Un număr mare de contravenții vor fi scoase de sub incidența Legii prevenirii, urmând să fie sancționate direct cu amenzi, fără ca autoritatea de control să solicite anterior conformarea și să emită un plan de remediere, a stabilit Guvernul prin hotărâre. După cum a relatat anterior Profit.ro, fapte precum refuzul comercianților de a accepta plata cu cardul, neînmânarea bonului fiscal clientului și neîndeplinirea de către contribuabil/plătitor la termen a obligațiilor de declarare a bunurilor și veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume, precum și orice informații în legătură cu impozitele, taxele, contribuțiile, bunurile și veniturile impozabile, dacă legea prevede declararea acestora, vor fi direct amendate.
Sunt eliminate de sub incidența Legii prevenirii și nedepunerea în termen a Chestionarului pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la sosirea în România, respectiv a Chestionarului pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la plecarea din România, de către persoanele obligate potrivit Codului fiscal. Acestea se sancționează cu amendă de la 50 lei la 100 lei.
Următoarele fapte sunt fi scoase de sub incidența Legii prevenirii
- distrugerea, deteriorarea sau modificarea tehnică a terminalelor de plată care pot provoca înregistrări eronate sau pot genera fraude;
- refuzul operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum și instituțiilor publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, penalități și alte obligații de plată, de a accepta încasări prin intermediul cardurilor de debit și al cardurilor de credit.
- refuzul persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 de euro în echivalent lei de a accepta ca mijloc de plată și cardurile de debit și cardurile de credit.
- nerespectarea obligației de a oferi servicii de avans în numerar la terminalele de plată, precum și neafișarea la loc vizibil a semnului privind acordarea acestui serviciu, precum și a informațiilor privind costurile serviciului.
- de asemenea, se scoate de sub incidența Legii prevenirii și nerespectarea obligației instituțiilor emitene de a aplica instituțiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecărei operațiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operațiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.
- De asemenea, de sub incidența Legii prevenirii se scoate și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
- emiterea bonului fiscal conținând date eronate sau fără ca acesta să conțină toate datele prevăzute
- neînmânarea bonului fiscal clientului de către operatorul aparatului de marcat electronic fiscal și/sau neeliberarea facturii la solicitarea clientului;
- neîndeplinirea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligației de a afișa anunțul de atenționare prevăzut la art. 1 alin. (11), privind obligația înmânării bonului fiscal, obligația clientului de a cere dacă nu i s-a oferit și, în cazul în care operatorul economic refuză, dreptul clientului de a beneficia de bunul achiziționat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia.
- utilizarea de consumabile conforme caracteristicilor tehnice pentru case de marcat, care să asigure menținerea lizibilității datelor pe perioada de arhivare prevăzută
- nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligației de a asigura funcționarea aparatului de marcat electronic fiscal în parametrii tehnici legali, pe toată durata de utilizare a acestuia;
- nerespectarea obligației de a permite intervenția tehnică numai a persoanelor autorizate pentru efectuarea operațiunilor de service asupra aparatului de marcat electronic fiscal;
Următoarele contravenții din Codul de procedură fiscală se scot, de asemenea, de sub incidența Legii prevenirii
CITEȘTE ȘI Calcule - Eliminarea facilităților fiscale din domeniul IT accelerează o criză deja resimțită pe piața muncii. Competiția între candidați va crește și mai mult- nedepunerea de către contribuabil/plătitor la termenele prevăzute de lege a declarațiilor de înregistrare fiscală, de radiere a înregistrării fiscale sau de mențiuni;
- neîndeplinirea de către contribuabil/plătitor la termen a obligațiilor de declarare prevăzute de lege, a bunurilor și veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume, precum și orice informații în legătură cu impozitele, taxele, contribuțiile, bunurile și veniturile impozabile, dacă legea prevede declararea acestora;
- nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligației contribuabilului/plătitorului de a da, la finalizarea inspecției fiscale, o declarație scrisă, pe propria răspundere, din care să rezulte că au fost puse la dispoziție toate documentele și informațiile solicitate pentru inspecția fiscală. În declarație se menționează și faptul că au fost restituite toate documentele solicitate și puse la dispoziție de contribuabil/plătitor.
- nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligației de a păstra, precum și a obligației de a prezenta organului fiscal, a datelor arhivate în format electronic și a aplicațiilor informatice cu ajutorul cărora le-a generat, în cazul în care evidențele contabile și fiscale sunt ținute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe lângă datele arhivate în format electronic contribuabilul/plătitorul este obligat să păstreze și să prezinte aplicațiile informatice cu ajutorul cărora le-a generat.
- nefurnizarea la termen de către contribuabil/plătitor a informațiilor periodice solicitate de organul fiscal
- nerespectarea de către persoana supusă verificării situației fiscale personale a obligației de a depune declarația de patrimoniu și de venituri
- efectuarea de operațiuni intracomunitare de către persoanele care au obligația înscrierii în Registrul operatorilor intracomunitari fără a fi înscrise în acest registru;
- nedepunerea în termen a Chestionarului pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la sosirea în România, respectiv a Chestionarului pentru stabilirea rezidenței persoanei fizice la plecarea din România, de către persoanele obligate potrivit Codului fiscal, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 50 lei la 100 lei.
- nedepunerea în termenul de 45 de zile a scrisorii de garanție/poliței de asigurare de garanție de către debitorul care a notificat organul fiscal în scopul suspendării procedurii de executare silită, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii și mari și cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.
- nedepunerea sau depunerea peste termen a declarațiilor privind modificări aduse clădirilor cu impact asupra bazei impozabile, a dobândirii unui teren sau a unor situații care influențează baza impozabilă
- nedepunerea sau depunerea după termen a declarațiilor privind mijloace de transport
- în cazul dobândirii unui mijloc de transport, proprietarul acestuia are obligația să depună o declarație la organul fiscal local în a cărui rază teritorială de competență are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz, în termen de 30 de zile de la data dobândirii și datorează impozit pe mijloacele de transport începând cu data de 1 ianuarie a anului următor înmatriculării sau înregistrării mijlocului de transport.
- în cazul radierii din circulație a unui mijloc de transport, proprietarul are obligația să depună o declarație la organul fiscal în a cărui rază teritorială de competență își are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz, în termen de 30 de zile de la data radierii, și încetează să datoreze impozitul începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
- în cazul oricărei situații care conduce la modificarea impozitului pe mijloacele de transport, inclusiv schimbarea domiciliului, sediului sau punctului de lucru, contribuabilul are obligația depunerii declarației fiscale cu privire la mijlocul de transport la organul fiscal local pe a cărei rază teritorială își are domiciliul/sediul/punctul de lucru, în termen de 30 de zile, inclusiv, de la modificarea survenită, și datorează impozitul pe mijloacele de transport stabilit în noile condiții începând cu data de 1 ianuarie a anului următor.
- în cazul unui mijloc de transport care face obiectul unui contract de leasing financiar, pe întreaga durată a acestuia se aplică următoarele reguli:
- locatarul are obligația depunerii declarației fiscale la organul fiscal local în a cărui rază de competență se înregistrează mijlocul de transport, în termen de 30 de zile de la data procesului-verbal de predare-primire a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatarului, însoțită de o copie a acestor documente;
- la încetarea contractului de leasing, atât locatarul, cât și locatorul au obligația depunerii declarației fiscale la consiliul local competent, în termen de 30 de zile de la data încheierii procesului-verbal de predare-primire a bunului sau a altor documente similare care atestă intrarea bunului în posesia locatorului, însoțită de o copie a acestor documente.
- încălcarea normelor tehnice privind tipărirea, înregistrarea, vânzarea, evidența și gestionarea, după caz, a abonamentelor și a biletelor de intrare la spectacole constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 325 lei la 1.578 lei.
Amenzile, în prezent între 2.000 și 5.000 de lei, se majorează la 2.000 - 10.000 de lei pentru următoarele
- neînscrierea distinctă în facturi și/sau în avize de însoțire a valorii accizelor, a mențiunii accize percepute ori a mențiunii exceptat/scutit de accize
- nerespectarea de către gospodăriile individuale a obligațiilor următoare:
- toate gospodăriile individuale care dețin în proprietate instalații de producție de țuică și rachiuri de tip alambic au obligația de a se înregistra la autoritatea vamală teritorială în raza căreia își au domiciliul.
