Autoritățile sau instituțiile publice care nu dispun de executori fiscali organizați în compartimente de specialitate vor putea să solicite executorilor judecătorești să ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii și să efectueze procedura de executare silită, conform unui proiect legislativ analizat de Profit.ro și adoptat acum de Senat. Executorii judecătorești vor fi o variantă la ANAF și vor trebui să ajute în principal primăriile să recupereze mai mulți bani de la datornici. Datornicul va fi cel care va trebui să suporte și costul cu executorul judecătoresc odată inițiat demersul, chiar dacă face plata voluntar, fără să fie executat efectiv.
Proiectul de lege a fost inițiat de mai mulți parlamentari USR și PNL, care susțin că măsurile adoptate în primă etapă ar urma să conducă la mai multe cazuri de executare și încasări mai mari executorilor judecătorești. Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie adoptat și de către deputați.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Având în vedere necesitatea îmbunătățirii cadrului legal actual în domeniul colectării creanțelor bugetare, astfel încât să se asigure premisele creșterii gradului de încasare a veniturilor la bugetul de stat consolidat, se propune implementarea unei competențe alternative în materia executării fiscale. Astfel, pe lângă executorul fiscal, ar deveni competent și executorul judecătoresc, profesionist specializat în executarea silită, reglementat prin Legea nr. 188/2000", arată inițiatorii.
Un prim efect important pentru Ministerul Finanțelor și ANAF vizează reducerea gradului de încărcare a activității executorilor fiscali. Propunându-se o competență alternativă în materia recuperării creanțelor bugetare. Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală poate să aprecieze situațiile concrete în care este necesar a se apela la serviciile executorilor judecătorești.
Potrivit parlamentarilor, se va observa și creșterea gradului de colectare a creanțelor bugetare specifice bugetul general centralizat al unităților administrativ-teritoriale.
CITEȘTE ȘI Schimbări avizate pentru regimul juridic la PFA, întreprinderi familiale și întreprinderi individuale"Este cunoscut faptul că există UAT-uri mici care nu își permit o structură de personal care să includă și un Serviciu de executare silită sau funcționari specializați pentru o asemenea activitate. Competența alternativă propusă în materia recuperării creanțelor bugetare le oferă UAT-urilor să-și evalueze capacitatea funcțională, resursele umane avute la dispoziție, costurile necesare și să aprecieze necesitatea de a se apela la serviciile executorilor judecătorești", afirmă aceștia.
Prevederi din proiect
- autoritățile sau instituțiile publice care nu dispun de executori fiscali organizați în compartimente de specialitate pot solicita executorilor judecătorești, să ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii și să efectueze procedura de executare silită, potrivit prevederilor Codului de procedură civilă. In acest scop, autoritatea sau instituția publică se va adresa cu o cerere de executare întocmită în condițiile art. 664 C. proc. civ. Camerei Executorilor Judecătorești în circumscripția căruia debitorului își are domiciliul sau sediul în vederea desemnării aleatorii în termen de 5 zile de la primirea cererii a unui executor judecătoresc care să deschidă procedura de executare;
- executorul desemnat va aplica onorariile prevăzute de Ordinul Ministrului Justiției - proiectul prevedea inițial ”onorariile minimale”, dar senatorii au eliminat termenul ”minimal”, având în vedere că ele sunt oricum stabilite de instanță și prin ordin al ministrului de resort;
- în aceste situații, debitorul va fi ținut să suporte cheltuielile de executare stabilite sau, după caz, efectuate după înregistrarea cererii de executare și până la data realizării obligației stabilite în titlul executoriu, chiar dacă el a făcut plata în mod voluntar;
- încheierea de stabilire a cheltuielilor de executare emisă de executorul judecătoresc este titlu executoriu, dispozițiile privind stabilirea onorariilor executorilor judecătorești fiind aplicabile în mod corespunzător;
- când se constată că domiciliul sau sediul fiscal al debitorului se află în raza teritorială a altui organ de executare silită, titlul executoriu împreună cu dosarul executării se transmit acestuia, sau unui executor judecătoresc competent teritorial, înștiințându-se, dacă este cazul, organul de la care s-a primit titlul executoriu.
CITEȘTE ȘI Vechimea în muncă, recunoscută pentru contractele de mandat, preconizate cu un nou statut în Codul munciiProcedura de desemnare aleatorie a executorului însărcinat de Președintele Camerei Executorilor Judecătorești în circumscripția căruia debitorului își are domiciliul va fi adoptată în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a noii legi, prin Hotărâre a Uniunii Naționale a Executorilor Judecătorești, mai prevede proiectul adoptat de Senat.