Operatorul de stat de transport feroviar de călători estimează pentru anul 2024 pierderi de 1,026 miliarde de lei, cu 464% mai mari decât cele raportate la 31 decembrie 2023, acestea fiind determinate în principal de scăderea cu aproape 30% a compensației acordate de la bugetul de stat și de creșterea cheltuielilor salariale la aproape 1,8 miliarde de lei ca urmare a aplicării Legii privind statutul feroviarului.
Potrivit proiectului de hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2024 al societății "CFR Călători", veniturile totale în valoare de 2,753 miliarde de lei sunt programate în scădere față de cele realizate în 2023 cu 6,68%, respectiv cu suma de 196,876 milioane de lei, arată Agerpres,
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În structură, veniturile din exploatare în valoare de 2,752 miliarde de lei dețin o pondere 99,98%, iar veniturile financiare în valoare de 500.000 de lei au o pondere de 0,02% în veniturile totale. Veniturile din exploatare sunt programate în scădere cu 6,68% față de cele realizate la 31.12.2023, respectiv cu suma de 196,994 milioane de lei.
Cifra de afaceri, în valoare de 1,472 miliarde de lei, este programată în creștere cu 22,28%, respectiv cu 268,170 milioane de lei față de cea realizată la finele anului trecut și reprezintă 53,48% din totalul veniturilor de exploatare.
CITEȘTE ȘI FOTO Sistemul digital de informare pentru călători - extins și în Gara de NordVeniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de călători, vor crește cu 22,06% în anul 2024, cu suma de 267,883 milioane de lei, ca urmare a creșterii volumului de activitate, a majorării de tarife cu 8% începând cu luna noiembrie 2023, precum și a majorării, în anul 2023, a gratuităților acordate studenților la călătoria pe calea ferată, conform Legii nr. 199/2023.
"Compensația alocată Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători 'CFR Călători' - SA prin Legea bugetului de stat pentru anul 2024 nr. 421/2023, pentru transportul feroviar public de călători, respectiv Actul Adițional nr. 4/28.02.2024 la CSP 2022-2032 este în valoare de 1.110.724,31 mii lei, la care se adaugă suma de 2 mii lei (care reprezintă compensație pe activități, conform Legii nr. 33/1996 privind repunerea în unele drepturi economice a locuitorilor Munților Apuseni), rezultând o compensație totală în valoare de 1.110.726,31 mii lei, cu o pondere de 40,36% în totalul veniturilor din exploatare. Valoarea compensației pentru transportul feroviar de călători de 1.110.724,31 mii lei este în scădere față de nivelul preliminat/realizat în anul 2023 cu 29,66% și acoperă doar 47% din compensația totală necesară, fapt ce a determinat programarea unui buget de venituri și cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat cu o pierdere în valoare de 1.026.000 mii lei, în creștere cu 464,02% față de cea preliminată/realizată la data de 31.12.2023'', se arată în proiect.
CITEȘTE ȘI O companie aeriană a acceptat să achite compensații de 79 milioane dolari. Bilete pentru zboruri anulateIndicatorul "Alte venituri din exploatare" în valoare de 169,498 milioane de lei este programat în anul 2024 în creștere cu 2,41%, respectiv cu suma de 3,987 milioane de lei față de realizatul anului 2023 și are o pondere de 6,16% în totalul veniturilor din exploatare.
Tot în cadrul acestei categorii, veniturile din subvenții pentru investiții, în valoare de 155 milioane de lei, sunt programate în scădere cu 0,55%, respectiv cu suma de 850.400 lei față de cele preliminate/realizate în anul 2023.
Veniturile financiare pe anul 2024, în valoare de 500.000 de lei, sunt programate în creștere cu 30,68% față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, conform documentului.
CITEȘTE ȘI Renault reduce timpii de fabricație ai modelelor electrice și a găsit soluția pentru a reduce prețurileLa rândul lor, cheltuielile totale în valoare de 3,779 miliarde de lei sunt fundamentate "în funcție de activitățile concrete din programele de achiziții de bunuri și servicii, pentru desfășurarea activității, fundamentate pe baza posibilităților reale de plată a acestora, în limita surselor legale, a recalculării cheltuielilor de natură salarială și a cheltuielilor de mandat. Practic, acestea sunt programate în creștere cu 20,67%, respectiv cu suma de 647,217 milioane de lei, față de cheltuielile totale realizate la data de 31 decembrie 2023.
În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare, de 3,745 miliarde de lei, dețin o pondere 99,10%, iar cheltuielile financiare, în valoare de 34 milioane de lei, dețin o pondere de 0,90%.
