Motorul rotativ a fost un simbol al mărcii Mazda, fiind singura marcă auto care a investit în cercetare și a pus pe mașini un astfel de motor. Considerat la un moment dat lipsit de viitor, motorul a fost abandonat. Acum, compania japoneză reînființează un departament dedicată cercetărilor pe acest segment.
Motorul rotativ, numit și motorul Wankel, a fost făcut celebru de Mazda, pe unul dintre modelele sale exotice, RX-7. Caracterizat în primul rând prin dimensiunile sale compacte, motorul rotativ și-a pierdut susținătorii nu doar pentru că nu a avut suficiente investiții de partea sa, astfel încât să continue evoluția, ci și pentru că popularitatea motoarelor cu pistoane a fost atât de mare încât a fost imposibil de oprit. Chiar și așa, avantajele motorului rotativ au rămas evidente și după eliminarea lui din producție. Acum, după aproximativ jumătate de secol, Mazda a decis să reînființeze o echipă care se va ocupa de dezvoltarea de noi motoare rotative care să poată fi folosite în procesul de electrificare a gamei de mașini.
Mazda MX-30 cu range extender a fost primul automobil de la Mazda din epoca modernă care a folosit din nou, după o pauză foarte lungă, un motor rotativ. Lansat în urmă cu aproximativ un an, noul model considerat din punct de vedere tehnic un plug-in hybrid, a încercat să facă mai atractiv primul model electric al mărcii. Botezat e-Skyactiv R-EV, acesta poate asigura o autonomie mult mai mare cu ajutorul unui consum redus de benzină, încărcând bateria de 17,8 kWh, cu care este alimentat motorul electric.
După această primă tentativă, Mazda a ajuns la concluzia că motorul rotativ poate reprezenta soluția cea mai bună pentru mașinile hibride, astfel că vrea să dezvolte noi versiuni, dar lasă de înțeles în mesajele transmise că ia în calcul și o posibilă utilizare a hidrogenului în acest tip de motor.
Echipa de cercetare pentru motorul rotativ a fost desființată în 2018, după aproape 50 de ani de existență. Acum se reînființează într-o structură mult mai amplă, care are ca scop noi declinări ale motorului rotativ. CEO-ul Masahiro Moro a declarat luna aceasta la SalonuL Auto din Tokyo că noua echipă rotary începe să lucreze de la 1 februarie, având aproximativ 30 de persoane angajate, și se va concentra pe abordări electrificate și pe cele bazate pe hidrogen.
"Mazda va accelera inițiativele care contribuie la dezvoltarea și extinderea vehiculelor electrice rotative", a spus Moro. "Utilizarea hidrogenului este inclusă în domeniul cercetării și dezvoltării."
Specialiștii sunt de părere că motorul rotativ s-ar putea dovedi mai eficient ca generator de energie electrică, datorită greutății reduse și a eficienței ridicate.
Ultimul motor rotativ produs de Mazda s-a vândut pe RX-8, până în 2012.