Jumătate din afacerile de familie reușesc succesiunea la a doua generație, circa 20% realizează cu succes trecerea la a treia generație și doar 3% trec dincolo de a treia generație, arată studiul “Barometrul afacerilor de familie din România” publicat joi de compania de consultanță și audit EY, care mai arată că 44% din proprietari afirmă că afacerea este total dependentă de ei, iar 62% nu au ales încă un succesor.
Pentru studiul “Barometrul afacerilor de familie din România” au răspuns, în perioada 8 februarie – 5 martie 2017, 247 de oameni de afaceri implicați în firme de familie la 27 de întrebări ale chestionarului online, scrie News.ro.
Dintre acei chestionați, 80 conduc afaceri de familie cu cifră de afaceri care depășește un milion de euro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mai mult de trei din patru respondenți consideră că proprietarii planifică succesiunea.
Circa 20% dintre afacerile românești de familie de peste un milion euro au realizat cu succes trecerea la a doua generație de antreprenori, în timp ce 73% dintre acestea sunt încă conduse de fondatori și se pregătesc pentru succesiune.
În total, în doar 27% dintre cazuri companiile cu cifra de afaceri mai mare de un milion de euro sunt conduse de lideri care au preluat conducerea afacerii de la fondatori, față de 53% dintre companiile la nivel global chestionate în cadrul studiului.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Proiectul legii prevenției, pregătit pentru oamenii de afaceriCele mai multe firme au un singur membru al familiei la nivel de top management.
În total, 80% dintre companii au cel puțin o femeie în top management, față de 95% care au cel puțin un bărbat reprezentat la acest nivel. De asemenea, 49% dintre afaceri au mai mult de doi bărbați în top management, față de doar 31% care au cel puțin două femei.
Situația este similară și în cazul angajaților care nu fac parte din echipa de conducere, dar care sunt membri ai familiei.
Astfel, 45% dintre afaceri nu au nicio femeie angajată din membrii familiei, față de 34% care nu au niciun bărbat.
Cele mai multe afaceri au un singur membru al familiei angajat, pe lângă fondatori, în timp ce 33% au cel puțin doi membri ai familiei de genul masculin angajați, iar 29% cel puțin două femei membre ale familiei.
Studiul mai arată că un sfert din afacerile de familie susțin că extinderea termenului de aplicare a neimpozitării profitului reinvestit este măsura fiscală cu cel mai semnificativ impact pentru afacere în 2017.
În rândul afacerilor de peste un milion de euro, circa 33% dintre respondenți au indicat extinderea termenului de aplicare a neimpozitării profitului reinvestit ca fiind măsura fiscală cu cel mai semnificativ impact pentru afacere în 2017.
Pe locul al doilea se află reducerea TVA la 19%, urmată de eliminarea plafonării bazei de calcul a contribuțiilor sociale.
Potrivit raportului, cele mai multe afaceri de familie din România (94%) apelează la consultanță de specialitate pentru a adresa diverse aspecte ale business-ului. Cu toate acestea, doar 27% folosesc servicii de consultanță în mod constant.