Anul trecut, nu mai puțin de 380 de rechemări în service au fost înregistrate pe teritoriul Uniunii Europene, potrivit datelor oficiale colectate de Comisia Europeană. Dacia a înregistrat 16 rechemări, pentru cele cinci modele ale sale, din care doar două au avut ca obiect defecțiuni grave.
Rechemările automobilelor sunt acțiuni firești în toată lumea, indiferent dacă este vorba despre rechemări voluntare sau cele impuse de autorități. În Europa, există un mecanism bine pus la punct care centralizează și mediatizează rechemările, Rapid Alert System (RAPEX), în directa coordonare a Comisiei Europene. Datele din acest sistem au centralizat un număr de 380 de rechemări ale autovehiculelor în anul 2019, cu 32% mai multe decât în 2018, fiind afectate cu 25% mai multe modele.
Numărul modelelor rechemate s-a ridicat la 299 (unele au fost rechemate de câte două ori) iar mărcile afectate au fost 42. În 2018, fuseseră rechemate 239 de modele de la 39 de mărci, în 288 de acțiuni. Și aici vorbim doar despre rechemările care pun în pericol viața oamenilor, sănătatea sau mediul. Rechemările simple, voluntare, ale constructorilor nu sunt monitorizate.
Cele mai multe rechemări din 2019 au fost făcute de Mercedes-Benz (56), urmată de cele două mărci frnaceze al PSA, Citroën (25) și Peugeot (23). Celelalte mărci au fost, în ordine, Audi (19), BMW și Opel (18), Volkswagen (17), Ford (15), Renault și Toyota (14). Au fost 15 mărci cu peste 10 rechemări.
Așa cum era ușor de prevăzut, cele mai frecvente rechemări au fost cele pentru airbaguri, cu nu mai puțin de 144 de campanii, la mijloc fiind și amplul scandal Takata, care i-a afectat pe aproape toți producătorii de mașini. Pe locul al doilea au fost rechemările pentru motor (134), pentru suspensii (65), frâne (49) și direcție (35). Nu mai puțin de 116 rechemări au avut ca efect riscul de incendiu la bord.
Printre cele mai ample rechemări din Europa, raportate prin RAPEX, a fost campania Ford cauzată de posibila spargere a plăcii de presiune a ambreiajului cu posibila scurgere de acid din baterie. BMW a demarat două rechemări la scară largă din cauza problemelor cu cablurile de baterii, în timp ce Volvo a rechemat aproape întreaga gamă de modele, din cauza riscului de incendiu la motoarele diesel. Și Subaru a înregistrat două rechemări majore din cauza unor defecțiuni la lumina de frână și la motoarele pe benzină.
În comparație cu anul 2018, au fost unele schimbări de poziție ale mărcilor, unele mai spectaculoase. Audi, de exemplu, a urcat pe locul patru, cu 19 rechemări, de pe locul 16 (5 rechemări) în 2018. În sens invers, Mitsubishi a coborât pe locul 30, cu numai 3 campanii, față de 14 rechemări în 2018, când era pe locul 7. Merceders Benz a rămas însă lider al acestui clasament mai puțin obișnuit.
Cele mai rechemate modele
Există însă un clasament și al celor mai rechemate modele în service, cu cel puțin 6 campanii sau mai multe. Sunt șase mărci cu 11 modele incluse aici. Cele mai multe rechemări au fost făcute pentru modelul RAM Truck, un pickup vândut în de Fiat Chrysler în Europa, care a avut probleme aproape la toate sistemele, de la portbagaj, la diferențial, de la baterie, la frâne, de la airbaguri la instalația de încălzire. A fost rechemat în service de 12 ori în 2019. Cu 10 rechemări au fost trei modele Mercedes, începând cu Sprinter, cea mai gravă fiind, se pare, cea la cutia automată de viteze, care se putea bloca în mers.
Tot de la Mercedes și tot cu 10 rechemări au mai fost E Class (software, direcție, senzori, centuri de siguranță) și A Class (software, ESP, demaror, scaune, frâne, roată de rezervă, puntea spate). Iar cu 9 rechemări a fost tot un Mercedes, de data asta C-Class, cu probleme de software, direcție, airbaguri, senzori, frână, unitatea turbo). Cu 8 rechemări a fost Peugeot Expert, iar cu 7 - Peugeot Traveller.
Cu numai șase rechemări au fost patru modele. Ford Focus a avut probleme cu ambreiajul, care risca să se spargă, cu frânele, care se puteau rupe, cu ușa portbagajului, care se putea deschide, cu suspensia, care se putea desface în mers, cu centurile de siguranță, defecte și din nou cu ambreiajul. Mazda 3 a avut și ea tot șase defecțiuni pentru care a fost rechemată în service, cu probleme posibile la motor, unitatea de control, la volan, la modulul de control, la airbaguri și din nou la modulul de control. Volvo XC60 - probleme de software, de alimentare cu carburant, cu portbagajul, cu scaunul față, cu EGR-ul, cu cinducta de admisie. În fine, Mercedes- GLE a avut probleme cu spoilerul, cu o gaură în podea, cu airbagurile, cu aerul condiționat, cu bușonul de benzină și cu garnitura de la ușă.
Dacia se numără printre mărcile cu puține probleme, puține rechemări, și acelea, în general, pentru defecțiuni minore. Șase campanii a avut marca românească, dar unele dintre ele au cuprins toată gama, cinci modele, astfel că, adunate, modelele sale au cumulat 16 rechemări.
A fost mai întâi o probelmă cu sudura convertorului catalitic, la toată gama, apoi o campanie în care au fost implicate doar modelele fabricate la Mioveni, cu un cablu al bateriei incorect lipit, apoi a fost o dublă rechemare pentru probleme ale airbagului, pentru patru dintre modele, pentru ca, în cele din urmă, o problemă a coloanei de direcție să afecteze Logan MCV.