Guvernul a modificat prin ordonanță de urgență legislația națională în vigoare privind stocarea geologică a dioxidului de carbon, pentru a facilita îndeplinirea de către producătorii de țiței și gaze naturale din România a obligației instituite în vară la nivelul UE, pentri toți jucătorii europeni de profil, de a investi în proiecte de instalații de captare și stocare de CO2 care să fie puse în funcțiune până în 2030, printr-o contribuție care se va calcula în funcție de cota de piață în extracția de hidrocarburi a Uniunii a fiecăruia din perioada 2020-2023.
Reglementarea ce include această obligație, denumită Net-Zero Industry Act (NZIA), a fost aprobată în mai de către Consiliul UE și publicată în iunie în Jurnalul Oficial al Uniunii.
Modificările aprobate acum de către Executiv reglementează procesul de emitere a autorizațiilor de stocare pentru titularii acordurilor petroliere, simplifică cadrul administrativ, dau norme de utilizare a datelor din Fondul Geologic Național în studiile și cercetările destinate operațiunilor de stocare geologică a dioxidului de carbon și introduc reguli privind accesul la infrastructura de transport și stocare a CO2.
NZIA stipulează că proiectele de stocare geologică a dioxidului de carbon recunoscute drept proiect de interes strategic la nivelul UE trebuie să beneficieze de o durată maximă totală pentru emiterea tuturor avizelor și autorizațiilor de 18 luni.
Compania de stat Romgaz, cel mai mare producător și operator de înmagazinare de gaze naturale din România, totodată producător de energie electrică pe gaze, estimează că, în baza obligației UE, va trebui să investească în construirea până în 2030 a unor instalații de captare și stocare a dioxidului de carbon (CO2) cu capacitate totală de circa 3,5 milioane de tone pe an.
În vară, celălalt mare producător de hidrocarburi din România, OMV Petrom, a anunțat că ″avem în vedere un cadru de investiții de peste 1 miliard de euro și ne propunem să stocăm aproximativ 2 milioane de tone de CO2 pe an până în 2030″.
Pe de altă parte, estimările preliminare ale Comisiei Europene indică pentru toți producătorii de profil din România o obligație totală de construire de capacitate de stocare de circa 9 milioane de tone pe an.
CITEȘTE ȘI Grevă la ziarul britanic The Guardian împotriva vânzării ediției sale de duminicăPotrivit Regulamentului NZIA, statele membre au obligația de a prezenta Comisiei Europene, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a acestuia, situația proiectelor de captare, transport și stocare geologică a dioxidului de carbon de pe teritoriul fiecăruia, precum și măsurile naționale de sprijin care au fost sau vor fi adoptate în vederea inițierii acestor proiecte. Deadline-ul este luna aceasta.
Petroliștii a cerut ca statul român să își asume un rol activ în asigurarea accesului la finanțare publică sau la alte scheme de sprijin financiar, acest lucru fiind considerat esențial pentru că proiectele de captare și stocare a carbonului necesită investiții masive de capital, au perioade lungi de dezvoltare, prețul certificatelor CO2, care justifică proiectele de stocare ca formă de evitare a costului achizițiilor obligatorii, este volatil și imprevizibil și există și ″riscul de longevitate a obligațiilor de mediu″.
CITEȘTE ȘI Dibăcie bugetară pe final de an într-o agenție: o măsurătoare de câmp magnetic de 1.700 de lei aduce un spor de până la 1.500 de lei pentru fiecare salariatPrintre cele mai importante modificări adoptate astăzi de Guvern se numără cea potrivit căreia, ″în cazul siturilor de stocare aflate în cadrul perimetrelor petroliere aferente unor acorduri petroliere în vigoare, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG) emite autorizația de stocare direct titularului respectivului acord petrolier în vigoare, fără a fi necesară explorarea prealabilă, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții: a) titularul acordului petrolier solicită ANRMPSG emiterea autorizației de stocare; b) datele existente arată că situl respectiv a fost caracterizat și evaluat potrivit criteriilor din anexa nr. 1 (a legii în vigoare – n.r.); c) titularul de acord petrolier demonstrează că are competența tehnică și financiară necesară pentru a desfășura activitatea de stocare geologică a dioxidului de carbon″, acordul petrolier urmând să înceteze în privința porțiunii de perimetru petrolier care devine perimetrul complexului de stocare la data emiterii autorizației de stocare.
