Segmentul de mașini electrificate a crescut și în 2023, în Europa, ca urmare a subvențiilor acordate de unele state membre. Cota de piață a mașinilor cu încărcare (BEV și PHEV) a depășit 20 de procente pe continent, cu o proporție de 2 la 1 în favoarea mașinilor complet electrice, relevă datele analizate de Profit.ro.
Vânzările de automobile complet electrice din Europa au reprezentat în 2023 14,6% din totalul înmatriculărilor de autoturisme, în timp ce mașinile PHEV, hibride cu încărcare la priză, au avut o pondere de 7,7% din total. Cele două segmente au însumat 22,3% din piața auto, un procent record, care, împreună cu cele 25,8% ale hibridelor, au determinat o scădere a ponderii motorizărilor pe benzină și diesel la doar 48,9%, în condițiile în care circa 3 procente au fost ocupate de alte tipuri de motorizări (GPL, hidrogen etc.).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În total, anul 2023 a adus un volum total de 1,53 milioane de autoturisme complet electrice înmarticulate în UE, respectiv 2 milioane cu tot cu Marea Britanie și țările EFTA (Norvegia, Elveția, Islanda). De asemenea, au fost vândute 813.500 autoturisme PHEV, în scădere față de anul anterior, volumul fiind de 989.000 cu tot cu EFTA și UK.
Datele preliminare privind vânzările din Europa arată că Tesla Model Y a fost cel mai vândut automobil electric din regiune, el fiind de altfel și cea mai vândută mașină pe toate segmentele, însă celelalte modele au înregistrat și ele creșteri importante și au reușit să-și dispute clienții. Dacia Spring s-a numărat printre cele 10 modele vedetă ale pieței de vehicule electrice din Europa, clasându-se pe locul 8, cu ccifre peste nume celebre, precum Volvo CX40 sau BMW i4. Locul al doilea a fost ocupat de Tesla Model 3, o mașină care a rămas populară, în pofida scăderii interesului europenilor pentru caroseriile non-SUV.
Am putea spune că rezultatul Model 3 are în spate comenzile din 2022, însă doar cifrele pentru anul 2024 vor confirma sau infirma evoluția acestui model, care anul trecut a reușit să livreze aproape 100.000 de unități clienților din Europa. Cel mai vândut model non-Tesla și primul din lista mașinilor electrice ale mărcilor europene (locul 3 în Top 10 electrice) a fost VW ID.4, SUV-ul cel mai accesibil al celor de la VW, care are deopotrivă versiuni de baterii decente și tehnologii de ultimă generație.
Marea surpriză, mașina situată pe locul 4, a fost MG4, modelul electric produs de chinezii de la SAIC, care vând pe bandă rulantă mașini în țările europene, având deja un volum, în 2023, de 72.200 de unități, în al doilea an de existență, cu o creștere de zece ori a vânzărilor, după ce în 2022 erau livrate doar puțin peste 7000 de mașini. Modelul MG a depășit astfel Skoda Enyaq (67.300 unități) și VW ID.3 (63.400 unități), două mașini cu calități ale grupului VW, dar cu prețuri mult peste cele ale chinezilor.
La finalul clasamentului, Fiat 500, Dacia Spring, pe locurile 7 și 8, precum și Volvo cX40 și BMW i4 încheie top 10 al celor mai populare mașini electrice din Europa.
CITEȘTE ȘI România a atins un nou record de producție de mașini la Mioveni și CraiovaÎn segmentul plug-in hybrid, acolo unde tehnologiile se regăsesc într-un mix care ar putea fi soluția de compromis, dar care vine cu un cost destul de mare, lider în 2023 a fost Ford Kuga, o mașină care oferă versiuni de propulsie atât hibride și PHEV, cât și cu combustie clasică.
Cu 53.500 unități, modelul american produs în Spania s-a deprins de principalul competitor, Volvo XC60 și de ceilalți rivali din piață, Mercedes GLC (locul 3), Kia Sportage (locul 4) și Cupra Formentor (locul 5). În partea a doua a clasamentului, cu volume între 22 și 25 de mii de unități, s-au situat BMW X1, BMW Seria 3, Hyundai Tucson, Volvo CX40 și Lynk & Co 01, o altă marcă din China, aparținând grupului Geely.
Mașinile plug-in hybrid se află într-o vizibilă scădere din punct de vedere al popularității, având în vedere că performanțele energetice ale acestora sunt atinse doar dacă bateria este încărcată zilnic, în timp ce prețul de achiziție este net superior unei propulsii hibride fără încărcare la priză.