Mai mult de jumătate din traficul pe Canalul Dunăre-Marea Neagră și din cel de pe Canalul Sulina s-a datorat, anul trecut, navelor comerciale cu operare în porturi din Ucraina, relevă date analizate de Profit.ro. Doar pentru tranzitul pe Sulina, autoritățile portuare au perceput tarife de16,3 milioane dolari, în timp ce alte porturi de la Dunăre, precum Galați, Brăila și Tulcea, au beneficiat de asemenea de traficul de pe relația cu Ucraina. La acestea se adaugă tranzitul record de mărfuri din ultimii ani înregistrat prin Portul Constanța.
Traficul pe Canalul Dunăre - Marea Neagră
Astfel, în anul 2023, din totalul de 23,3 milioane tone de marfă transportate pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, 51% au reprezentat mărfuri cu pavilion Ucraina.
Într-o proporție notabilă, navele cu pavilion sau marfă din/către Ucraina au tranzitat canalele navigabile fără a efectua escală în porturile aflate în administrarea Companiei Naționale ”Administrația Canalelor Navigabile" S.A.
Însă, din totalul navelor cu pavilion Ucraina care au tranzitat Canalul Dunăre-Marea Neagră, 48 de nave încărcate cu cereale au operat în Portul Medgidia, iar 76 de nave în Portul Basarabi.
CITEȘTE ȘI Noi detalii despre drona românească. Ministru: Avem conceptul a cel puțin 10 drone. Mi-aș dori ca dronele din România să ajungă în toată lumeaTraficul pe Canalul Sulina
În anul 2023, Canalul Sulina a fost tranzitat de un număr total de 4.285 de nave încărcate cu 16,4 milioane tone de mărfuri diverse. Dintre acestea, peste 12,8 milioane tone au fost tranzitate de nave care au navigat pe Sulina din sau în porturi ucrainene.
Din cele 2.940 de nave care au tranzitat porturi ucrainene, 1.255 au transportat peste 7,6 tone de cereale.
Pentru tranzitarea Canalului Sulina de către nave comerciale, cu operare în porturi din Ucraina, respectiv Reni și Izmail, au fost tarifate și încasate, de către autoritatea portuară din România, 6,6 milioane dolari în 2022 și 16,3 milioane dolari în 2023.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Modificări elaborate cu mediul de afaceri privind valoarea și achiziția acțiunilor proprii dobândite de companii, emiterea de titluri fără drept de vot și remunerarea angajațilorTraficul în porturile Galați, Brăila și Tulcea
Totodată, prin Portul Galați au tranzitat anul trecut peste 224.000 tone de mărfuri din sau spre porturi ucrainene, prin Portul Brăila au trecut 42.715 tone, iar prin Portul Tulcea, alte 128.767 tone.
SITUAȚIA DETALIATĂ PENTRU ACESTE PORTURI AICI
Portul Constanța
În anul 2023, pe relația Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane tone, iar cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța au reprezentat 15,5 milione tone.
Traficul de mărfuri pe relația Ucraina a totalizat, în anul 2022, 11,85 milioane tone. Cele mai mari cantități de mărfuri au fost cereale - 8,6 milioane tone, dar au mai sosit în port și echipamente, fosfat, laminate, minereuri de fier, containere.
Astfel, de la începutul razboiului, au tranzitat prin Portul Constanta aproape 40 milioane tone de mărfuri ucrainene, din care 25,5 milioane tone au fost cereale.
Traficul de mărfuri prin Portul Constanța a înregistrat în ultimii ani mai multe recorduri: în 2021 traficul total de mărfuri a fost de 67,5 milioane tone, în 2022 a atins 75,5 milioane tone, iar în 2023 au fost însumate peste 92,5 milioane tone.