Șefii Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), care funcționează în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului (SGG), urmează să demisioneze în bloc, în urma neîndeplinirii de către România a unuia dintre jaloanele din PNRR, au declarat surse guvernamentale. Președintele AMEPIP este Mihai Precup. UPDATE Vezi mai jos mesajul Guvernului
De ce este important: Potrivit ordonanței adoptate de Guvern anul trecut, pentru a pune în practică Planul Național de Rederesare și Reziliență al României (PNRR) și pentru a adera la OCDE, Ministerul Finanțelor va păstra funcția de reglementare împreună cu calitatea de autoritate publică tutelară pentru întreprinderile publice din subordine, dar funcția de coordonare a întreprinderilor publice va fi realizată de către AMEPIP. Noua instituție funcționează în subordinea directă a Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, urmând să se implice în procedura de selecție pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, inclusiv prin stabilirea unor indicatoril de performanță, anexă la contractul de mandat, prin care să se asigure că o companie de stat are profit.
Mai este important: După cum a relatat Profit.ro, Guvernul are astăzi în subordine, prin intermediul ministerelor și a altor autorități publice, peste 200 de companii, cu aproximativ 167.000 de angajați. Aceste companii, cu afaceri de peste 70 miliarde lei și un profit brut de până la 20 miliarde lei, pot fi plasate în coordonarea noii structuri, AMEPIP. La acestea se adaugă și companii din subordinea autorităților locale.
Bine de știut: Conform unor modificări aduse de coaliția de guvernământ în Parlament, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) va percepe de la companiile de stat o taxă de până la 0,1% din venituri, putând prelua și funcția de autoritate tutelară și anula numirile la conducerea acestora.
”Este un gest necesar pentru continuitatea dialogului cu Comisia Europeană și implementarea PNRR, o soluție asumată bărbătește de conducerea AMEPIP, pentru a nu bloca dialogul cu Comisia”, au ținut să sublinieze surse guvernamentale.
Operaționalizarea AMEPIP este unul dintre jaloanele care trebuie îndeplinite în cadrul cererii de plată numărul 3 din cadrul PNRR. Comisia Europeană a transmis în mai multe rânduri nemulțumiri privind agenția, inclusiv legate de modul în care a fost selectată conducerea.
UPDATE Mesajul Guvernului
Conducerea AMEPIP a demisionat; Va fi demarată selecția pentru o nouă echipă managerială a instituției
Conducerea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) și-a prezentat demisia, urmând să fie organizată selecția pentru o nouă echipă managerială a instituției.
CITEȘTE ȘI Teoriile conspirației și ura au dominat feed-urile sociale după tentativa de asasinare a lui Trump. Cuvântul "înscenare" s-a viralizatPreședintele AMEPIP Mihai Precup, vicepreședinții Ciprian Hojda și Victor Moraru și-au înaintat astăzi demisiile la Secretariatul General al Guvernului, urmând să fie publicate în Monitorul Oficial deciziile de eliberare din funcție.
Cei trei membri ai conducerii AMEPIP au luat această decizie atât pentru a menține relația de credibilitate între Guvernul României și instituțiile europene, cât și pentru a nu exista vreun risc cu privire la aprobarea cererii de plată numărul 3 din Planul Național de Redresare și Reziliență de către Comisia Europeană.
Un nou proces de selecție va fi organizat pentru alegerea și numirea unei noi conduceri. Coordonatele și mecanismul acestui proces de selecție sunt stabilite împreună cu reprezentanții Comisiei Europene și aprobate de Guvern prin Hotărârea nr. 617 din 2023 privind organizarea și funcționarea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice. Acest act normativ a fost validat de Comisia Europeană, înainte de adoptare, în contextul consultărilor permanente pe care Guvernul României le are cu partenerii europeni în aplicarea Planului Național de Redresare și Reziliență.
CITEȘTE ȘI Cum sunt securizate mitingurile de campanie ale lui Donald TrumpPentru a asigura continuitatea activității și funcționalitatea AMEPIP, ținând cont de perioada legală de preaviz și în condițiile organizării procesului de selecție pentru o nouă echipă managerială, conducerea interimară a instituției va fi asigurată de Ciprian Hojda.
AMEPIP are 88 de angajați, la care se adaugă un președinte și doi vicepreședinți, fiecare cu câte doi angajați în subordine, ajungându-se astfel la 97 de angajați. Salarizarea personalului AMEPIP se realizează la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcțiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu 50%, conform unei hotărâri adoptate de Executiv în acest sens și prezentate anterior de Profit.ro.
La cei 88 de angajați se adaugă președintele un ”președinte, asimilat funcției de secretar de stat din punct de vedere al salarizării, și de doi vicepreședinți, asimilați funcției de subsecretar de stat din punct de vedere al salarizării”, precum și câte doi angajați la cabinetele fiecăruia dintre acești demnitari, având în vedere că în actul anexa cu organigrama instituției președinții și vicepreședinții sunt numiți ”demnitari”, fiind asimilați acestei categorii nu doar ca salarizare. În total organigrama AMEPIP va ajunge, astfel, la 97 de posturi.
Salarizarea personalului AMEPIP se realizează la nivelul maxim al drepturilor salariale prevăzut pentru funcțiile publice din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, majorat cu 50%, prin derogare de la prevederile Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.
Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale AMEPIP va fi asigurată de la bugetul de stat și din venituri proprii, care, provin din cota de 30% aferentă amenzilor aplicate și, așa cum a fost stabilit în Parlament, dintr-un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale stabilite prin situațiile financiare anuale ale întreprinderilor publice, aprobate pentru anul precedent, stabilit anual prin ordin al președintelui AMEPIP.
Agenția va dispune de un număr de 8 autoturisme și de un sediu în centrul Capitalei.
În privința șefilor noii instituții, actul normativ prevede că președintele și vicepreședinții AMEPIP sunt numiți prin decizie a prim-ministrului, la propunerea secretarului general al Guvernului, în urma derulării unui ”proces de selecție competitiv și deschis”. Mandatul președintelui, respectiv al vicepreședinților AMEPIP, este de 4 ani și poate fi reînnoit o singură dată.