Comercianții de lemne de foc, lubrifianți și brichete, scutiți de impozitul specific... petroliștilor. Traderii străini de țiței și carburanți vor fi taxați chiar și în condiții de dublă impunere

Comercianții de lemne de foc, lubrifianți și brichete, scutiți de impozitul specific... petroliștilor. Traderii străini de țiței și carburanți vor fi taxați chiar și în condiții de dublă impunere
scris astăzi, 07:52

Statul român a ″reușit″ să-i prindă în ″plasa″ impozitului specific de 0,5% din cifra de afaceri impus, de principiu, doar în sectoarele de petrol și gaze, și pe comercianții de lemne de foc, brichete, peleți, cărbune, naftalină, ulei lubrifiant sau antigel și, în același timp, să-i scape din vedere pe traderii străini de țiței și carburanți fără sedii permanente în România, astfel că acum face demersuri de corectare a situației, relevă date analizate de Profit.ro.

Asta pentru că legea adoptată în acest sens în Parlament și normele de aplicare emise de Ministerul Finanțelor prevăd că impozitarea se aplică în funcție de codurile CAEN corespunzătoare activităților, principale sau secundare, desfășurate în sectoarele petrol și gaze.

Urmărește-ne și pe Google News
ONRC confirmă Profit.ro - Prostituția se regăsește printre noile coduri CAEN, nu este însă legalizată în România CITEȘTE ȘI ONRC confirmă Profit.ro - Prostituția se regăsește printre noile coduri CAEN, nu este însă legalizată în România

″(...) codurile 4671 - "Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate", respectiv 4681 - "Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate", 4730 - "Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate"/4730 - "Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule", cuprind și bunuri care nu aparțin domeniului petrolier, cum sunt de exemplu: lemnele de foc, brichete, peleți, cărbune, naftalină, ulei lubrifiant, antigel, pentru care contribuabilii respectivi nu ar trebui să fie în sfera de impozitare″, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de modificare a Codului Fiscal.

Astfel, contribuabilii care obțin venituri din vânzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru încălzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante și de răcire, în cadrul activităților corespunzătoare codurilor CAEN menționate nu vor mai datora impozitul specific de 0,5% pe cifra de afaceri.

Statul schimbă frecvența programului Fidelis. Directorul general al Trezoreriei explică pentru Profit.ro decizia CITEȘTE ȘI Statul schimbă frecvența programului Fidelis. Directorul general al Trezoreriei explică pentru Profit.ro decizia

″(...) s-a constatat faptul că, față de persoanele juridice străine cu sediu permanent în România, persoanele juridice străine fără sediu permanent în România, care desfășoară activitatea de comercializare în sectoarele petrol și gaze naturale, prin intermediul terminalelor maritime și/sau fluviale, nu au obligativitatea înregistrării ca persoane juridice nerezidente pe teritorului României și, în consecință, nu au obligația să calculeze, declare și plătească impozitul specific pe cifra de afaceri pentru persoane juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale. Persoanele juridice străine consideră că nu fac obiectul impozitului specific pe cifra de afaceri, întrucât au în vedere principiul prevăzut de normele internaționale, respectiv că venitul operațional obținut din România de către o entitate nerezidentă poate fi impozitat în România, numai dacă aceasta are un sediu permanent în România. În fapt, operațiunea de “livrarea scriptică” este efectuată din statul în care are rezidența fiscală acea persoană juridică străină, iar în absența înregistrării fiscale pe teritoriul României, ca persoană juridică străină, singura obligație declarativă rămâne în statul unde este înregistrată fiscal″, se mai arată în document.

Potrivit sursei citate, operațiunile comerciale se desfășoară astfel: produsele petroliere sosite pe cale maritimă/fluvială sunt descărcate din nave, în rezervoarele aflate în proprietatea terminalelor maritime și/sau fluviale de pe teritoriul fiscal al României și, ulterior depozitării, în funcție de destinație (livrare internă sau externă), sunt comercializate de către acele persoane juridice străine, obținând venituri din vânzarea mărfurilor pe teritoriul României. Derviciile de depozitare, transvazare, amestec și încărcare către clienți sunt realizate la terminalele maritime și/sau fluviale aflate pe teritoriul fiscal al României, iar contravaloarea acestor servicii sunt facturate direct către persoana juridică straină.

