Comisia Europeană a amendat companiile feroviare Deutsche Bahn (DB), Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) și Société Nationale des Chemins de fer belges/Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (SNCB) cu peste 48 milioane de euro în total, deoarece au încălcat normele antitrust, prin formarea unui cartel de alocare a clienților.
Companiile au participat la un cartel de alocare a clienților, care privea serviciile transfrontaliere de transport feroviar de mărfuri cu trenuri-bloc pe coridoarele feroviare cheie din UE. Cei trei operatori feroviari și-au recunoscut implicarea în cartel și au acceptat să soluționeze cazul, potrivit Comisiei.
Deutsche Bahn a primit cea mai mare amendă, de 48,342 milioane de euro. Amenda a fost majorată cu 50%, deoarece operatorul feroviar german fusese tras la răspundere anterior pentru implicarea într-un alt cartel și, prin urmare, a recidivat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
SNCB, operatorul feroviar național din Belgia, a fost amendat cu 270.00 de euro, în timp ce rivalul austriac ÖBB a obținut imunitate deplină și a beneficiat de reducerea cu 100% a amenzii stabilite, în cuantum de circa 37 milioane de euro.
Trenurile-bloc sunt trenuri de marfă utilizate pentru transportul bunurilor de la un punct la altul fără ca vagoanele să fie desprinse unele de altele sau depozitate “pe drum”. Trenurile-bloc sunt mai eficiente din punct de vedere economic, în special pentru clienții care au un volum mare de marfă, astfel că transportă adesea doar un singur tip de marfă.
Pe baza modelului privind partajarea mărfurilor, un tip de contract prevăzut în legislația feroviară internațională, companiile feroviare care prestează servicii transfrontaliere oferă clienților un preț global unic pentru serviciul cerut, în cadrul unui singur contract multilateral.
Investigația Comisiei a relevat că Deutsche Bahn, ÖBB și SNCB și-au coordonat activitățile prin schimburi de informații legate de cererile de oferte competitive din partea clienților și și-au oferit reciproc cote mai mari pentru a-și proteja afacerile respective. Companiile au participat astfel la un sistem de alocare a clienților, care este interzis în conformitate cu normele de concurență ale UE, arată Executivul de la Bruxelles.
Comportamentul anticoncurențial a avut loc în perioada 8 decembrie 2008 - 30 aprilie 2014, SNCB participând doar din 15 noiembrie 2011 și numai pentru transporturile efectuate de ÖBB, DB și SNCB. Cartelul privea sectoarele convenționale de transport de marfă (cu excepția transporturilor auto).