- atunci când gospodăria individuală intenționează să producă țuică și rachiuri din recolta proprie, aceasta anunță în scris intenția la autoritatea vamală teritorială în raza căreia își are domiciliul, menționând totodată cantitatea și tipul de materie primă ce urmează a se prelucra, perioada estimată în care instalația va funcționa, precum și cantitatea de produs estimată a se obține. În acest caz producătorul trebuie să dețină și mijloacele legale necesare pentru măsurarea cantității și a concentrației alcoolice a produselor obținute.
- în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea procesului de producție, gospodăria individuală declară cantitățile de țuică și rachiuri produse și solicită autorității vamale teritoriale calculul accizelor datorate. Autoritatea vamală teritorială stabilește cuantumul accizelor datorate și emite decizia de impunere potrivit procedurii stabilite prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Accizele devin exigibile la momentul finalizării procesului de producție, iar termenul de plată este până la data de 25 a lunii imediat următoare celei în care accizele au devenit exigibile, potrivit art. 345 alin. (1) din Codul fiscal.
- depunerea cu date incomplete sau incorecte a situațiilor lunare centralizatoare de către antrepozitarii autorizați (cu producție sau depozit)
De asemenea, Guvernul crește sanțiunile pentru o serie de contravenții din Codul Vamal
În ce privește Hotărârea Guvernului nr. 707/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României, cu modificările și completările ulterioare, se actualizează cuantumul amenzilor stabilite la art. 651 lit. a)- k), cu excepția lit. i), cu rotunjire în plus în funcție de rata inflației. Litera. i) se abrogă, contravenția fiind stabilită în cuprinsul art. 653 alin. (1), prin introducerea unei noi litere, lit. j), sancțiunea propusă fiind corelată cu gravitatea faptei.
Este modificat cuantumul amenzilor stabilite pentru contravențiile de la art. 652, precum și modificarea lit. m) a aceluiași articol, stabilindu-se ca și contravenție neîndeplinirea de către titularul regimului vamal de tranzit sau de către persoanele responsabile, a termenelor, condițiilor și obligațiilor prevăzute pentru derularea și încheierea regimurilor speciale. Litera i) a articolului 652 se abrogă, contravenția fiind stabilită în cuprinsul art. 653 alin. (1) prin introducerea unei noi litere, lit. k), sancțiunea propusă fiind corelată cu gravitatea faptei.
De asemenea, se introduce o nouă contravenție la art. 652 lit. n), în scopul respectării obligațiilor prevăzute la art. 198 alin. (1) lit. b), c) și d) din Codul Vamal Unional ”(1) Autoritățile vamale iau toate măsurile necesare, inclusiv confiscarea și vânzarea sau distrugerea, pentru a dispune de mărfuri în cazurile următoare: ...; (b) în cazul în care mărfurilor nu li se poate acorda liberul de vamă pentru unul dintre motivele următoare:
(i) verificarea lor nu a putut fi efectuată sau continuată în termenul stabilit de autoritățile vamale, din motive imputabile declarantului;
(ii) documentele a căror prezentare condiționează plasarea sub regimul vamal solicitat sau acordarea liberului de vamă pentru acest regim nu au fost furnizate;
CITEȘTE ȘI Porumboiu: Premierul face pe croitorașul cel viteaz - taie, taie, taie! Prin facilitățile pentru agricultură și construcții se stabilizase relația cu forța de muncă. Vor pleca iar. Să taie de la partide!(iii) plățile sau garanțiile care ar fi trebuit efectuate sau constituite cu privire la taxele la import sau la export, după caz, nu au fost efectuate sau constituite în termenele prevăzute; (iv) mărfurile fac obiectul unor măsuri de prohibiție sau restricție; (c) în cazul în care mărfurile nu sunt ridicate într-un termen rezonabil după acordarea liberului de vamă;(d) în cazul în care, după acordarea liberului de vamă, se constată că mărfurile nu au îndeplinit condițiile pentru acordarea acestuia;”, coroborat cu art. 247 din REG 2447/2015.
Se modifică, de asemenea, cuantumul amenzilor stabilite pentru contravențiile de la art. 653, precum și textul la lit. a) și b) ale alin. (1), justificată de corelarea sancțiunii cu gravitatea faptei