Ultima rămășiță a ordonanței anti-rebate promovată de Guvernul Ponta într-un weekend din urmă cu 3 ani, fără să fie prezentată anterior în dezbatere sau anunțată public ca fiind aprobată, care a afectat bugetele agențiilor de media, este la un pas să fie eliminată din legislație, mai având nevoie de un ultim vot al parlamentarilor. Astfel, relația dintre părți va reveni la practica anterioară.
Argumentul este că, în pofida "bunelor intenții" ale ordonanței, efectul nu a fost cel scontat, iar profiturile celor mai importante agenții de media s-au contractat semnificativ, având ca efect reducerea contribuțiilor la buget.
Actul normativ al Guvernului Ponta, promovat sub forma unei ordonanțe de urgență cu justificarea că este nevoie de o inițiativă pentru a dezvolta piața audiovizuală din România, prin încurajarea producției locale de televiziune și a investițiilor în programe locale, și a combate "corupția manifestată la nivelul achiziției de spațiu publicitar media", scotea în afara legii rebate-ul, practic banii care se întorceau, în baza unui contract, de la televiziuni la agențiile de publicitate. Conform sistemului, o sumă din întreaga valoare aferentă publicității era restituită de un post TV agenției de publicitate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ordonanța de urgență modifica Legea audiovizualului, stabilind că orice achiziționare de spațiu publicitar televizat nu poate fi efectuată de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final al publicității televizate, că orice oferte de preț prezentate de intermediari beneficiarilor finali ai publicității televizate vor fi obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul și că obiectul achiziționării va fi plătit direct de beneficiarul final către radiodifuzor, intermediarii neputând să primească o altă plată sau contraprestație.
Publicitarii au acuzat atunci că reglementarea a fost introdusă de Guvern fără consultarea reprezentanților industriei și au motivat rebate-ul prin nevoia de a compensa comisioanele mici pe care le primesc de la client, arătând și că, pentru o stație mică, cu audiență modestă, un rebate mare ar fi un argument solid pentru a atrage publicitate. De partea cealaltă, publisherii au arătat că rebate-ul a pus o presiune asupra prețurilor, devenind principalul punct de negociere în relația cu agențiile și fiind perceput ca o presiune puternică pentru a primi publicitate.
Ordonanța de urgență a fost aprobată prin lege în Parlament, dar președintele de atunci, Traian Băsescu, a cerut rediscutarea actului normativ, modificat ulterior într-o formă care stabilește că achiziționarea de spațiu publicitar televizat de către beneficiar poate fi efectuată fie direct de la radiodifuzor, fie printr-un intermediar (agenție sau regie) și că, în cazul în care spațiul publicitar televizat este achiziționat printr-un intermediar, contractele vor fi tripartite, la cererea oricăreia dintre părți.
Această prevedere este valabilă și astăzi, dar urmează să fie eliminată din legislație, în baza unui proiect inițiat de doi deputați din ambele centre de putere politică, respectiv unul de la PSD și unul de la PNL, proiect care, având astfel sprijinul ambelor partide, a trecut deja de Camera Deputaților și a fost trimis către Senat pentru aprobarea finală.
Proiectul a fost avizat și de Consiliul Legislativ, care a atras însă atenția că, prin eliminarea acestei prevederi, este creată o situație de vid legislativ, deoarece lipsește actul normativ de bază, de previzibilitate, în ceea ce privește încheierea contractelor de achiziționare de spațiu publicitar.
CITEȘTE ȘI Facebook va începe să folosească date ale utilizatorilor WhatsApp pentru o publicitate mai relevantăEliminarea actualei prevederi este argumentată de parlamentari prin faptul că, „în pofida bunelor intenții ale ordonanței de urgență din 2013", analiza punctuală și detaliată asupra participanților relevanți pentru piața media, respectiv radiodifuzorii și agențiile de media, arată că scopul esențial urmărit prin reglementarea achiziției de spațiu publicitar televizat nu a fost cel scontat, fiind constatată și o contracție semnificativă a profiturilor înregistrate de cele mai importante agenții de media, având drept consecință reducerea contribuțiilor către bugetul statului.
Aceștia arată că, de la intrarea în vigoare a ordonanței din 2013, cifrele de afaceri ale agențiilor de media au scăzut, iar cele ale radiodifuzorilor au crescut, pe cale de consecință.
"Contributori importanți la bugetul de stat în perioada 2010 - 2012, agențiile de media au înregistrat pierderi cuprinse între 500.000 de euro și 3.500.000 de euro pentru fiecare agent economic. Cu toate acestea, creșterea cifrelor de afaceri pentru radiodifuzori nu a fost de natură să genereze profituri, majoritatea acestora raportând în continuare pierderi", mai afirmă parlamentarii în document.
Proiectul urmează să fie votat în curând de Senat.