Noi reglementări pregătite la angajarea lucrătorilor sezonieri. Anumiți angajatori, obligați la plata unor salarii compensatorii. Debirocratizare pentru lucrători

Noi reglementări pregătite la angajarea lucrătorilor sezonieri. Anumiți angajatori, obligați la plata unor salarii compensatorii. Debirocratizare pentru lucrători
scris 23 iul 2024

Angajatorul va avea obligația de a plăti lucrătorului sezonier, în anumite situații, compensații, care ajung la 2 salarii minime brute, precum și obligațiile restante conform vizei de muncă, potrivit unui proiect de lege pregătit de autorități și analizat de Profit.ro. În schimb, lucrătorii sezonieri vor beneficia de anumite facilități în ce privește obținerea sau păstrarea dreptului de muncă, în special dacă angajatorii nu își respectă contractele.

Măsurile sunt luate după ce, în martie, Comisia Europeană a transmis României o scrisoare de întârziere, primul pas din provedura de infringement, cu privire la faptul că Guvernul a transpus incorect Directiv 2014/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind condițiile de intrare și de ședere a resortisanților țărilor terțe în scopul ocupării unui loc de muncă în calitate de lucrători sezonieri.

Urmărește-ne și pe Google News

Autoritățile române au avut la dispoziție un termen de două luni pentru transmiterea unei scrisori de răspuns la punerea în întârziere, care a fost prelungit până la data de 13.07.2024, la solicitarea părții române.

Noi reguli avizate pentru internship: Drept la odihnă al internilor, nouă limită la contractele de internship pentru angajatori. Prima de angajare, majorată CITEȘTE ȘI Noi reguli avizate pentru internship: Drept la odihnă al internilor, nouă limită la contractele de internship pentru angajatori. Prima de angajare, majorată

Proiectul de act normativ redactat are ca obiect realizarea modificărilor și completărilor comunicate reprezentanților Comisiei Europene.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România va suferi, astfel, o serie de modificări.

- Art.33 alin.(4) va fi completat cu o nouă literă, lit.f), având în vedere necesitatea asigurării transpunerii art. 17 alin. (2) din Directiva 2014/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului, care se referă la obligația angajatorului pentru plata unei compensații către lucrătorul sezonier în anumite situații: angajatorul a fost lichidat, nu desfășoară activități economice, nu are achitate obligațiile către bugetul de stat, a fost condamnat definitiv pentru o infracțiune prevăzută de Codul muncii ori de legislația privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României.

- Va fi abrogată litera b) a alin. (4) al art. 56, referitoare la condiția stabilită în sarcina lucrătorului sezonier de a prezenta dovada menținerii salariului minim brut pe țară garantat în plată pe toată perioada șederii acordată anterior, pentru a fi evitată sancționarea angajatului pentru culpa angajatorului.

- Art.77 alin.(3) va fi completat cu o nouă literă, lit.h), astfel încât Inspectoratul General pentru Imigrări să poată revoca, prin decizie motivată, dreptul de ședere temporară atunci când angajatorul a fost lichidat, nu desfășoară activități economice, nu are achitate obligațiile către bugetul de stat, a fost condamnat definitiv pentru o infracțiune prevăzută de Codul muncii ori de legislația privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României.

DOCUMENT Iohannis reclamă la CCR legea care permite parcuri fotovoltaice pe amenajări piscicole și impune noi condiții de vânzare a amenajărilor CITEȘTE ȘI DOCUMENT Iohannis reclamă la CCR legea care permite parcuri fotovoltaice pe amenajări piscicole și impune noi condiții de vânzare a amenajărilor

Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România va suferi, de asmenea, o serie de modificări.

- Va fi modificată litera b) a alin. (1) al art. 6, pentru a asigura respectarea cerinței de la art. 8 alin. (2) lit. b) prima teză din Directiva 2014/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului.

Astfel, în privința lucrătorilor sezonieri, în acord deplin cu prevederile directivei, este necesar să se verifice, în cuprinsul certificatului constatator, inclusiv faptul că nu au fost înregistrate mențiuni privind lichidarea angajatorului.

- Va fi modificată liter b) a alin. (2) al art. 11, pentru a asigura respectarea art. 5 alin. (4) și art. 6 alin. (6) din Directiva 2014/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului.

Astfel, se impune modificarea dispoziției precitate pentru a particulariza condiția prevăzută la art. 11 alin. (2) lit. b) din OG nr. 25/2014, cu modificările și completările ulterioare, doar la profesiile reglementate potrivit Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare. Așadar, se vor solicita documente de autorizare doar în cazul profesiilor reglementate potrivit legii.

- Va fi completat art.11 cu un nou alineat, alin.(4), pentru asigurarea transpunerii art. 17 alin. (2) din directivă, care prevede obligația angajatorului pentru plata unei compensații către lucrătorul sezonier în anumite situații [în cazul în care autorizația în scopul ocupării unui loc de muncă sezonieră este retrasă în temeiul art. 9 alin. (2) și al art. 9 alin. (3) lit. (b)-(d) din directivă].

Astfel, în situația în care este retrasă autorizația pentru angajarea în muncă a lucrătorului sezonier (viza de lungă ședere ori permisul de ședere temporară, după caz), angajatorului îi va reveni răspunderea pentru plata către lucrătorul sezonier a 2 salarii minime brute garantate în plată precum și a obligațiilor restante pe care angajatorul ar fi trebuit să le respecte în cazul în care viza de lungă ședere ori dreptul de ședere temporară nu ar fi fost revocate.

Semnătura electronică, reglementată printr-o nouă lege. Limitele pentru certificatele de semnătură, inclusiv la buletinul electronic. Condiții pentru prestatorii de servicii CITEȘTE ȘI Semnătura electronică, reglementată printr-o nouă lege. Limitele pentru certificatele de semnătură, inclusiv la buletinul electronic. Condiții pentru prestatorii de servicii

- Va fi completat art.28 cu un nou alineat, alin. (23), pentru asigurarea transpunerii corecte a art. 16 alin.(2) din directivă. Deși art. 12 alin. (4) din OG nr. 25/2014, cu modificările și completările ulterioare, prevede o facilitate pentru străinii lucrători sezonieri care au desfășurat aceeași activitate cel puțin o dată în ultimii 5 ani, la același angajator, în sensul în care nu este necesară depunerea anumitor documente, această facilitate nu poate privi încadrarea în muncă la alt angajator, întrucât, în acest caz este necesară verificarea condițiilor de muncă și de autorizare în privința noului angajator.

Cu toate acestea, pentru a acorda facilități și lucrătorilor sezonieri care desfășoară activitatea la un alt angajator, prin proiect se prevede reglementarea unei proceduri accelerate de obținere a deciziei privind cererile acestora, respectiv în termen de 15 zile de la data înregistrării.

viewscnt
Afla mai multe despre
sezonieri
lucrători
angajator
compensator
salariu
plata
infringement
directivă
comisia europeană