Pentru celelalte situri de stocare, va trebui efectuată mai întâi explorarea, în baza unei autorizații separate acordate tot de ANRM.
CITEȘTE ȘI Fondul suveran de investiții al Norvegiei ar trebui să înceapă lichidarea activelor din RusiaDraftul aduce sarcini noi și pentru Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care va emite autorizații de proiectare, execuție și exploatare a rețelei de transport al dioxidului de carbon, autorizații de înființare a rețelei de transport a dioxidului de carbon și licențe de operare a rețelei de transport a dioxidului de carbon.
În plus, ANRE va trebui să elaboreze un regulament privind accesul transparent și nediscriminatoriu al terților la rețeaua de transport dioxid de carbon, norme tehnice privind proiectarea, execuția și exploatarea rețelei, reglementări tehnice și/sau operaționale necesare funcționării rețelei, principiile metodologice de stabilire a tarifelor de transport al dioxidului de carbon, regulamente specifice pentru autorizarea firmelor și persoanelor fizice care proiectează, execută și exploatează rețeaua, regulamentul de acordare, modificare, suspendare și retragere a licenței de transport a dioxidului de carbon, condițiile cadru de valabilitate asociate licenței de operare a rețelei și condițiile cadru de valabilitate asociate autorizației de înființare a rețelei.
Accesul la rețea va trebui să țină cont de ″necesitatea de a respecta nevoile rezonabile și justificate, dovedite în mod corespunzător, ale proprietarului ori operatorului sitului de stocare sau, după caz, ale rețelei de transport, precum și interesele tuturor celorlalți utilizatori ai sitului ori ai rețelei sau ai principalelor instalații de prelucrare ori manipulare aferente care pot fi afectate″.
″Nevoile rezonabile și justificate″ ale proprietarului/operatorului rețelei de transport dioxid de carbon/operatorului sitului de stocare vor include dreptul prioritar al acestora de a utiliza integral sau o parte din capacitatea de transport și stocare pentru transportul, respectiv stocarea dioxidului de carbon propriu sau al primilor utilizatori ai retelei de transport ori ai sitului de stocare cu care există încheiate angajamente contractuale ferme pentru stocarea și transportul dioxidului de carbon și în temeiul cărora a fost luată decizia de investiție de către proprietar ori operator.
CITEȘTE ȘI Analist economic: Incertitudine și îngrijorare printre investitori, pierderi de peste 11 miliarde lei pe BVB. Deprecierea ne afectează pe toți, pe bursă sunt și banii din Pilonul II de pensii. Unde duce joaca de-a economia. Trăim un capitol din ,,Ferma AnRegulamentul UE NZIA mai stipulează că, în termen de trei luni de la intrarea sa în vigoare, statele membre trebuie să identifice și să raporteze Comisiei Europene producătorii de hidrocarburi și volumele aferente de producție de țiței și gaze naturale în perioada 1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2023. După primirea rapoartelor și după consultarea statelor membre și a părților interesate, Comisia va preciza ponderea contribuției fiecăruia dintre producători la realizarea obiectivului Uniunii privind capacitatea de injectare de CO2 până în 2030, de cel puțin 50 de milioane de tone.
Ulterior, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a Regulamentului, petroliștii trebuie să prezinte Comisiei planuri detaliate privind modul în care intenționează să își îndeplinească contribuția la realizarea obiectivului Uniunii privind capacitatea de injectare de CO2 până în 2030.
Pentru a-și îndeplini obligația, ei pot lua oricare dintre următoarele măsuri: (a) dezvoltarea de proiecte de stocare a CO2 în mod individual sau în cooperare cu alți producători de hidrocarburi; (b) încheierea de acorduri cu alți petroliști; (c) încheierea de acorduri cu dezvoltatori sau investitori terți în proiecte de stocare pentru a-și îndeplini contribuția.