EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Guvernul oprește achizițiile de mobilă, birotică, consultanță din instituții, lansarea de noi proceduri privind studii de fezabilitate, proiectare, achiziții de terenuri. Concerte, doar din sponsorizări. Fără stimulente și combustibil de concediu

EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Guvernul oprește achizițiile de mobilă, birotică, consultanță din instituții, lansarea de noi proceduri privind studii de fezabilitate, proiectare, achiziții de terenuri. Concerte, doar din sponsorizări. Fără stimulente și combustibil de concediu
scris 26 aug 2024

Guvernul va cere instituțiilor publice să mențină până la final de an cheltuielile bugetare cu bunuri și servicii cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie - august 2024, cu excepția cheltuieilor pentru sănătate, asistență socială, educație și celor legate de plata datoriilor sau orgnizarea alegerilor. Executivul va interzice achiziția de mobilier, birotică, cărți sau consultanță până la finalul anului, precum și lansarea unor noi proceduri de achiziții privind investițiilor publice, precum cheltuieli pentru elaborarea studiilor de fezabilitate, achiziții de imobile, inclusiv terenuri sau lucrări de foraj, respectiv cheltuieli cu exepertiză, relevă documentul obținut de Profit.ro.

Măsurile sunt avute în vedere pentru reducerea deficitului bugetar, care, conform celor mai recent previziuni, riscă să ajungă la 8% anul acesta. 

Urmărește-ne și pe Google News

Instituții publice avute în vedere sunt Parlamentul, Administrația Prezidențială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice, alte autorități publice, instituțiile publice autonome, precum și instituțiile din subordinea/coordonarea acestora.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Facilitățile fiscale pentru producția de filme și echipamentele importate vor fi eliminate. Taxa pentru cinematografie va fi aplicată și furnizorilor audio-vizuali mai mici. Noi reguli și schimbări CITEȘTE ȘI Facilitățile fiscale pentru producția de filme și echipamentele importate vor fi eliminate. Taxa pentru cinematografie va fi aplicată și furnizorilor audio-vizuali mai mici. Noi reguli și schimbări

Conform proiectului pregătit de Guvern, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare ordonanței de urgență pregătite, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât plățile lunare efectuate în perioada septembrie - decembrie 2024 la titlul de cheltuieli bugetare "Bunuri și servicii" să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie - august 2024, în limita bugetului aprobat la acest titlu de cheltuieli.

Prevederile nu se aplică pentru cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, cheltuielile aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar, precum și în cazul cheltuielilor generate de intervenții în situații de urgență, de menținerea ordinii publice și operative, pentru cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire, precum si pentru cheltuielile aferente serviciului datoriei publice, pentru cheltuielile cu materiale și prestări servicii cu caracter funcțional realizate din bugetul Trezoreriei Statului și celor aferente plății comisioanelor prilejuite de participarea și decontarea operațiunilor Ministerului Finanțelor  în Sistemul Electronic de Plăți (ReGIS, SaFIR, SENT), cheltuielilor aferente organizării și desfășurării alegerilor pentru Președintele României, pentru Senat și pentru Camera Deputaților precum și pentru cheltuielile aferente unor obligații instituite prin hotărâri judecătorești a căror executare nu poate fi amânată.

Prin excepție, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale și bugetelor fondurilor speciale, depășirea limitelor de plăți la titlul de cheltuieli bugetare "Bunuri și servicii" cu maxim 5% din media plăților lunare din perioada ianuarie 2024 – august 2024.

