Ecosistemul pentru start-up-uri La French Tech România a fost lansat oficial miercuri, în cadrul Forumului economic “Poveștile care schimbă jocul”, organizat de Camera Franceză de Comerț și Industrie din România (CCIFER) și comitetul român al Consilierilor de Comerț Exterior ai Franței (CCEF). Lansarea a fost anunțată de Clément Boulais, Head Of StartUp Engagement La French Tech, un ecosistem de antreprenori, startup-uri, investitori și administrație publică, pentru dezvoltarea de proiecte și afaceri utilizând noile tehnologii.
Înființată cu cinci ani în urmă, ca parte a Ministerului de Finanțe al Franței, La French Tech numără în prezent 48 de comunități în întreaga lume și peste 30 în Franța, scrie News.ro.
De asemenea, în cadru forumului, a fost acordat premiul de cooperare franco-român către compania Kalizea Boromir, un joint-venture franco-român care a investit în reabilitarea unei mori de porumb la Slobozia, o investiție de 5 milioane de euro.
CITEȘTE ȘI UiPath, unicornul fondat de români, lansează o competiție pentru startup-uri de automatizare din Europa Centrală și de EstBoard-ul la French Tech România include în prezent zece membri, inclusiv investitori și directorul executiv al CCIFER, și este prezidat de Grégoire Vigroux, co-fondator și vice-președinte Europa al Telus International, serial entrepreneur și business angel.
Ecosistemul susține startup-urile pentru dezvoltarea internațională: mentoring, coaching, conexiune la nivel international, promovare pentru a intra pe piața franceză.
La French Tech România va oferi și finanțare start-upurilor, din anul 2020, când va fi lansat un fond de investiții de 1 milion de euro, prin participarea a 20-30 de investitori care pun maxim 50.000 euro fiecare.
Startup-urile vor putea obține 20-100.000 de euro și sprijin pe partea de expertiză, scalare etc. Atunci când acest fond se va termina, vor fi strânse noi fonduri.
Ecosistemul va sprijini și startupurile franceze să vină în România.
“Poveștile care schimbă jocul vorbesc despre cei trei mari piloni ai societății: individul, întreprinderea și capacitatea de transformare, de inventare. La French Tech este o chintesență a acestora. Noi, francezii, am creat cuvântul antreprenor care este una dintre rotițele esențiale ale mecanismului economic, din Franța și de oriunde. La French Tech este un organism bicefal, un OZN, pentru că este chiar ecosistemul mondial care există pe piață dar și sistemul administrativ care face politicile publice, finațarea și investițiile, precum și rețeaua de legătură dintre ele”, spune Clement Boulais.
În prezent, La French Tech Franța înglobează peste 15,000 de startup-uri în Franța, și face o investiție de capital de 1,6 miliarde de euro. Cele patru domenii de interes sunt: mediul de business internațional, piața resurselor umane, înțelegerea mediului instituțional și finațarea.
”Înțeleg cu greu noțiunea de frontiere, întrucât consider că talentul și frumusețea nu au frontiere. La baza succesului nostru stă nu numai abordarea specifică a fiecărei piețe, dar și cultura organizațională pe care ne-am creat-opentru a funcționa ca o echipă, animată de patru valori esențiale: modestia, îndrăzneala, implicarea și rapiditatea de reacție. (...) Poate de aceea astăzi, compania noastră este compania cu creștere cea mai rapidă de pe piață. Am ajuns deja la 2,500 de angajați. Nu ne temem că am crește prea mari, prea repede, ci ne concentrăm pe menținerea satisfacției clientului și pe promptitudinea de a răspunde cerințelor noi ale pieții. Altfel, este important să fii liber și este un lucru pe care îl respectăm cu stăruință”, spune Vargha Moayed, Chief Strategy Officer UiPath (primul unicorn românesc pe cale să devină decacorn și să intre la bursa Nasdaq).