FOTO România introduce în 3 orașe roboți de mare precizie care măsoară cantitatea de praf din atmosferă CITEȘTE ȘI FOTO România introduce în 3 orașe roboți de mare precizie care măsoară cantitatea de praf din atmosferă

Draftul de act normativ introduce reguli specifice pentru persoanele juridice străine care, în mod individual sau într-o formă de asociere, livrează bunuri, prestează servicii pe teritoriul României sau livrează bunuri de pe teritoriul României, desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, dar care nu au înregistrat un sediu permanent în România, în ceea ce privește stabilirea obligației de plată a impozitului.

Impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de persoane nerezidente din tranzacțiile prevăzute (...) nu intră în sfera de aplicare a convențiilor de evitare a dublei impuneri încheiate de România cu alt stat″, scrie în proiectul de ordonanță.

În plus, pentru a nu exista riscul neplății impozitului specific pe cifra de afaceri, persoanele juridice străine care desfasoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, care nu au înregistrat un sediu permanent în România, vor avea obligația să constituie suplimentar o garanție de 1 milion de euro.

″Se respectă astfel intenția legiuitorului exprimată în expunerea de motive pentru aprobarea Legea nr. 290/2024, care a stat la baza modificarilor art. 46^2 din Legea 227/2015, ca toate persoanele juridice străine, cu și fără sediu permanent în România, care desfasoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale în România să plătească acest impozit specific″, se menționează în nota de fundamentare.

Cupra va anunța în acest an intrarea pe piața din SUA, prin cea mai mare rețea americană de dealeri auto, proprietarul IndyCar CITEȘTE ȘI Cupra va anunța în acest an intrarea pe piața din SUA, prin cea mai mare rețea americană de dealeri auto, proprietarul IndyCar

Forma în vigoare a Codului Fiscal stipulează că nu intră sub incidența impozitului specific pe cifra de afaceri operatorii economici care desfășoară exclusiv activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați/licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).

″Urmare adreselor înaintate de organizațiile reprezentative din domeniul energetic, dar și din partea unor operatori economici, s-a evidențiat faptul că această condiție de desfășurare exclusivă, într-o interpretarea strictă, nu poate fi îndeplinită de către majoritatea operatorilor cărora li se adresează, întrucât aceștia desfășoară și alte activități adiacente/recurente activităților de distribuție/furnizare/transport vizate de reglementarea fiscală.

O posibilă consecință a menținerii termenului ”exclusiv” ar putea fi aceea ca reglementarea fiscală să rămână fără aplicabilitate pentru operatorii economici vizați de excludere. Din perspectiva activităților desfășurate, cu titlu de exemplu, anumite activități sunt incluse în sfera activităților de distribuție a gazelor naturale, fiind activități realizate în baza obligațiilor ce revin titularilor licențelor de distribuție a gazelor naturale: - activități de distribuție a gazelor naturale; - activități de racordare la sistemul de distribuție a gazelor naturale; - prestarea serviciilor conexe; în categoria activităților conexe sunt incluse următoarele activități: emiterea avizelor referitoare la sistemul de distribuție conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor în construcții, punerea în funcțiune a instalațiilor de utilizare a gazelor naturale aparținând clienților finali, eliberarea de copii după documentația tehnică și altele asemenea; - regularizarea diferențelor dintre cantitățile de gaze naturale alocate și cele distribuite este o activitate aferentă serviciilor de distribuție a gazelor naturale″, arată nota.

În consecință, se propune înlocuirea termenului ″exclusiv″, în vederea aplicării excluderii de la plata impozitului specific pe cifra de afaceri, de către operatorii economici din domeniul distribuției/furnizării/transportului gaze naturale, cu îndeplinirea condiției de obținere a unui procent de venituri din aceste activități în total venituri realizate, de 95%, considerându-se că ″procentul reglementat, de 95%, asigură aplicabilitate pentru norma de excludere din sfera impozitului a contribuabililor care desfășoară activitățile reglementate/licențiate de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei ca activități principale″.

viewscnt
Afla mai multe despre
impozit specific petrol și gaze
impozit 0
5% cifra de afaceri petrol și gaze
supraimpozitare petrol și gaze