da, foarte mulți nu, mai ales că va apărea și filtrul echipamentelor, care se anunță destul de bun pentru Bigster. Pe lângă cele trei, aici există și Toyota Corolla Cross, care are 4,46 metri, dar este și cel mai scump din lista noastră: 35.300 euro.
CITEȘTE ȘI Deputy CEO ING Bank România - Polonia este o Românie cu mai multă încredere în ea. Noi nu ne agregăm foarte tare nici financiar și nici economic între noiinând cont de faptul că are deja motor hibrid, el intră în competiție cu Bigsterul de 30.000 de euro, deci lucrurile sunt la fel de provocatoare pentru modelul produs la Mioveni.
B-SUV și rivalii lui Duster
Nu în ultimul rând, segmentul care încurcă cel mai tare vânzările lui Duster și ar putea să le încurce, parțial, și pe cele ale lui Bigster este cel al SUV-urilor de clasă B mici, între 4,10 și 4,30 metri. Evident, argumentul dimensiunii și spațiului cade încă de la început, pentru că diferențele sunt de 30 – 40 centimetri și peste.
Dar există peste tot clienți pretențioși, care vor imagine și renunță la spațiu, ceea ce înseamnă din nou o presiune pe Bigster, care acum țintește o categorie de clienți mai sofisticați. Cel mai periculos în acest segment este și cel mai mare și cel mai popular: VW T-Roc, care costă 26.400 euro, dar e drept că la acești bani oferă doar un motor de 1.0 litri. Skoda Kamiq și Renault Captur sunt și ele două modele care pot înclina balanța vânzărilor lui Bigster, din punct de vedere al prețului, nu al spațiului.
CITEȘTE ȘI Instagram va arăta videoclipurile mai puțin populare la o calitate mai scăzutăÎn concluzie, apariția lui Bigster a stricat foarte multe calcule ale unor manageri din companiile auto prezente cu SUV-uri pe piața europeană.
Cele două segmente B-SUV și C-SUV au însumat în 2023 circa 4 milioane de vehicule vândute, aproximativ jumătate fiind cel al SUV-urilor compacte, de peste 4,50 metri lungime. Prețurile din acest segment au crescut în ultimii 4 – 5 ani, pe perioada crizei de semiconductori, cu cel puțin 3.000 – 4000 de euro, situație care a creat lui Bigster un culoar și mai bun.
Dacă ne uităm pe datele celor 22 de automobile analizate, putem vedea clar că avantajele competitive ale lui Bigster, dar și ale lui Duster, sunt evidente din mai multe puncte de vedere: dimensiuni, preț, raport motorizare/echipamente/preț.
CITEȘTE ȘI Climă: Angajamentele actuale duc la o scădere cu 2,6% a emisiilor până în 2030, în loc de 43%Precizăm că prețurile sunt cele de pe piața din România pentru toate modelele prezentate și analizate. Acolo unde sunt disponibile, au fost menționate prețurile cu tot cu ofertele de moment.