Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat pentru Profit.ro că autoritățile guvernamentale discută în prezent ca, după alocarea anul acesta a 150 milioane euro, anul viitor să fie plătit restul de 450 milioane euro din granturile pentru procesatorii de alimente prevăzute în progaramul INVESTALIM. Programul este derulat pe patru ani, dar Guvernul are în vedere dublarea sumei inițiale, de 600 milioane euro, în scopul reducerii deficitului balanței comerciale la produse agroalimentare și încurajării producției locale, Ministrul arată că este cea mai importantă schemă aplicată vreodată în agricultura românească.
”Îmi doresc foarte mult ca acest program să fie de succes și discuția pe care am avut-o cu premierul Marcel Ciolacu este aceea chiar de a dubla sumele, adică să ne ducem undeva la 1,2 miliarde, în funcție de proiectele care vin și sunt depuse de procesatori. Programul este multianual, pe patru ani, este de 150 milioane euro pe sesiune. Este o sesiune de 150 milioane anul acesta, iar anul viitor va fi o nouă sesiune de 150 milioane euro, dar suntem în discuții cu Consiliul Concurenței - și cu notificare la Comisia Europeană - să încercăm să scoatem tot calupul de bani odată, adică în anul 2024 - 450 milioane euro”, spune ministrul Agriculturii.
Depunerea proiectelor pentru INVESTALIM a fost prelungită până pe 27 decembrie, dat fiind că sunt foarte multe proiecte și prin PNRR, nefiind timp efectiv pentru încărcarea tuturor acestor proiecte.
”Oricum, schema este pe un plan de afaceri, nu se fac cheltuieli de către procesatori. Se face un plan de afaceri, urmând ca în 6 luni benericiarii să aducă proiectul tehnic, avize și toate lucrurile acestea, adică este o schemă foarte simplificată, prin care procesatorii pot să vină să depună aceste proiecte.
Proiectele se derulează pe o perioadă de patru ani, dar banii sunt alocați. Dacă au forță și pot să facă construcție-montaj într-un an, într-un an de zile sumele sunt achitate”, explică ministrul Agriculturii în discuția cu Profit.ro.
Acesta a arătat că își dorește ca la program să depună proiecte majore cât mai mulți procesatori, având în vedere că intensitatea granturilor este de până la 70% și se poate ajunge la o finanțare de 50 milioane euro.
”Nu sunt bani europeni, sunt scheme de ajutor de stat, sunt mai ușor de implementat și eu îi îndemn pe toți procesatorii români să aplice pentru acest schemă, pentru că eu cred că va fi cea mai importantă schemă aplicată vreodată în agricultură din România”, a spus Florin Barbu.
Acesta a precizat totodată că și depunerile proiectelor pentru schema de ajutor de stat ”Sprijinirea investițiilor în producția și/sau stocarea de energie electrică din surse regenerabile, respectiv: solară și eoliană, pentru sectorul agricol, îmbunătățiri funciare și industria alimentară”, cu un buget total estimat de 500 de milioane de euro pentru perioada 2023-2028, va fi prelungită până la 31 ianuarie.
CITEȘTE ȘI FOTO DECIZIE Nouă etichetă pentru produsele alimentare românești: De Origine România - DOR. Patru noi etichete, propuse doar în acest anPotrivit unor date centralizate, pe primele 9 luni din 2023, sectorul agroalimentar înregistrează un deficit in balanța comercială de import-export de 7,74% din deficitul total pe țară, din care în comerțul cu tarile UE (de unde se importă majoritatea bunurilor alimentare) este de peste 23,5%.
Deficitul se grupează îndeosebi în sectorul alimentar, unde cu țările UE există un deficit de peste 3,9 miliarde euro pe 9 luni din anul 2023.
Balanța comercială cu produse agroalimentare a fost influențată de factori precum:
- lipsa capacităților de industrie alimentară (industria zahărului și produselor zaharoase, unde se importă peste 95% din necesarul de zahăr, industria conservelor de legume și fructe și de prelucrare hrana animalelor);
- lipsa sistemelor de depozitare și sortate legume-fructe;
- lipsa materiei prime în sectorul suine și al laptelui.
CITEȘTE ȘI Eticheta cărnii comercializate va indica obligatoriu prețul de achiziție. Carnea sintetică, interzisă. Noi interdicții de etichetare și comercializareSchema de ajutor de stat INVESTALIM
SESIUNEA DE PRIMIRE CERERI DE ACORD: 27.10 – 27.12.2023, cu depunere online a cererilor de acord pe www.afir.ro.
ALOCARE FINANCIARĂ TOTALĂ 2023 - 2026: 590 milioane euro
Întreprinderile nou-înființate sau întreprinderi în activitate, atât IMM, cât și întreprinderi mari, cu personalitate juridică, înființate conform Legii nr. 31/1990
CHELTUIELI ELIGIBILE
• Active corporale = activele asociate investiției inițiale reprezentate de:
a) construcții de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcții;
b) instalații tehnice, mijloace de transport, mașini și echipamente noi clasificate conform HG 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare.
• Active noi = active care nu au fost utilizate niciodată.
• Active necorporale = activele amortizabile asociate investiției inițiale care nu au o concretizare fizică sau financiară precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală.
Cheltuieli generate de investiția în active corporale:
• Construcția de clădiri, achizitia de instalații, mijloace de transport, utilaje și echipamente identificate ca necesare prin Planul de afaceri, extinderea, modernizarea și dotarea clădirilor unităților de procesare, infrastructură internă și utilități, precum și branșamente și racorduri necesare proiectelor, sisteme supraveghere video pentru activitatea propusă prin proiect, etc;
Cheltuieli generate de investițiile în active necorporale:
• Cheltuielile eligibile referitoare la investițiile inițiale sau o investiție inițială în favoarea unei noi activități economice în active necorporale, identificate ca necesare prin Planul de afaceri, se referă la următoarele:
o achiziționarea de tehnologii (know‐how), patente și licențe pentru pregătirea implementării proiectului;
o înființarea unui site pentru promovarea și comercializarea propriilor produse;
o etichetarea (crearea conceptului);
o creare de marcă înregistrată/ brand sau indicație geografică.
FINANȚARE NERAMBURSABILĂ
Pentru IMM, costurile activelor necorporale sunt eligibile 100%.
În cazul proiectelor mari de investiții, ajutorul nu poate depăși valoarea maximă prevăzută pentru fiecare regiune de dezvoltare și se calculează conform formulei:
Valoarea ajustată a ajutoarelor = R × (A + 0,50 × B + 0 × C), unde:
R = intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona respectivă, cu excepția intensității majorate a ajutoarelor pentru IMM .
A = partea din costurile eligibile în valoare de 55 milioane euro;
B = partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 milioane euro și 110 milioane euro;
C = partea din costurile eligibile de peste 110 milioane euro.
EXEMPLU: Pentru o întreprindere care realizează o investiție de 15 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 3 milioane euro, iar valoarea costurilor eligibile este de 10 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 2 milioane euro, în Iași, localitate situată pe harta regională în regiunea Nord-Est, județul Iași, județ cu intensitate maximă de 50%, ajutorul de stat se determină după cum urmează: Valoarea totală a costurilor eligibile x Intensitatea maximă = 10 milioane lei x 50% = 5000.000 lei