Chiar dacă nu vinde în acest moment decât un singur model electric, și acela în volume mici, constructorul japonez Toyota are planuri mari pe acest segment și declară deschisă competiția cu liderul segmentului de mașini electrice, Tesla. Acționarii au întrebat conducerea executivă dacă este posibil, iar răspunsul a fost unul filosofic. „Există încă zone fără electricitate”, a spus președintele Toyota.
Acționarii Toyota au cerut managementului, în ultima adunare generală, să spună clar dacă compania are capacitatea să țină ritmul cu dezvoltarea Tesla. Întrebarea a venit în contextul investițiilor anunțate de constructorul japonez pe segmentul BEV, în special în uzinele de baterii și vehicule electrice din SUA.
Takero Kato, șeful diviziei de mașini electrice de la Toyota, botezată sugestiv BEV Factory, divizie care are în plină desfășurare ofensiva de modele propulsate exclusiv cu baterii, a răspuns evaziv, dând de înțeles că lucrurile vor evolua lent, dar sigur, „la fel ca în cazul mașinilor hibride”.
„Iubesc mașinile electrice. Prin mașinile electrice vreau să schimb viitorul automobilelor, monozukuri (n.r. sistemul de producție), modul în care muncim”, a spus Kato, care a subliniat că intenționează ca oamenii să simtă „caracterul unic” al mașinilor electrice ale Toyota. În privința producției, planurile japonezilor urmăresc modificarea structurii mașinilor, lungimea liniilor de producție și reducerea activităților stresante al angajaților. „Colaborarea cu noi parteneri ne va permite să venim cu idei noi și mai profunde”, a mai explicat Takero Kato acționarilor.
Președintele Akio Toyoda aținut să completeze și el răspunsul, într-o manieră filosofică. „Nu știu dacă dragostea poate învinge Tesla. Dar mașinile făcute de inginerii care le iubesc vor înmuia inimile oamenilor. Sper să urmăriți mașinile electrice pe care le creăm”.
Toyota nu renunță la zonele fără electricitate
În ultima Adunare Generală a Acționarilor Toyota, cea în care au fost aprobate schimbările de management din acest an, care au adus un nou CEO și o echipă managerială schimbată, s-a produs și o premieră. Pentru prima dată în istoria companiei a fost discutată în AGA o propunere a acționarilor. Acest lucru se poate întâmpla doar dacă întrunește minim 1% din drepturile de vot sau dacă este susținută de minim 300 de voturi. Propunerea a fost făcută de „un fond de investiții danez” și s-a referit la includerea în raportul anual al companiei un raport al activităților de lobby derulate de companie precum și alinierea la Acordul de la Paris privind schimbările climatice. De asemenea, acționarul a întrebat dacă menținerea în producție a motoarelor cu combustie contribuie cu adevărat la neutralitatea de carbon.
Președintele Akio Toyoda a spus că nu este de acord cu solicitarea de modificare a raportului anual și a explicat că „neutralitatea de carbon nu este doar despre mașini; trebuie să privim la întregul tablou: cum este energia produsă, transportată și folosită”. El a mărturisit că „în timp ce BEV sunt desigur importante, trebuie să pregătim o gamă de opțiuni”. Toyoda a făcut trimitere și la țara de origine a fondului care a intervenit. „Danemarca are multă energie regenerabilă, iar mașinile electrice pot înflori acolo. Însă Toyota este o companie globală și există încă multe zone fără electricitate și facilități de încărcare”. Votul acționarilor a respins propunerea fondului danez.