Bugetul de venituri și cheltuieli al companiei naționale Tarom nu va mai fi aprobat prin hotărâre de guvern, ci prin ordin al ministrului Transporturilor, la propunerea Adunării Generale a Acționarilor, a decis, joi, Executivul prin ordonanță de urgență. Mai mult, compania va fi exceptată de la rigorile impuse altor companii de stat în ce privește angajarea personalului, majorarea salariilor sau achizițiile efectuate.
Facilitățile sunt acordate în contextul în care Tarom, astăzi al treilea transportator aerian de pasageri din România din punct de vedere al numărului de pasageri transportați, a pierdut din piața locală în fața operatorilor low-cost Wizz Air și Blue Air.
În prezent, bugetele de venituri și cheltuieli ale operatorilor economici la care statul este acționar unic sau majoritar trebuie să respecte o serie de condiții restrictive.
Astfel, creșterea câștigului mediu brut lunar pe salariat este stabilită în funcție de Legea bugetului de stat, iar veniturile, în situația în care gradul de realizare a acestora în ultimii 2 ani a fost mai mic de 90%, sunt calculate estimativ pentru anul curent la nivelul celui precedent.
Totodată, dacă Guvernul nu adoptă din timp bugetul companiei, până la aprobarea acestuia, compania poate efectua cheltuieli lunar doar în limita a 1/12 din cheltuielile aprobate în bugetele de venituri și cheltuieli ale anului precedent sau 1/12 din cheltuielile propuse în proiectul de buget aprobat de Adunarea generală a acționarilor, respectiv Consiliul de administrație al operatorului economic, doar dacă acestea sunt mai mici decât cele din anul precedent.
CITEȘTE ȘI FOTO Încercând să se reinventeze, Tarom închiriază două aeronave Boeing 737-800 Next Generation. Avioanele vor fi operaționale din iunieÎn ordonanța aprobată acum, Guvernul arată că astfel de condiții restrictive, instituite prin Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 și aplicate companiei, pun Tarom ”în inferioritate concurențială creând un cadru de funcționare necompetitiv în raport cu operatorii privați din domeniu într-un mediu concurenţial acerb și complet liberalizat în ceea ce privește accesul pe piața serviciilor de transport aerian și politicile tarifare, limitează dezvoltarea, creează deficit de personal specializat în cadrul companiei și produce sincope în gestionarea eficientă a bugetului de venituri și cheltuieli”.
Conform ordonanței, Tarom a reclamat că legislația actuală împiedică angajarea sau menținerea personalului înalt specializat prin pachete salariale atractive în raport cu oferta din piața muncii și gestionarea flexibilă a bugetului de salarii.
Tarom se plânge și de faptul că este împiedicată să inițieze în timp util investițiile programate pe anul în curs ca urmare a faptului că acestea pot fi lansate doar când bugetul de venituri si cheltuieli este aprobat prin hotărâre a Guvernului, fiind pierdute astfel, de regulă, câteva luni din fiecare an. Compania nu are, prin urmare, timp suficient pentru desfășurarea procedurilor de achiziție, cu consecințe chiar și în privința lucrărilor de remediere a defectelor apărute în timpul operării (componentelor, motoarelor, echipamentelor), arată Guvernul.
Legislația actuală ar împiedica și implementarea programelor de întreținere a aeronavelor în conformitate cu cerințele producătorilor, îngreunează procesul de achiziție a pieselor șsau componentelor pentru înlocuirea celor defecte și creează disfuncționalități în implementarea programelor de instruire a personalului navigant, tehnic și operațional.
CITEȘTE ȘI O nouă companie aeriană low-cost vine în România”Operatorii aerieni privați concurenți, români sau străini, nu trebuie să facă față unor condiții restrictive în gestionarea resurselor umane, materiale și tehnice, astfel că se impune ca de urgență să se modifice prevederile legale prin care operatorul aerian național este pus în dezavantaj concurențial prin imposibilitatea asigurării unui regim de normalitate a soluționării operative a cerințelor pieții, ceea ce îi afectează performanțele și are drept rezultat servicii necompetitive și neatractive”, afirmă Guvernul.
Prim urmare, Guvernul a modificat actul normativ de înființare al companiei Tarom, stabilind că: ”pe perioada cât statul este acționar majoritar, bugetul de venituri și cheltuieli al Societății ”Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM” - S.A. se aprobă prin ordin alministrului transporturilor, la propunerea adunării generale a acționarilor, societatea fiind exceptată de la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26 din 21 august 2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, cu modificările şi completările ulterioare”.