Potrivit proiectului de BVC pe 2024, cheltuielile de exploatare sunt estimate în creștere cu 20,88%, respectiv cu suma de 646,699 milioane de lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
CITEȘTE ȘI Hyundai va investi masiv într-un startupÎn total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 965,624 milioane de lei, dețin o pondere de 25,79%, indicatorul "cheltuielile cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate" în valoare de 16 milioane de lei deține o pondere de 0,43%, indicatorul "cheltuielile cu personalul" în valoare de 1,8 miliarde de lei deține o pondere de 48,06%, iar indicatorul "alte cheltuieli de exploatare", în valoare de 963 milioane de lei, deține o pondere de 25,72%.
Cheltuielile cu bunuri și servicii, în valoare de 965,624 milioane de lei, sunt programate în anul 2024 în creștere cu 7,07%, respectiv cu suma de 63,731 milioane de lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
Din această categorie, cheltuielile cu personalul, în valoare de 1,799 miliarde de lei, sunt estimate în anul 2024 în creștere cu peste 374 milioane de lei față cele aprobate anul trecut în bugetul de venituri și cheltuieli.
Conform sursei citate, creșterea cheltuielilor de natură salarială în anul 2024 se datorează majorării cheltuielilor cu salariile față de 2023 prin HG nr. 1115/2023 ca urmare a acordării unor creșteri salariale în anul 2023, conform Legii nr. 195/2020 privind statutul feroviarului, cu modificările și completările ulterioare.
CITEȘTE ȘI Meteo - Vremea se răcește bruscAstfel, câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană), determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform OG nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 - Legea nr. 421/2023, ajunge la 12.987,31 lei, în creștere cu 35,64% față de cel realizat în anul 2023.
Numărul de personal programat la finele anului 2024 este de 11.054 persoane, în scădere cu 960 față de numărul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2023 și în creștere cu 210 persoane față de cel preliminat/realizat la finele anului 2023.
În ceea ce privește cheltuielile aferente contractului de mandat și a altor organe de conducere și control, comisii și comitete stabilite conform OUG privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, acestea sunt programate la valoarea de 1,5 milioane de lei. Astfel, indemnizația directorului general și cea a directorului financiar, numiți prin contract de mandat și acte adiționale prin selecție, începând cu data de 23.10.2023, este în sumă totală de 889.000 lei, indemnizația totală a membrilor Consiliului de Administrație, numiți prin contract de mandat prin selecție pe o durată de 4 ani, începând cu 13.02.2023, este de 540.000 de lei, iar cheltuielile aferente AGA și cenzorilor sunt programate la 71.000 de lei.
CITEȘTE ȘI Un antreprenor decedat și-a lăsat compania angajaților, prin testament. ”Îi păsa să-i răsplătească pe cei pe care îi considera merituoși”"Rezultatul brut programat pentru anul 2024 este negativ-pierdere, în valoare de 1.026.000 mii lei. Cauzele estimării unei pierderi în anul 2024, în valoare de 1.026.000 mii lei, mai mare decât cea preliminată/realizată la data de 31.12.2023 cu 464,02%, respectiv cu suma de 844.092,37 mii lei, sunt următoarele: diminuarea veniturilor din compensații pentru transportul feroviar de călători conform prevederilor legale, în anul 2024, cu 29,66%, respectiv cu suma de 468.351,39 mii lei, față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023. Valoarea compensației pentru transportul feroviar de călători, alocată în anul 2024, în valoare de 1.110.724,31 mii lei, acoperă doar 47% din compensația totală necesară prestării acestui serviciu de către Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători 'CFR Călători' - SA; creșterea cheltuielilor de personal cu 35,85%, respectiv cu suma de 474.974,88 mii lei, în special urmarea aplicării creșterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, cu modificările și completările ulterioare; creșterea cheltuielilor cu bunuri și servicii cu 7,07%, respectiv cu suma de 63.730,99 mii lei față de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023 pe fondul creșterii prețurilor unitare și aplicării prevederilor legale în vigoare", subliniază documentul.
Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2024, de 665 milioane de lei, sunt programate în creștere cu 423,53%, respectiv cu suma de 537,978 milioane de lei față de cele realizate la data de 31.12.2023. Sursele de investiții pentru anul 2024 vor fi asigurate din surse proprii, amortizare și din alte surse, respectiv proiecte cu finanțare din sumele reprezentând asistența financiară nerambursabilă aferentă PNRR, se mai spune în proiect.
La finele anului 2022, Compania Națională de Căi Ferate “CFR” SA a semnat noul Act Adițional, la Contractul Colectiv de Muncă (CCM), cu o majorare salarială de 6% și creșterea valorii tichetului de masa, de la 1 noiembrie 2022, la 30 de RON, de la 20 de RON.