Mărcile Dacia și Tesla sunt cele mai performante în primul trimestru al acestui an, în Europa, având cele mai mari creșteri, pe o piață cu mari incertiturdini, generate de Brexit, interdicțiile motoarelor diesel și schimbările economice din tot mai multe țări.
Înmatriculările de automobile din Europa, în trimestrul 1, s-au situat la un nivel mare, chiar dacă în scădere față de anul trecut. Volumul total, 4,13 milioane de vehicule, a fost al treilea cel mai mare din ultimul deceniu, asta subliniind că piața încă se află într-o zonă optimistă.
O analiză realizată de Jato Dynamics scoate în evidență contrastele de pe această piață, între care cel mai vizibil este cel dintre segmentele SUV, în permanentă creștere, și segmentele compact și MPV, în scădere. Mai precis, dacă nu ar fi fost înregistrată creșterea SUV-urilor, piața ar fi suferit un declin uriaș, susțin cei de la Jato, fără să ia totuși în considerare faptul că clienții de SUV-uri ar fi optat, poate, pentru alt segment, dacă acestea nu ar fi existat într-o ofertă atât de mare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cota de piață a SUV-urilor a urcat vertiginos, la 37%, cu 3,5 puncte procentuale peste cota de anul trecut. Au fost înmatriculate 1,53 milioane de SUV-uri, în primul trimestru, cu 6,8% mai multe față de anul trecut, dar ritmul de creștere a decelerat de la un trimestru la altul, în ultimii trei ani, ceea ce înseamnă că se apropie, în următorii 2 - 3 ani, o stabilizare a pieței, cu noile cote de piață pe segmente.
În sub-segmentele SUV-urilor, cel mai dinamic a fost cel al subcompactelor, care au avut cea mai mare creștere a cotei de piață. Vedetă a fost Volkswagen T-Roc, care a devenit, la doar un an de la lansare, cel mai vândut SUV de clasă B din Europa. Nemții au demonstrat iarăși că se bucură de succes pe continent, deși au venit cu acest model după mulți ani în care Renault și PSA au dominat vânzările cu Captur și 2008, dar și cu Dacia Duster.
Al doilea cel mai performant sub-segment a fost cel al SUV-urilor compacte, unde modele noi, ale VW, PSA sau Toyota, au reușit să acapareze cotă de piață de la modelele tradiționale, Nissan Qashqai sau VW Tiguan.
Dacia și Tesla
„A pornit ca un sub-brand minor al Renault, dar după numai 14 ani Dacia a devenit marca cu cele mai bune performanțe de vânzări din Europa”, arată analiza Jato Dynamics. Aprecierea se datorează creșterii cotei de piață a mărcii românești cu 0,61 puncte, la 3,63%, cel mai mare avans al unei mărci pe piața europeană. Cu un volum de 150.000 de vehicule înmatriculate, pe poziția 13 în clasamentul mărcilor, Dacia a depășit mărci mai titrate, precum Nissan, Hyundai sau Kia.
Patru din cinci modele Dacia au avut creștere în primul trimestru, iar Sandero a fost cel mai cumpărat model de persoane private (circa 44% din achizițiile europene). În același timp, Duster a devenit al terilea cel mai vândut SUV de clasă B din Europa, Logan a crescut cu 39% și a devenit cel mai vândut sedan de clasă B din Europa, iar Dokker s-a situat printre cele mai populare van-uri.
CITEȘTE ȘI Tesla Model 3 spulberă Audi A4, BMW Serie 3 și Mercedes-Benz C ClassAlături de Dacia, doar Tesla se mai poate lăuda cu o astfel de performanță, fiind una din marile surprize ale pieței, în primul trimestru. Practic, cu ajutorul Model 3, Tesla a reușit să surclaseze atât competitorii din segmentul de vehicule electrice, cât și pe cei din segmentul mediu, în primele două luni de lansare.
Printre mărcile care au pierdut teren în Europa, în primul trimestru din 2019, se numără Nissan, Ford și Fiat. Printre motive se numără întârzierea lansării de modele noi, situație care la Fiat pare a fi de-a dreptul dramatică, cu cel mai recent model lansat fiind Tipo în urmă cu 3 ani, în același timp având doar un SUV în gamă.