Transportatorul feroviar de pasageri CFR Călători, controlat de stat, a înregistrat o pierdere de 115 milioane lei în primele zece luni ale acestui an, comparativ cu un profit de 140 milioane lei în aceeași perioadă a anului trecut, ca urmare a întârzierii cu circa două luni a acordării compensației pentru asigurarea pachetului social, dar estimează un profit de 1,2 milioane lei pentru întregul an, potrivit datelor trimise de companie, la solicitarea News.ro.
Guvernul a aprobat, în luna aprilie, bugetul pe 2016 al CFR Călători, care prevede venituri totale de 2,23 miliarde lei, în creștere cu 5,7% față de anul anterior.
Compania a solicitat compensații pentru asigurarea pachetului social, care reprezintă o formă de subvenție din partea statului, în valoare de 1,44 miliarde lei, însă Guvernul, la propunerea Ministerului Transporturilor, a aprobat subvenții de doar 1,22 miliarde lei, cu 15% sub nivelul cerut.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În primele zece luni, CFR Călători a înregistrat scăderi pe toate nivelurile, de la numărul de pasageri la venituri, dar estimează că va termina anul pe plus.
”Decalajul existent în alocarea compensației se va regla pe parcursul lunii decembrie 2016, CFR Călători preliminând pentru anul 2016 un profit în sumă de 1,2 milioane lei”, se arată în răspunsul trimis News.ro.
După primele zece luni ale anului, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, afacerile companiei au scăzut cu 10,6%, până la 1,385 miliarde lei, veniturile cu 10%, până la 1,553 miliarde lei, iar numărul de pasageri cu 3,7%, până la 44,7 milioane.
Față de cerințele actuale de transport, CFR Călători înregistrează un deficit de vagoane, deși în ultima perioadă au fost redate circulației un număr semnificativ din vagoanele construite sau modernizate în perioada 2005-2011, care se aflau în parcul inactiv.
”Față de 2015, parcul activ de vagoane al CFR Călători a crescut în 2016 cu peste 20%, de la 884 vagoane la aproximativ 1200 de vagoane, în urma reparațiilor programate și realizate cu fonduri proprii”, a precizat compania.
Din 2011, CFR Călători nu a mai beneficiat de fonduri de la bugetul de stat pentru investiții în materialul rulant, dar intenționează să achiziționeze atât rame electrice, cât și locomotive hibrid (diesel electrice).
Investițiile făcute în 2016, realizate din fonduri proprii, au vizat modernizarea a 15 vagoane, care sunt deja în circulație. În plus, compania a finanțat reparații pentru 431 vagoane de călători și pentru 29 de locomotive Săgeata Albastră, alte 10 unități fiind încă în reparații.
În 2016, CFR Călători a introdus în circulație trenuri spre Kiev (din 1 aprilie 2016) și spre Salonic (în sezonul estival).
Pasagerii vor putea, și în 2017, să călătorească în afara țării zilnic, cu trenuri directe din București Nord către Viena, cu prețuri începând de la 39 euro pe sens, și către Budapesta, cu prețuri de la 29 euro pe sens, iar în sezonul estival către Sofia și Salonic.