Începând cu 1 ianuarie 2022, instituțiile publice din România, finanțate parțial sau integral de la bugetul de stat, precum și întreprinderile cu capital majoritar sau integral de stat vor putea organiza servicii pentru îngrijirea și educarea timpurie a copiilor propriilor angajați, prevede un proiect legislativ susținut de parlamentari de la mai multe partide.
Astfel, începând cu bugetul aferent anului 2022, ordonatorii principali, secundari și terțiari de credite, în temeiul solicitărilor primite de la angajați, au posibilitatea să prevadă cheltuieli de capital, pentru bunuri și servicii, precum și cheltuieli de personal, în vederea organizării serviciilor pentru îngrijirea și educarea timpurie a copiilor propriilor angajați.
Prin servicii de ”servicii de îngrijire și educare timpurie a copiilor” se înțelege educația care se poate desfășura în creșe și grădinițe organizate în incinta unității organizatoare, formată din nivelul antepreșcolar (0 - 3 ani) și învățământul preșcolar (3 - 6 ani).
Costurile cu bunurile și serviciile, precum și cheltuielile de personal se vor supune standardelor de cost stabilite de Ministerul Educației Naționale.
Pentru organizarea serviciilor de îngrijire și educare timpurie a copiilor este necesar ca numărul de solicitări formulate de angajați să fie de minimum 5 pentru nivelul antepreșcolar și de 10 pentru învățământul preșcolar.
Pentru educația antepreșcolară, grupa va cuprinde nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 9 de copii, iar pentru învățământul preșcolar grupa va cuprinde nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20 de copii.
Ministerul Educației Naționale va asigura necesarul de personal, mai prevede proiectul.
CITEȘTE ȘI La reluarea școlii, în cazul desfășurării cursurilor online, părinții vor primi din nou sprijin să stea acasă cu copiiiAutorii proiectului arată că în România creșele de stat sunt pur și simplu insuficiente având în vedere cererea foarte mare, mai ales în centrele urbane mari, iar creșele private sunt puține și foarte scumpe, depășind de multe ori posibilitățile financiare ale părinților. Prin urmare, conform Eurostat, doar 3% din copiii României ajung în creșele de stat, la nivel european, media fiind de 26%.
”Lipsa infrastructurii necesare (număr insuficient al creșelor și grădinițelor) este unul din motivele pentru care unul sau ambii părinți renunță la locul de muncă pentru a avea grijă de copil/copii. Mai mult, fenomenul pensionărilor anticipate este unul care are potențial de a deveni îngrijorător: atunci când părinții își întemeiază o familie și se întorc ulterior la serviciu, dar nu își permit să angajeze o bonă sau să achite serviciile unor creșe/grădinițe private pentru că nu au încredere sau sunt prea scumpe, cel mai adesea apelează la bunici pentru îngrijirea celor mici”, sunt argumente invocate de autori pentru necesitatea măsurii propuse.