Modificări și excepții la ordonanța ”trenuleț”. Șefii din CA-urile companiilor de stat pleacă înainte de termen ”pentru PNRR”, dar cu plăți compensatorii. Salarii compensatorii și pentru concedieri colective/ disponibilizări, dar și companii care pot mări salarii

Schimbări legislative pentru firme   
Modificări și excepții la ordonanța ”trenuleț”. Șefii din CA-urile companiilor de stat pleacă înainte de termen ”pentru PNRR”, dar cu plăți compensatorii. Salarii compensatorii și pentru concedieri colective/ disponibilizări, dar și companii care pot mări salarii

Ministerele vor putea dispune terminarea înainte de termen, dar cu o compensație de maximum 6 remunerații, a mandatelor membrilor consiliilor de administrație (CA) din companiile de stat în vederea îndeplinirii jaloanelor din Planul național de redresare și reziliență al României (PNRR). Totodată, vor fi acordate 12 salarii/indemnizații cu titlu de plată compensatorie în cazul concedierilor colective/disponibilizărilor salariaților companiilor de stat, iar pentru pensionare se va putea acorda o primă de maximum un salariu, a stabilit Guvernul printr-o ordonanță de urgență care modifică ordonanța ”trenuleț”.

După cum a relatat anterior Profit.ro, o serie de companii de stat, precum cele listate sau din apărare, sunt exceptate acum de la restricțiile bugetare și salariale. 

Urmărește-ne și pe Google News

Surse guvernamentale declaraseră anterior pentru Profit.ro că Guvernul a adoptat o serie de derogări de la restricțiile ordonanței ”trenuleț” pentru mai multe companii de stat.

Premierul Ciolacu a confirmat, totodată informația anunțată de Profit.ro potrivit căreia Guvernul a adoptat, prin ordonanță de urgență, prevederi legale care să nu mai permită includerea demnitarilor în procedurile de selecție a Consiliilor de Administrație (CA) ale companiilor de stat. Un prim pas în acest sens va fi, conform noii ordonanțe, încetarea mandatelor actualilor membri de CA-uri, care sunt și demnitari.

Valoarea minimă pentru amortizarea bunurilor firmelor, pregătită să fie majorată CITEȘTE ȘI Valoarea minimă pentru amortizarea bunurilor firmelor, pregătită să fie majorată

Astfel, conform ordonanței: ”Autoritatea publică tutelară poate înceta înainte de termen, din cauze neimputabile, contractele de mandat ale membrilor consiliului de administrație, respectiv ai consiliului de supraveghere, în vederea îndeplinirii jaloanelor sau țintelor stabilite în Planul național de redresare și reziliență al României. În acest caz, remunerațiile compensatorii stabilite contractual pentru revocarea fără justă cauză sau intempestivă prevăzute în aceste contracte de mandat se reduc de drept la valoarea de maximum 6 remunerații.”

Orodnanța prevede însă și că autoritatea publică tutelară poate mandata reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor la societăți și consiliul de administrație al regiilor autonome ”să poată prevedea în bugetele de venituri și cheltuieli anuale acordarea a cel mult 12 salarii/indemnizații cu titlu de plată compensatorie în cazul concedierilor colective/ disponibilizărilor salariaților”.

Reprezentanții statului în AGA vor putea și prevedea în bugetele de venituri și cheltuieli anuale ”acordarea de bonusuri, prime, plăți compensatorii, gratificații sau orice alte drepturi de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionării la nivelul de maximum un salariu”.

Ciolacu reia, de la Bruxelles, ideea impozitării progresive: ”Peste o anumită sumă poate fi o soluție!”. Pragul avansat de premier CITEȘTE ȘI Ciolacu reia, de la Bruxelles, ideea impozitării progresive: ”Peste o anumită sumă poate fi o soluție!”. Pragul avansat de premier

