Sancțiunile pentru emitarea de bonuri fiscale fără ca acestea să aibă imprimante coduri QR care să conțină o serie de date, vor fi aplicate abia de la 1 septembrie 2025, prevede un proiect de ordonanță analizat de Profit.ro. De asemenea, va fi suspendată obligația ca automatele comerciale de încărcare de mașini electrice să fie dotate cu case de marcat, dacă plata se face prin card sau aplicații de tip portofel electronic, în timp ce alte tipuri de automate comerciale primesc o nouă păsuire, amenzile pentru nodatarea cu case de marcat în cazul acestora, care ar fi intrat în vigoare de la 1 octombrie fiind propuse să fie amânate până la 31 decembrie 2024.
Fără coduri QR până la 1 septembrie 2025
Se propune suspendarea, până la data de 1 septembrie 2025, a aplicării sancțiunii prevăzută de lege, respectiv a dispozițiilor art. 10 lit. f), precum și a dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din OUG nr. 28/1999, pentru săvârșirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conțină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum și datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din aceeași ordonanță de urgență, sub formă de cod QR.
Măsura vine în sprijinul entităților vizate și are în vedere acordarea timpului necesar pentru conformarea operatorilor economici, astfel încât contribuabilii să nu fie sancționați întrucât nu sunt în culpă deoarece pentru implementarea obligației, aceștia sunt condiționați de realizarea modificărilor legislative, obținerea de la ICI București, de către distribuitorii autorizați de aparate de marcat electronice fiscale, a suplimentului de aviz tehnic și în final de instalarea noului software, operațiuni care, pe de o parte, nu sunt sub controlul lor, iar pe de altă parte, sunt consumatoare de timp.
Pentru alte abateri refertoare la bonurile fiscale, sancțiunile se mențin.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Acciza la bere - Guvernul renunță la ajustarea cu inflația și pregătește majorări de 4,3% pentru anul următor și de 5% pentru 2026Stațiile de încărcare a mașinilor electrice, dotate cu sisteme moderne de plată, scapă de obligația casei de marcat
Având în vedere că:
- la stațiile de încărcare a vehiculelor electrice plata serviciilor de încărcare ad-hoc se realizează exclusiv prin intermediul cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic;
- se emit facturi simplificate pentru fiecare serviciu de încărcare electrică ad-hoc achitat printr-un instrument de plată electronică;
- este asigurată trasabilitatea operațiunilor/încasărilor, ceea ce contribuie la combaterea evaziunii fiscale,
Se propune exceptarea de la obligația utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale a încasărilor efectuate din activitatea de servicii de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic.
CITEȘTE ȘI Salariul mediu brut al femeilor este mai mare decât al bărbaților în România, spune Ministrul MunciiAutomatele comerciale primesc încă 3 luni pentru a se dota cu case de marcat
Întrucât procesul de dotare a automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale este în curs de finalizare, raportat la impedimentele de natură tehnică ce îngreunează considerabil procesul, se impune adoptarea măsurilor necesare astfel încât sancțiunile prevăzute de lege să nu poată fi aplicate pe o perioadă limitată de timp.
Astfel, se propune suspendarea, până la data de 31 decembrie 2024, a aplicării atât a dispozițiilor care reglementează ca și contravenție nerespectarea obligației operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, de a dota cu aparate de marcat electronice fiscale aceste dispozitive, cât și a celor care stabilesc sancțiunea aplicabilă pentru această faptă, doar în cazul acelor operatori economici care, la data controlului efectuat de organul fiscal au încheiate contracte pentru achiziționarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizați, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare și instalare până la data de 31 decembrie 2024.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE - DOCUMENT Guvernul estimează deficit ESA de 7,9% din PIB pentru 2024. Reformele fiscale, cu eliminări de facilități din construcții - IT, vor fi adoptate în trimestrul al doilea din 2025De asemenea, se prevede faptul că, în cazul operatorilor economici care desfășoară și alte activități pentru care legea prevede obligativitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, dispozițiile care vizează amânarea sancțiunii se aplică exclusiv pentru activitatea de livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz.
Din datele comunicate de PRIV, industria de vending, cumulat cu spălătoriile de tip self-service, înglobează un volum de peste 100.000 de echipamente aflate în exploatare, ceea ce face ca procesul de fiscalizare a acestora să fie unul complex, în condițiile în care necesită un timp îndelungat pe unitate, atât din punct de vedere al întocmirii documentelor, cât și pentru efectuarea setărilor pentru fiecare automat comercial și aparat de marcat electronic fiscal în parte.
De asemenea, un alt impediment îl constituie faptul că, în prezent, pe piață sunt doar cinci distribuitori autorizați pentru comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru echipamente nesupravegheate, ceea ce, coroborat cu numărul limitat de tehnicieni de service, a condus la incapacitatea de instalare în termen a tuturor aparatelor de marcat.