Grupul olandez Damen a anunțat că a emis notificare de reziliere a acordului încheiat în 2018 cu România, prin care statul român a devenit acționar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia, ce operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, după plecarea sud-coreenilor de la Daewoo, iar Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional al societății. Asta ar însemna că Damen nu va mai deține managementul operațional al Damen Shipyards Mangalia, management care va trebui să fie preluat de statul român, și, în consecință, olandezii nu se vor mai ocupa de obținerea de finanțări și contracte pentru șantierul naval, pe care lucrează circa 2.000 de oameni.
Motivul invocat de olandezi este acela că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Excepția, introdusă în 2018 tocmai pentru a se face posibil aranjamentul cu Damen de la Mangalia, stipula că nu li se aplică legislația guvernanței corporative a companiilor de stat acelor societăți unde ″(...) acționarul privat nu mai deține participația majoritară și deține capacitatea financiară și tehnică necesară dezvoltării obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul managerial și/sau operațional al acestuia, în condiții de eficiență economică, cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienți și a forței de muncă″.
Această prevedere a fost abrogată foarte recent, prin Legea nr. 187 din 28 iunie 2023.
Cei de la Damen arată acum, într-un comunicat, că în 2018 au decis să investească în Mangalia și au acceptat să transfere părții române 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia, permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51%, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.
″Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piața europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat. În momentul de față, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia″, se menționează în comunicat.
CITEȘTE ȘI FOTO Studenții reclamă condițiile din cămine în București: Pereți și saltele acoperite de mucegai. Căminele, infestate de gândaciÎn plus, susține Damen, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, în care nu ar fi venit niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român.
″În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat″, spune Damen.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Pot începe lucrările de pregătire a exploatării celui mai mare zăcământ de gaze naturale din Marea Neagră românească. OMV Petrom și Romgaz vor investi până la 4 miliarde euroCompania olandeză adaugă că, în urma unei colaborări deja dificile și aflându-se acum în fața acestor schimbări unilaterale, se confruntă astfel nu doar cu o încălcare a contractului, ci și cu încălcarea relației de încredere din partea statului român.
″În acest sens, după o notificare anterioară de încălcare a contractului, prin care Damen și-a exprimat pentru ultima dată disponibilitatea de a găsi o posibilitate pentru continuarea asocierii, la care nu s-a oferit nicio soluție de către partea română, Damen nu a avut altă opțiune decât să emită notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român. Făcând acest pas, prevăzut în cadrul contractual al asocierii, Damen, în calitate de investitor străin, își protejează drepturile, investițiile, clienții și proiectele de la șantierul din Mangalia″, conchide Damen.
Olandezii precizează că decizia nu afecteaza in niciun fel Șantierul Damen Galați, la care grupul este acționar majoritar
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Consiliul Concurenței nu a văzut, deocamdată, decât o reducere a prețurilor la alimente de cel mult 10%, deși Ciolacu se arăta mai optimist. "Între 0 și 10%" - surseRezilierea ar însemna că Damen nu va mai deține managementul operațional al Damen Shipyards Mangalia, management care va trebui să fie preluat de statul român, și, în consecință, olandezii nu se vor mai ocupa de obținerea de finanțări și contracte pentru șantierul naval, pe care lucrează circa 2.000 de oameni. Asta după ce, în iunie, acesta lansase o amplă campanie de recrutare de personal, pentru a angaja peste 200 de salariați.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Companiile de stat listate la bursă, exceptate de Guvern de la reducerea cheltuielilor - surseCele mai recente date publice disponibile arată că, pentru anul 2021, Damen Shipyards Mangalia a raportat pierdere de aproape 78 milioane lei, la o cifră de afaceri de 552,4 milioane lei. Pierderile din 2020, 2019 și 2018 au fost de 108,6, 151,8 și 160,3 milioane lei.
În primăvara lui 2023, compania și-a adăugat la obiectul de activitate codurile CAEN ″Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice”, „Fabricarea vehiculelor militare de luptă” și „Producția de caroserii pentru autovehicule; fabricarea de remorci și semiremorci″.
Damen Shipyards Mangalia este controlată de statul român prin intermediul societății Șantierul Naval 2 Mai SA din portofoliul Ministerului Economiei, care deține 51% din capital, restul de 41% fiind în posesia Damen Holding BV.