La rândul său, Grégoire Vigroux, a declarat că este interesat să discute viitorul lumii afacerilor așa cum se conturează în prezent și să înțelegem cum vor arăta principalele sectoare de activitate peste 10 ani.
El a subliniat provocarea pe care o ridică deficitul de forță de muncă existent în România.
“România a pierdut 4 milioane de cetățeni în ultimii 30 de ani, și se află în prezent pe locul 2 după Japonia din punct de vedere al deficitului forței de muncă. Este important să acționăm pentru atenuarea acestui fenomen și inversarea lui în viitor. Două direcții sunt esențiale în acest sens: continuarea formării de personal și crearea condițiilor care să determine diaspora să revină în țară”, a adăugat el.
Monica Jiman, Chief Customer Success Officer Pentalog Europe & Asia, afirmă că întreprinderea de mâine trebuie să fie agilă ca să supraviețuiască.
”Agilitatea este răspunsul. Trebuie să reinventăm managementul, indispensabil pentru transformare, și este cel mai ușor să facem acest lucru în informatică. Este necesar să înțelegem că AI va înlocui unele meserii, dar în același timp va crea altele noi”, afirmă ea.
De asemenea, Luka Zivkovic, Prodcut evangelist Telus International, spune că pentru a oferi produse de calitate, trebuie să păstrăm omul în centrul atenției.
“Sigur, vorbim despre AI, depre automatizare, despre soluții, despre experiențe de tip chatbot pentru clienți, dar ele nu elimină prezența umană. Dacă vrem să oferim produse de calitate, trebuie să păstrăm omul în centrul atenției noastre. Este importantă atenția noastră către client, la nevoile căruia trebuie să răspundem și către angajați, a căror dezvoltare profesională și personală trebuie să o facilităm. Să nu uităm că sunt industrii în care raportul între oameni rămâne esențial, cum ar sănătatea și domeniul financiar”, spune Luka Zivkovic.
Jean-Luc di Paola–Galloni, vice-președinte Afaceri Externe și Sustenabilitate Valeo Group, precizează că în cazul Valeo Group automatizarea s-a făcut in house.
”Fiecare unitate de producție a avut libertatea de a-și alege proiectul său de automatizare. Europa Centrală a avut un rol foarte important în automatizarea grupului Valeo, datorită calității resurselor sale umane. În același timp am cerut întreprinderilor noastre să implementeze pe termen lung politici de resurse umane responsabile și incluzive. De exemplu: crearea de creșe pentru copiii angajaților, implementarea unei politici sănătoase de reciclare a deșeurilor și promovarea egalității de gen la toate nivelurile; peste 40% din angajații Valeo din România sunt femei”, spune Jean-Luc di Paola–Galloni.
Costin Borc, Director SNEF Europa de Est, a vorbit de forța de muncă din România.
„În România există forțe extraordinare - avem o mână de lucru calificată la toate nivelurile, o infrastructură IT de bună calitate, educație, inovație, o dezvoltare a economiei competitivă și un mediu de afaceri care încurajează permanent această dezvoltare. Folosim însă aceste forțe suficient? (...) Acțiuni ca acest forum sunt importante pentru că ele schimbă viziunea supra viitorului. Trebuie să oferim atât antreprenorilor cât și lucrătorilor din Românai și străinătate șansa de a avea o viziune de lucru pentru viitor și o motivare a dorinței de a reveni în țară”, a spus Borc.
Forumul economic “Poveștile care schimbă jocul”, organizat de Camera Franceză de Comerț și Industrie din România (CCIFER) și comitetul român al Consilierilor de Comerț Exterior ai Franței (CCEF), a reunit pentru o zi, la București, 46 de lideri români și francezi din domenii economice cheie, care vor confrunta stereotipurile inter-culturale prin retrospectiva ultimilor 30 de ani de cooperare franco-română și perspectiva economiei viitorului bazată pe inovație, tehnologie și cooperare trans-frontalieră.