După ani de creștere accelerată, vânzările de mașini electrice din Europa par să intre într-o zonă de încetinire, în timp ce șoferii așteaptă modele mai bune și mai ieftine, care vor fi disponibile peste doi-trei ani, scrie Reuters.
Vânzările de vehicule complet electrice în Europa au crescut cu 47% în primele nouă luni din 2023, dar, în loc să sărbătorească, producătorii auto, inclusiv Tesla, Volkswagen și Mercedes-Benz, au un ton sumbru, scrie G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ratele mai ridicate ale dobânzilor și piața redusă îi alungă pe consumatori, avertizează companiile auto, în condițiile în care comenzile Volkswagen de mașini electrice sunt la jumătate față de anul trecut.
Dealerii din Germania și Italia, precum și analizele firmelor globale spun că există mai multe motive în spatele încetinirii cererii decât incertitudinile economice, consumatorii nefiind convinși că mașinile electrice îndeplinesc necesitățile lor privind siguranța, autonomia și prețul.
„Principala problemă este incertitudinea. Mulți estimează că tehnologia se va îmbunătăți și mai degrabă așteaptă trei ani pentru un model nou decât să cumpere acum un vehicul care își pierde rapid valoarea”, a explicat Thomas Niedermayer, proprietarul unei reprezentanțe auto din Bavaria.
Flavia Garcia și Tom Carvell din Edinburgh au de 15 ani o mașină Toyota Auris și ar trebui înlocuită. În condițiile apropierii datei la care vor fi interzise vânzările de mașini noi pe benzină și motorină, cuplul ia în considerare un vehicul electric, dar sunt descurajați de lipsa infrastructurii de încărcare, de preț și de temerile privind durata de funcționare a bateriei.
Firma AutoTrader susține că noile mașini electrice din Marea Britanie încă sunt mai scumpe în medie cu 33% decât modelele cu combustie internă.
Majoritatea modelelor noi mai ieftine nu vor intra pe piață înainte de 2025 – cel mai devreme – moment în care vor fi numeroase modele produse de companiile chineze, de la BYD la Nio, pe piața din Europa.
De mult timp criticii avertizează că lipsa unui model accesibil de vehicul electric (EV) va afecta vânzările, care până acum au fost sprijinite de comenzile firmelor și de care au îmbrățișat devreme tehnologia.
Performanța mai slabă din septembrie, sondajele privind încrederea consumatorilor și estimările sumbre ale dealerilor și producătorilor auto arată că era încetinirii creșterii probabil a venit.
CITEȘTE ȘI Renault va lansa un model electric produs în SloveniaRecent, Ford și GM au avertizat în SUA că întârzie lansarea unor modele EV mai accesibile și își reduc cheltuielile, din cauza cererii mai slabe și a costurilor mai ridicate, în contextul grevei declanșate de United Auto Workers (UAW), cel mai mare sindicat din industria auto americană.
Dar problema este ciclică.
Încetinirea cererii se va menține atât timp cât nu vor exista modele accesibil EV disponibile, a apreciat Felipe Munoz de la JATO Dynamics.
„Din punctul de vedere al autorităților de reglementare, nu trebuie să lansăm chiar acum noi produse, trebuie să ne concentrăm pe accesibilitate. Dar producătorii auto trebuie să fie atenți la Tesla și la firmele chinezești, deoarece nu vor să rămână prea mult în urmă”, susține Alistair Bedwell, analist la GlobalData.
Intenția de a cumpăra un EV a rămas constantă în Germania în ultimul an, arată un sondaj al firmei The Langston Co, ceea ce înseamnă că, deși crește numărul EV vândute, numărul oamenilor care așteaptă să achiziționeze un vehicul electric nu crește.
Creșterea vânzărilor ar putea fi mai degrabă un semn că producătorii de automobile, care se străduiau să producă EV-uri din cauza blocajelor din lanțul de aprovizionare, pot în cele din urmă să facă față comenzilor acumulate, decât un semn al creșterii cererii, a declarat Ben DuCharme, director de cercetare la The Langston Co.
Philip Nothard, director de analiză la firma de servicii pentru dealeri Cox Automotive, a declarat că valorile reziduale scăzute au descurajat, de asemenea, cumpărătorii, deoarece companiile și mulți consumatori aleg mașinile noi în funcție de prețul cu care le pot vinde peste câțiva ani.
„Noi o numim valea morții, pe care o vom traversa în perioada 2024-2027: valori reziduale scăzute, ofertă mare și cerere scăzută”, a adăugat Nothard.