Transportatorii români ar urma să beneficieze de o indemnizație de hrană de 40 euro/zi, sumă deductibilă fiscal. Totodată, va fi majorat, de la 3 la 4 salarii de bazã, plafonul neimpozabil pentru o serie de indemnizații primite de transportatori, conform unui proiect legislativ adoptat de Senat.
Proiectul a fost inițiat de liberali, în frunte cu fostul premier Nicolae Ciucă și fostul ministru de Finanțe Alexandru Nazare, iar pentru a intra în vigoare mai trebuie adoptat și de către deputați.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Povara menținerii României în afara Spațiului Schengen a fost dusă de catre mediul privat românesc, iar sectorul transporturilor a fost cel mai puternic afectat. Aceasta povară riscă acum să transforme sectorul într-unul necompetitiv față de competitorii regionali. Ca atare, măsurile de compensare propuse reprezintă măsuri menite să mențină competitivitatea, în sensul în care să ofere condiții similare cu acelea de care beneficiază transportatorii din regiune și din alte state Schengen”, arată inițiatorii.
Potrivit acestora, pierderile cumulate între 2012-2022, din cauza amânarii nejustificate a aderării la Spațiul Schengen se ridică la peste 16,55 miliarde euro, adica mai mult decât suma granturilor disponibile pentru România în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Inițiatorii mai arată că indemnizația de hrană este obligatorie șa nivelul Uniunii Europene, în contextul în care diurna pentru transportatorii români nu a fost actualizată (indexatã) din anul 2002, iar, dacă s-ar fi actualizat, astăzi ar fi trebuit să ajungã la 76 euro.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV România, obligată la despăgubiri de peste 42 milioane euro plus dobânzi către ″regenerabili″, de aceeași instituție la care a câștigat procesul Roșia MontanăPentru toate aceste motive și ”din dorința de a asigura cel mai bun climat economic pentru dezvoltarea unuia dintre cele mai puternice sectoare de activitate economică din România”, proiectul prevede instituirea, în regim de urgență, a următoarelor măsuri:
- Instituirea indemnizației de hrană pentru lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier;
- Definirea cuantumului indemnizației de hrană la echivalentul în lei a 40 euro/zi, sumă deductibilă fiscal;
- Majorarea, de la 3 la 4 salarii de bazã, a plafonului neimpozabil și scutit de contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de lucratorii mobili prevazuți în Hotarârea Guvernului nr. 38/2008, indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare primite pe perioada deplasării în altã localitate etc.
Autorii proiectului mai arată că majoritatea statelor membre UE au definite indemnizații de hrană pentru angajați în funcție de timpul petrecut în afara firmei și banii se acordă începând de la 4 ore. Asttfel, în Germania, în anul 2023 se acordă o indemnizație de hrană lunară în valoare de 288 euro.
CITEȘTE ȘI Moratoriul ratelor – interes redus la fermieri înainte de prelungirea termenului de solicitare. Nu sunt cereri la BCR până acum. Sergiu Manea: Să conduci un sector prin moratorii înseamnă să-l alienezi. Problema fermierilor e să vândă la preț corectÎn ce privește contribuția transporturilor rutiere de marfă la economia României, inițiatorii arată că:
- este vorba de principalul contribuitor la exportul de servicii al României care doar în ultimii 5 ani a avut o contribuție la exportul de servicii de 30,7 miliarde euro (22% din total export servicii);
- conform datelor Ministerului Muncii, în transport și depozitare sunt 486.531 angajați.
- la nivel european, România este a 7-a piață de transport marfă per total în UE-27 si locul al 3-lea la cross-trade și cabotage.
În anul 2022, costurile operaționale ale transportatorilor români au crescut cu 18-20% față de cele din 2021, acestea find compensate de volumul de mărfuri mai mare cu 6%, pâna la 64,4 de miliarde tone-km.
Anul trecut, potrivit inițiatorilor, volumul de mărfuri a început să scadă deja cu peste 10%, ceea ce a dus și la scăderea tarifelor pentru al doilea trimestru consecutiv, inclusiv tariful pentru cursele spot. Pentru perioada ianuarie-iulie 2023, transportul rutier de marfă a contribuit cu 4,6 miliarde euro la exportul de servicii (20% din total).