DOCUMENT Cresc înzecit taxele pentru înființarea farmaciilor. Amenzi majorate și anularea autorizației de funcționare în multe situații CITEȘTE ȘI DOCUMENT Cresc înzecit taxele pentru înființarea farmaciilor. Amenzi majorate și anularea autorizației de funcționare în multe situații

Totodată, în restul anului 2024,  ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, nu pot organiza proceduri de achiziție publică și nu pot încheia angajamente legale pentru categoriile de cheltuieli prevăzute la următoarele articole de cheltuieli bugetare:

a) ”Bunuri și servicii“ pentru alineatul „Furnituri de birou“;

b) ”Bunuri de natura obiectelor de inventar”;

c) ”Cărți, publicații și materiale documentare”;

d) ”Consultanță și expertiză”;

e) ”Pregătire profesională”;

f) ”Studii și cercetări”, cu excepția celor care sunt necesare pentru finanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile;

g) ”Alte cheltuieli”, cu excepția alineatelor „Chirii“, „Prime de asigurare nonviață“ și „Executarea silită a creanțelor bugetare“;

i) ”Asociații și fundații”, cu excepția angajamentelor ce vizează domeniile „Sănătate“, „Asistență socială“.

Prin excepție, instituțiile publice de cultură care organizează și desfășoară activități și/sau oferă servicii cultural-artistice, indiferent de forma de finanțare și subordonare, care organizează și/sau desfășoară proiecte culturale, pot efectua cheltuieli potrivit art. 32 din Ordonanța Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale, cu modificările și completările ulterioare.

Prevederile nu se aplică cheltuielilor privind consultanța juridică angajată în scopul contractării/administrării datoriei publice și utilizării instrumentelor financiare derivate și nici cheltuielilor necesare asigurării reprezentării în litigiile internaționale și naționale sau contractării de experți sau experți parte pentru participarea la expertize judiciare, care afectează direct veniturile bugetului de stat și patrimoniul public.

Prevederile nu se aplică nici cheltuielilor privind instruirea și atestarea personalului care operează infrastructura prin care sunt decontate operațiunile Ministerului Finanțelor în Sistemul Electronic de Plăți.

De asemenea, prevederile nu se aplică cheltuielilor aferente organizării și desfășurării alegerilor pentru Președintele României, pentru Senat și pentru Camera Deputaților.

Noi reglementări pregătite la angajarea lucrătorilor sezonieri. Anumiți angajatori, obligați la plata unor salarii compensatorii. Debirocratizare pentru lucrători CITEȘTE ȘI Noi reglementări pregătite la angajarea lucrătorilor sezonieri. Anumiți angajatori, obligați la plata unor salarii compensatorii. Debirocratizare pentru lucrători

În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a noii ordonanțe de urgență, instituțiile și autoritățile publice, pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 38^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, au obligația de a nu încheia angajamente legale cu excepția procedurilor de achiziție publică care se află în etapa de comunicare a rezultatului procedurii de achiziție publică;

Pentru categoriile de investiții prevăzute, instituțiile și autoritățile publice au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât plățile lunare efectuate în perioada septembrie - decembrie 2024 pentru aceste categorii de cheltuieli să fie cel mult la nivelul mediei plăților efectuate în perioada ianuarie - august 2024, în limita bugetului aprobat.

Se exceptează cheltuielile aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și din Planul Național de Redresare și Reziliență al României precum și cheltuielile cu investițiile din domeniul asistență socială și sănătate.

Prin excepție, Guvernul României poate aproba pe bază de memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite, încheierea de angajamente legale, respectiv depășirea limitelor de plăți în limita a maxim 15% din media plăților efectuate în perioada ianuarie - august 2024 pentru categoriile de cheltuieli de investiții prevăzute la art. 38^1 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 38^1 vizează următoarele cheltuieli de investiții:

A. obiective/proiecte de investiții în continuare;

B. obiective/proiecte de investiții noi;

C. alte cheltuieli de investiții.

2) Poziția C «Alte cheltuieli de investiții» se detaliază pe următoarele categorii de investiții:a) achiziții de imobile, inclusiv terenuri;b) dotări independente;c) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate, a altor studii aferente obiectivelor de investiții, inclusiv cheltuielile necesare pentru obținerea avizelor, autorizațiilor și acordurilor prevăzute de lege;d) cheltuieli de expertiză, proiectare, asistență tehnică, pentru probe tehnologice și teste și predare la beneficiar și de execuție privind consolidările și intervențiile pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor produse de acțiuni accidentale și calamități naturale - cutremure, inundații, alunecări, prăbușiri și tasări de teren, incendii, accidente tehnice, inclusiv cheltuielile necesare pentru obținerea avizelor, autorizațiilor și acordurilor prevăzute de lege;e) lucrări de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, determinări seismologice, consultanță și alte cheltuieli de investiții ce nu se regăsesc la celelalte categorii de investiții;f) cheltuieli de expertiză, proiectare, asistență tehnică, pentru probe tehnologice și teste și predare la beneficiar și de execuție privind reparațiile capitale, precum și alte categorii de lucrări de intervenții, cu excepția celor incluse la lit. d), astfel cum sunt definite de legislația în vigoare, inclusiv cheltuielile necesare pentru obținerea avizelor, autorizațiilor și acordurilor prevăzute de lege.

Ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice, pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 38^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, au obligația de a lua măsurile legale care se impun pentru ajustarea valorii angajamentelor legale cu nivelul plăților lunare din perioada ianuarie – august 2024 inclusiv dacă este cazul prin încheierea de acte adiționale la contractele de achiziție publică legal încheiate și/sau după caz pentru prelungirea duratelor de execuție a contractelor de achiziție cu respectarea prevederilor legale în vigoare astfel încât să nu depășească nivelul plăților medii lunare prevăzut.

Ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice mai au obligația de a dispune măsurile necesare astfel încât la sfârșitul exercițiului bugetar să nu înregistreze plăți restante. Responsabilitatea pentru înregistrarea eventualelor plăți restante sau arierate după caz revine ordonatorilor de credite.

EXCLUSIV Legea care permite crearea fondurilor de investiții imobiliare de tip REIT a trecut de un hop. S-au impus restricții CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Legea care permite crearea fondurilor de investiții imobiliare de tip REIT a trecut de un hop. S-au impus restricții

În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a ordonanței pregătite, instituțiile și autoritățile publice locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, pot finanța din fonduri publice organizarea de evenimente comunitare cum ar fi festivaluri, concerte, competiții locale, festivități, sărbători tematice, dar fără a se limita la acestea, numai în situația în care fondurile respective provin din donații și sponsorizări.

Sunt exceptate cheltuielile cu evenimentele ocazionate de sărbătorile publice stabilite prin lege precum și sărbătorile de sfârșit de an. 

În anul 2024, în perioada septembrie 2024 - decembrie 2024, nu pot fi acordate stimulente din fonduri europene personalului care are atribuții în implementarea fondurilor externe nerambursabile și rambursabile.

În anul 2024, în perioada septembrie 2024 – decembrie 2024 nu pot fi acordate avantaje în natură personalului angajat în autoritățile/instituțiile publice de natura combustibilului destinat deplasărilor în concedii de odihnă sau altor avantaje în natură care nu sunt în legătură directă cu exercitarea atribuțiilor de serviciu.

EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Ștergere de dobânzi și penalități pentru populație, PFA, firme și autorități locale care își plătesc obligațiile fiscale restante CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Ștergere de dobânzi și penalități pentru populație, PFA, firme și autorități locale care își plătesc obligațiile fiscale restante

Actul pregătit mai prevede că în perioada 1 septembrie 2024 - 31 decembrie 2024, se suspendă emiterea de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a titlurilor de plată realizată în baza dispozițiilor Legii nr. 165/2013, cu modificările și completările ulterioare, și respectiv ale Legii nr. 164/2014.

De asemenea, sumele care reprezintă diferența dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul judiciar și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018, neachitate la de 15 noiembrie 2023, se plătesc eșalonat în perioada 2025-2029, astfel:

a) în anul 2025 se plătește 5% din diferență;

b) în anul 2026 se plătește 10% diferență;

c) în anul 2027 se plătește 25% diferență;

d) în anul 2028 se plătește 25% diferență;

e) în anul 2029 se plătește 35% diferență.

Sumele reeșalonate se actualizează cu rata inflației, de la data emiterii ordinului/deciziei de către conducătorul instituției până la data plății.

viewscnt
Afla mai multe despre
guvern
bunuri
servicii
achiziții
investiuții
proiecte
consultanță. fezabilitate
concerte
stimulente
deficit
buget