Companiile cu pierderi, scutite și ele de la resctricțiile salariale

Companiile de stat vor putea prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli creșterea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul aprobat în anul 2024 sau în realizatul din ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat în condițiile legii, numai ca urmare a menținerii drepturilor de natură salarială aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024 pentru numărul de personal realizat la finele acestui an, a creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2025 și a celorlalte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidența acestor reglementări, condiționat de îndeplinirea următoarelor cerințe cumulative:

a) să nu majoreze/indexeze sau, după caz, să nu prevadă alte mecanisme de creștere salarială în cursul anului 2025, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024;

b) menținerea în anul 2025 a nivelului drepturilor de hrană/indemnizațiilor de hrană/tichetelor de masă/normelor de hrană și altor drepturi de natură salarială similare aflate în plată la data de 31 decembrie 2024, acordate conform prevederilor legale;

c) valoarea mesei calde acordate pentru salariații care își desfășoară activitatea cel puțin 50% din timpul de lucru în subteran să nu depășească suma de 35 lei net pentru fiecare zi lucrată, indiferent de salariul net lunar obținut. În cazul în care nu se poate asigura masa caldă conform condițiilor legale specifice, operatorii economici pot acorda contravaloarea în bani a acesteia sau tichete de masă în cuantum de 35 lei pentru fiecare zi lucrată;

d) menținerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificațiilor și a altor drepturi de natură salarială, aflate în plată în anul 2024, acordate conform prevederilor legale, în cazul operatorilor economici care au înregistrate pierderi contabile din anii precedenți și planifică pierderi în anul 2025, cu condiția reducerii pierderilor realizate la data de 31 decembrie 2024 cu cel puțin 5% față de nivelul realizat la data de 31 decembrie 2024, după caz, sau menținerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificațiilor și a altor drepturi de natură salarială, aflate în plată în anul 2024, acordate conform prevederilor legale în cazul operatorilor economici care nu au pierderi contabile din anii precedenți și nu planifică pierderi în anul 2025, cu excepția sumelor ce reprezintă participarea salariaților la profit și a cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;

e) să nu programeze în anul 2025 creșterea numărului de personal față de cel realizat în anul 2024.

Dragoș Anastasiu (Eurolines), numit de Bolojan consilier onorific pentru relația cu mediul de afaceri CITEȘTE ȘI Dragoș Anastasiu (Eurolines), numit de Bolojan consilier onorific pentru relația cu mediul de afaceri

Companiile care au prevăzută prin legi speciale posibilitatea stabilirii salariilor de bază prin raportare la salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată și care în anul 2024 nu au acordat creșteri salariale ca urmare a creșterii acestuia pot prevedea majorarea cheltuielilor cu diferența dintre salariul minim brut pe țară garantat în plată la 1 ianuarie 2025 și ultimul salariu minim brut pe țară garantat în plată prevăzut în grila de salarizare, cu condiția asigurării surselor de finanțare a acestei creșteri din majorarea veniturilor proprii cu cel puțin suma necesară majorării.

Companiile ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piața reglementată și filialele acestora, care în anul 2024 au realizat profit și nu înregistrează plăți restante la data de 31 decembrie 2024, pot programa în anul 2025 majorarea cheltuielilor de natură salarială peste limita prevăzută, cu sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2025, cu condiția să programeze rezultat brut pozitiv în anul 2025.

Sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2025 se pot acorda începând cu luna următoare aprobării bugetului de venituri și cheltuieli sau bugetului de venituri și cheltuieli rectificat și nu pot depăși lunar nivelul acestui indice.

Companiile care dețin capacități de producție de interes strategic național și care reprezintă interese fundamentale de securitate ale țării pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025 creșterea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul realizat în anul 2024, dacă îndeplinesc una din următoarele condiții:

a) au înregistrat profit operational în unul din ultimii trei ani;

b) desfășoară activități de cooperare tehnologică și industrială pentru securitate și apărare;

c) derulează investiții strategice aprobate prin memorandumuri în Guvern;

d) se află în proces de reorganizare, restructurare sau retehnologizare;

e) implementează proiecte finanțate sau cofinanțate din fonduri europene.

Tranzacție - După mulți ani, producătorul de haine de lux Moncler, condus de miliardarul Remo Ruffini, cumpără din nou în România: O fabrică controlată chiar de Christian Dior Couture CITEȘTE ȘI Tranzacție - După mulți ani, producătorul de haine de lux Moncler, condus de miliardarul Remo Ruffini, cumpără din nou în România: O fabrică controlată chiar de Christian Dior Couture

Tot prin această ordonanță, Guvernul a stabilit că anul acesta nu se aplică prevederile Codului Silvic prin care personalul silvic din cadrul Autorității, al Gărzii Forestiere Naționale, al Gărzilor Forestiere, al ocoalelor silvice de regim, al Romsilva și al INCDS beneficiază de o majorare cu 25% a salariului de bază.

viewscnt
Afla mai multe despre
guvern
ciolacu
companii
consiliu administrație
comisia europeană
celine gauer
eliminare
demnitari
sinecuri