Președinta Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen, a promis în campanie emiterea unui singur bilet pentru o călătorie cu trenul în mai multe țări europene. O inițiativă similară în primul mandat nu a văzut niciodată lumina zilei.
Pasagerii care călătoresc cu trenul în diferite țări europene trebuie adesea să cumpere bilete separate de la operatori diferiți. Dacă primul tren întârzie sau este anulat și pierd legătura, nu beneficiază de nicio protecție, arată Euractiv.
„Călătoriile transfrontaliere cu trenul sunt încă prea dificile pentru mulți cetățeni”, a scris von der Leyen în orientările sale politice, un document care a însoțit discursul său de realegere din 18 iulie în fața parlamentarilor europeni.
Pentru a rezolva această situație, von der Leyen a anunțat că Executivul de la Bruxelles va propune un nou regulament privind rezervarea și emiterea de bilete digitale unice, astfel încât „europenii să poată cumpăra un singur bilet pe o singură platformă și să aibă beneficieze de drepturi pentru întreaga călătorie”.
Deși acest lucru sună promițător, nu va fi prima încercare a Comisiei în acest sens.
Proiect deraiat
În decembrie 2020, „Strategia de mobilitate durabilă și inteligentă” a Comisiei s-a angajat să emită recomandări pentru „sprijinirea dezvoltării serviciilor de bilete multimodale, împreună cu o inițiativă privind emiterea de bilete, inclusiv bilete feroviare”.
Acest lucru a dus la propunerea de regulament privind serviciile de mobilitate digitală multimodală (MDMS), care le-ar fi permis europenilor să cumpere un singur bilet pentru o călătorie transfrontalieră.
CITEȘTE ȘI FOTO Tomată în greutate de 1.220 de grame, recordul Stațiunii de Cercetare-Dezvoltare pentru Legumicultură din BuzăuComisia a consultat publicul cu privire la propunere din decembrie 2021 până în februarie 2022. Cu toate acestea, mai mult de doi ani mai târziu, propunerea MDMS nu a fost aprobată de Consiliul de control al reglementărilor, un serviciu intern de verificare a calității al Comisiei, care îi sfătuiește pe comisari dacă propunerile legislative sunt potrivite pentru atingerea obiectivului propus.
Raportul anual al Consiliului de administrație pentru 2023, publicat în martie 2024, a afirmat doar că activitatea sa privind MDMS este „în desfășurare”. Conform unei liste de ședințe publicate, Consiliul nu a mai discutat despre MDMS din septembrie 2023.
Victor Thévenet, manager de politici feroviare la organizația non-guvernamentală Transport & Environment (T&E), a declarat pentru Euractiv că există două posibilități pe masă în propunerea inițială MDMS: stabilirea unei platforme de rezervare independente, cu acces la toate datele care ar vinde biletele diferiților operatori, inclusiv bilete combinate, sau doar o platformă de căutare care ar comunica ofertele separate de vânzare.
Întrebat despre o actualizare a dosarului după discursul lui von der Leyen, un purtător de cuvânt al Comisiei a declarat pentru Euractiv că MDMS este „un dosar complex care necesită multă muncă tehnică, care a continuat pe tot parcursul acestui mandat și nu s-a încheiat încă”. Comisia a refuzat să ofere detalii suplimentare.
Carlos Ambel, director senior la T&E, a scris într-o postare pe blog în septembrie 2023 că „(atunci) comisarul pentru transport Valean a amânat publicarea, făcând imposibilă adoptarea înainte de sfârșitul mandatului parlamentar”.
„Ea a încercat să susțină o propunere mai puțin ambițioasă care să nu permită platformelor independente de rezervare să vândă biletele operatorilor feroviari, ci doar să prezinte conexiunile”, a argumentat el.
Potrivit lui Ambel, acest lucru s-a produs ca urmare a lobby-ului operatorilor feroviari, care „se tem că vor pierde venituri din distribuirea de bilete și că va pune în centrul atenției noii intrați pe calea ferată”.
Comunitatea Companiilor Europene de Căi Ferate și Infrastructură (CER) nu a comentat afirmațiile lui Ambel. Cu toate acestea, CER a împărtășit preocupări similare cu Euractiv într-un articol din iunie 2023.
Alberto Mazzola, directorul executiv al CER, a spus că, deși industria feroviară susține măsuri de îmbunătățire a biletelor internaționale, acest lucru „nu ar trebui să fie în detrimentul operatorilor de transport”.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO România are o nouă companie aeriană„Întreprinderile feroviare operează pe marje mici, cu costuri fixe ridicate, astfel încât orice intervenție de reglementare care reduce aceste marje va duce potențial la diminuarea serviciilor, cu un impact negativ asupra călătorilor”, a spus el la acea vreme.
CER a declarat recent pentru Euractiv că lucrează la un instrument IT care „ar armoniza din punct de vedere tehnic distribuția biletelor de tren și care ar permite multimodalitatea”, cunoscut sub numele de Modelul de vânzare și distribuție deschis (OSDM), care a fost deja implementat în Suedia.
Spre deosebire de anunțul recent al lui von der Leyen, care s-a concentrat doar pe calea ferată, propunerea MDMS a combinat diferite moduri de transport. Acesta are ca scop facilitarea rezervării biletelor, dar și a comparării diferitelor opțiuni de călătorie și planificarea rutelor.
Rămâne de văzut dacă CE se va concentra acum doar pe propunerea mai puțin ambițioasă a lui von der Leyen, axată pe calea ferată, sau dacă va încerca să reînvie MDMS.