Autoritățile publice vor avea obligația de a folosi cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu cetățenii, iar obligația furnizării informațiilor de interes public va fi extinsă și la ONG-urile care beneficiază de finanțare din bani publici, conform proiectului Codului de procedură administrativă, analizat de Profit.ro.
Documentul reia o serie de reglementări stabilite prin lege privind eliminarea dosarului cu șină sau a obligativității copiilor după acte emise de stat, dar stabilește și noi reguli precum cea privind lipsa obligației unei semnături olografe sau electronice în comunicarea cetățenilor cu autoritățile sau eliminarea verificării identității petenților când solicită informații legate de un act normativ.

Proiectul extinde, totodată, și la ONG-urile cu finanțare publică reglementările cu privire furnizarea către cetățeni a informațiilor de interes public.
Prevederile Codului de procedură administrativă vor constitui procedura de drept comun în materie administrativă, fiind clarificate totodată aspecte de complementaritate cu alte norme cum sunt, spre exemplu Codul administrativ, Codul civil și acte de subsidiaritate în ariile sectoriale specifice.
În acest context, Codul de procedură administrativă reglementează principalele concepte și principii generale esențiale pentru activitatea administrației publice și pentru relația acesteia cu beneficiarii - cetățeni și mediu de afaceri (de exemplu: act administrativ normativ, act administrativ individual, contract administrativ, etc.).

Suplimentar regulilor generale privind procedura administrativă sunt abordate o serie de proceduri cu reglementări specifice cum sunt: procedurile de soluționare a petițiilor, de asigurare a accesului la informațiile de interes public, de protejare a datelor cu caracter personal și a informațiilor clasificate, care pot interveni în cadrul oricărui domeniu de activitate al administrației.
Astfel, raportat la petiții, principalele elemente de noutate vizează posibilitatea ca persoanele care au o dizabilitate care le împiedică să formuleze o petiție în scris să o poată formula direct, verbal, prin mijloace audio sau video.
De asemenea, verificarea identității petentului va fi obligatorie doar în situația în care acestuia i se comunică date cu caracter personal sau date confidențiale. Ca urmare, nu va fi necesară verificarea identității petentului în situația în care acesta solicită indicarea unui act normativ sau modul în care se interpretează acesta într-un context generic și nu se mai clasează petițiile de acest tip pe motiv că nu conțin toate datele de identificare sau semnătura.

Raportat la asigurarea accesului la informațiile de interes public, prin cod se extinde sfera de cuprindere a reglementărilor cu privire la informațiile de interes public, astfel încât să fie subiect al reglementărilor orice entitate publică sau asimilată, indiferent de forma de organizare, inclusiv organizațiile neguvernamentale de utilitate publică, care beneficiază de finanțare din bani publici, iar obiectul reglementării să vizeze și datele care privesc activitățile sau rezultă din activitățile unei entități care deține informații de interes public, dar care nu sunt stocate ca atare.
De asemenea, se reglementează obligativitatea comunicării informațiilor de interes public prin mijlocul de comunicare indicat de solicitant (poștă fizică sau electronică), fără a condiționa comunicarea de existența unei semnături olografe sau electronice. Singura condiție solicitată pentru comunicarea informațiilor de interes public este indicarea unei adrese de corespondență fizică sau electronică, după caz.
Referitor la documentele de interes public care conțin date cu caracter personal, se reglementează comunicarea în condițiile anonimizării sau pseudonimizării datelor, după caz, astfel încât persoana vizată nu mai este identificabilă, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016, inclusiv din perspectiva ștergerii datelor cu caracter personal dacă acestea nu mai sunt necesare pentru scopul prelucrării.

De asemenea, Codul de procedură administrativă transpune elementele principale ale noțiunilor de bază ale transformării digitale a administrației publice – once only - o singură dată și digital by default - digital în mod implicit – la nivelul procedurii generale prin:
- reglementarea obligației autorităților publice și asimilatelor acestora de a folosi cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii procedurilor administrative și garantarea accesului la mijloacele electronice folosite; autoritățilorvor trebuie să se asigure însp că utilizarea mijloacelor electronice în procedură nu este de natură a restricționa accesul celor interesați la procedură;
- reglementarea mecanismului de identificare digitală a părților pentru derularea unei proceduri administrative; recunoașterea semnăturii electronice în cadrul procedurilor administrative;
- reglementarea interdicției autorităților și instituțiilor publice, în vederea derulării procedurii administrative, de a cere beneficiarilor copii de pe avize sau alte înscrisuri care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale sau locale;
- reglementarea obligației autorităților și instituțiilor publice de publicare, din oficiu, atât fizic, cât și electronic, de informații și modele de formulare aferente tuturor serviciilor publice furnizate.
PROIECTUL CODULUI DE PROCEDURĂ ADMINISTRATIVĂ

Recent, a fost lansată și o licitație, pentru un contract de 180 de milioane de euro, pentru migrarea serviciilor publice în cloud-ul guvernamental, și se lucrează la crearea unei aplicații prin care statul va consulta, direct, dacă o companie are toate documentele necesare, astfel încât antreprenorii să nu mai vină în fața ghișeelor cu dosare cu șină.