După un început de an promițător, companiile aeriene din SUA se confruntă cu o răsturnare bruscă de situație, pe măsură ce cererea de călătorii începe să scadă, iar politicile economice ale președintelui Donald Trump, inclusiv tarifele vamale extinse și reducerea cheltuielilor guvernamentale, încep să își facă simțite efectele, relatează Reuters, citată de News.ro.
La doar câteva săptămâni după ce industria aviatică vorbea despre o posibilă ”nouă eră de aur”, transportatorii americani sunt nevoiți să își reducă prognozele de profit pentru primul trimestru din 2025. Incertitudinile economice, inflația ridicată și perspectivele slabe de creștere afectează atât turiștii, cât și companiile, determinând o reducere a cheltuielilor pentru călătorii.
Indicele S&P 500 pentru companiile aeriene de pasageri a scăzut cu aproximativ 15% de la începutul anului, subperformând în raport cu indicele general S&P 500. Acțiunile Delta și United Airlines au scăzut fiecare cu circa 20%, în timp ce acțiunile companiei low-cost Frontier Airlines au pierdut 2%.
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
”Nevoile de bază sunt mâncarea și locuința. Noi venim ceva mai jos pe lista cheltuielilor. Dacă nu ai un loc de muncă, nu îți vei cumpăra un bilet de avion”, a declarat David Neeleman, CEO al Breeze Airways.
Pentru a-și proteja marjele de profit, companiile au început să reducă numărul de zboruri planificate pentru perioada aprilie-iunie. Delta, United, American Airlines, JetBlue, Allegiant și Frontier și-au redus capacitatea programată în ultimele două săptămâni.
CEO-ul United, Scott Kirby, a avertizat că, dacă cererea nu își revine, până în a doua jumătate a lunii august va avea loc o scădere considerabilă a capacității la nivelul întregii industrii.
Totuși, cererea pentru zboruri internaționale și clase premium rămâne solidă. United a raportat o creștere anuală de 8% a rezervărilor pentru călătoriile internaționale de primăvară.
Pe lângă factorii economici, și incidentele de siguranță au contribuit la scăderea cererii. Datele Amanda Demanda Law Group arată că îngrijorările privind siguranța avioanelor au atins un nivel record în februarie, iar căutările Google pentru ”Sunt avioanele sigure acum?” au crescut cu 900%.
Companiile aeriene estimează că impactul acestor temeri va dispărea în curând, dar sunt mai puțin încrezătoare în privința presiunilor economice.
În martie, încrederea consumatorilor americani a atins cel mai scăzut nivel din ultimii patru ani, potrivit unui sondaj realizat de Conference Board. Așteptările privind venituri, afaceri și piața muncii au fost cele mai pesimiste din ultimii 12 ani.
Vânzările de bilete prin agențiile de turism au scăzut cu 8% în februarie față de ianuarie, când înregistraseră o creștere de 39%. Traficul de pasageri a crescut cu doar 0,7% în martie, față de 5% în ianuarie, potrivit datelor TSA.
În februarie, prețurile biletelor de avion au înregistrat prima scădere anuală din ultimele șase luni, semnalând o pierdere a puterii de stabilire a prețurilor din partea companiilor aeriene.
CEO-ul Frontier, Barry Biffle, a declarat că o încetinire este inevitabilă, dar a subliniat că totul depinde de piața muncii: ”Atâta timp cât locurile de muncă sunt stabile, clientul de agrement va continua să călătorească.”
Deocamdată, rata șomajului nu a crescut semnificativ, dar inflația îi face pe pasageri mai precauți. Jacob Brown, un profesor de 24 de ani din Denver, a declarat că zboară mai rar, evită hotelurile și reduce cheltuielile din călătorii. Recent, a ales un zbor de noapte înapoi spre Denver pentru a economisi costurile cu cazarea.
Cheltuielile cu cardurile de credit și debit pentru bilete de avion au scăzut cu 7,2% în februarie față de luna precedentă, potrivit datelor Bank of America – cel mai slab nivel din ultimele șase luni.
Nici călătoriile de afaceri nu oferă sprijin industriei. În mod tradițional, primul trimestru este cel mai aglomerat după sezonul de vară, dar rezervările au fost slabe. Delta a raportat o scădere a creșterii rezervărilor corporate în zona de o singură cifră, față de o creștere de 10% în ianuarie.
United a anunțat o înjumătățire a rezervărilor de călătorii legate de activitățile guvernamentale, atribuind acest lucru reducerii cheltuielilor publice, care are un efect în lanț asupra turismului intern.
Gabe Rizzi, președintele agenției de turism corporate Altour, a declarat că rezervările companiilor din domenii precum servicii financiare, energie regenerabilă, tehnologie și producție au scăzut cu până la 10% față de anul trecut.
”Multe agenții guvernamentale și subcontractori guvernamentali, pe care îi deservim, strâng cureaua”, a spus Rizzi.