Datele de identificare a beneficiarilor reali şi modalităţile în care este exercitaat controlul asupra unei societăţi nu vor mai fi înscrise în mod obligatoriu în actul constitutiv al acesteia din urmă, conform unui amendament adus Legii societăților și adoptat în plenul Senatului.
De ce este important: În prezent, doar legislația privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, permite votul electronic în adunările generale în cazul societăţilor pe acţiuni listate la bursă. Potrivit Legii societăților, doar convocarea AGA poate fi făcută, dacă actul constitutiv permite, și prin scrisoare transmisă pe cale electronică, având încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.
Prevederea ar urma să se aplice în cazul societăților în nume colectiv, în comandită simplă sau cu răspundere limitată, pe acțiuni sau în comandită pe acțiuni.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Amendamentul a fost susținut de senatorii de la toate partidele, care susțin că menţinerea acestor prevederi poate genera confuzie privind aplicarea.
Aceștia arată că din art. 56 alin. (1) si alin. (7) din Legea 129/2019 rezultă că obligaţia de declarare a beneficiarilor reali poate fi implementată prin depunerea declaraţiei, astfel că aceștia pot lipsi din lista de elemente esenţiale pe care trebuie sa le includă actul constitutiv.
”În plus, aplicarea acestei prevederi generează următoarele probleme/riscuri pentru societățile pe acţiuni: - competența de modificare a Actului Constitutiv este la nivelul Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor și Legea societăţilor 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu permite delegarea acestei competenţe către Consiliul de Administraţie în cazul modificării datelor beneficiarilor reali; - imposibilitatea gestionarii modificărilor datelor beneficiarilor reali din perspectiva termenului foarte scurt pentru înregistrarea acestora (declaraţia actualizată privind beneficiarii reali și înregistrarea Actului Constitutiv actualizat se depun la ORC în termen de 15 zile de la data la care modificările au intervenit)”, susțin aleșii.
După cum a relatat Profit.ro, eliminată pentru foarte scurt, declarația anuală privind beneficiarii reali a devenit din nou obligatorie pentru majoritatea firmelor în 2021.
CITEȘTE ȘI Statul îi sancționează pe cei care respectă legea. Istoria unui proiect cu tot felul de prevederi aberanteInițiatorii proiectului, prin care se numără ministrul Digitalizării, Sebastian Burduja, subliniază că, potrivit cadrului legal în vigoare, societăţile pe acţiuni au obligaţia de a organiza cel puţin o adunare aenerală a acţionarilor (AGA) pe an, în vederea aprobării situaţiilor financiare anuale. Totodată, acţionarii se întrunesc în adunări generale ordinare sau extraordinare ori de câte ori acest lucru este necesar, în vederea dezbaterii şi aprobării a diverse hotărâri, astfel că. în medie, o societate pe acţiuni are între două şi patru adunări generale pe an. O situaţie similară se află şi în cazul celorlalte forme de societate, unde adunările generale au o anumită regularitate, dar ”legea sugerează obligaţia organizării exclusiv în format fizic”.
”În prezent, procedura de vot utilizată în cadrul societăţilor pe acţiuni este nemodificată din forma iniţială a Legii privind societăţile, nefiind ancorată în realităţile lumii digitale. În cazul votului prin corespondenţă, mai ales în ceea ce priveşte companiile listate la bursă, necesitatea de a imprima buletinul de vot şi a-l trimite în format original prin serviciile poştale reduce interesul acţionarilor de a fi implicaţi în procesul de vot. Sistemul de vot electronic ar putea oferi avantaje majore atât pentru asociaţi şi acţionari, cât şi pentru societăţi ca persoane juridice titulare de drepturi şi obligaţii. În primul rând, ar putea reduce costurile şi timpul necesar organizării adunărilor generale. În plus, ar putea creşte participarea la adunările generale. De asemenea, votul electronic ar putea creşte transparenţa şi securitatea procesului de vot. Prin utilizarea unui sistem electronic, ar fi mult mai uşor pentru societăţi să verifice autenticitatea voturilor şi să asigure că procesul de vot este corect şi transparent. De asemenea, reglementarea votului electronic va aduce avantaje şi în sensul reducerii riscului de fraude şi erori”, subliniază autorii proiectului.
Potrivit acestora, și posibilitatea participării online la adunările generale poate creşte numărul de acţionari şi asociaţii care participă la aceste evenimente. Astfel, acţionarii minoritari sau cei care locuiesc în afara localităţii unde are loc adunarea generală ar putea fi mai predispuşi să participe şi să voteze în cadrul adunărilor generale.
Autorii invocă și Directiva (UE) 2017/828 a Parlamentului European şi a Consiliului, care include o serie de măsuri privind participarea acţionarilor, inclusiv utilizarea mijloacelor electronice de comunicare în cadrul adunărilor generale.