Proiectul care schimbă Codul Fiscal pentru mutarea contribuțiilor sociale: crește povara contribuțiilor la activități independente

Proiectul care schimbă Codul Fiscal pentru mutarea contribuțiilor sociale: crește povara contribuțiilor la activități independente
scris 9 oct 2017

Guvernul nu renunță la ideea mutării contribuțiilor sociale integral în sarcina angajatului, în pofida contestațiilor venite dinspre mediul de afaceri și sindicate. Pentru a putea păstra venitul net al angajatului, fără a mări costul total al angajatorului, sunt diminuate și cuantumul total al contribuțiilor, și impozitul pe venit (de la 16% la 10%), iar pentru activitățile independente sunt prevăzute și alte schimbări importante, potrivit proiectului de modificare a Codului Fiscal, redactat la nivelul Guvernului și obținut de Profit.ro. Pentru PFA, povara contribuțiilor crește.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

Princepalele reduceri ale cotelor aplicate – atât pentru cuantumul total al contribuțiilor sociale, cât și pentru impozitul pe venit – nu înseamnă, în realitate, o scădere a poverii fiscale totale pentru contribuabili, ci sunt ajustări făcute pentru a putea acomoda principala măsură urmărită de Guvern prin aceste modificări: mutarea contribuțiilor sociale integral în sarcina persoanei fizice. Necesitatea majorării salariului brut al angajaților, pentru a nu le afecta venitul net prin transferarea părții de contribuții datorate până acum de angajator, ar fi implicat mărirea bazei de impunere și pentru impozitul pe venit. Ca urmare, potrivit proiectului, va fi redusă la 10% și cota de 16% aferentă acestuia, concomitent cu numărul cuantumul total al contribuțiilor sociale. În cazul activităților independente, povara contribuțiilor va ajunge mai mare, schimbându-se și baza de aplicare.

Urmărește-ne și pe Google News

Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI

Guvernul PSD face, astfel, un prim pas de eliminare a cotei unice, rupând nivelul aplicat pentru impozitarea veniturilor de cel valabil în cazul impozitării profiturilor, și ridicând noi temeri pentru eventuale majorări în viitor ale cotei de 10%, în cazul unor presiuni bugetare.

EXCLUSIV Variante pentru noul sistem de asigurare a locuințelor: asigurarea inclusă în factura la utilități, fără despăgubiri pentru majoritatea românilor, impozit mai mare pentru cine nu se asigură CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Variante pentru noul sistem de asigurare a locuințelor: asigurarea inclusă în factura la utilități, fără despăgubiri pentru majoritatea românilor, impozit mai mare pentru cine nu se asigură

Excepție de la reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10% fac, potrivit proiectului, veniturile din jocuri de noroc, cele din transferul proprietăților imobiliare, din dividende și cele constatate de Fisc cu sursă neidentificată, pentru care se mențin cotele actuale de impunere.

În cazul activităților independente, una dintre cele mai importante măsuri este dispariția determinării venitului net anual în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, cu posibilitatea deducerii mai multor tipuri de cheltuieli. De anul viitor, potrivit proiectului, Fiscul nu va mai ține cont de cheltuielile concrete realizate în vederea desfășurării activității, acceptate pentru deducere, ci doar de cheltuielile cu salariile, pentru toate celelalte stabilind o cotă de cheltuială forfetară de 40%. Mai exact, venitul net anual se va determina deducând din venitul brut cota de 40% cheltuială forfetară și cheltuielile cu salariile și asimilate salariile, în cazul în care cei ce realizează venituri din activități independente angajează și cheltuieli de personal.

Cine vinde mai mult de două mașini pe an, prezumat “întreprinzător independent”

În categoria persoanelor ce realizează venituri din activitățir independente, Guvernul PSD îi va introduce, de anul viitor, și pe toți românii care vând mai mult de două autoturisme într-un an din patrimonial personal, indiferent dacă acestea au fost cumpărate cu mulți ani în urmă.

Astfel, pentru cea de-a doua mașină transferată, se vor aplica regulile de impunere specific activităților independente.

Contribuții sociale mai mari pentru activități independente

Din cele 6 tipuri de contribuții sociale de până acum, de anul viitor vor rămâne doar două: contribuția de asigurări sociale (CAS-pensii de stat) și cea de asigurări sociale de sănătate (CASS). Dispare contribuția pentru șomaj, cea pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, în timp ce contribuția la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale nu va mai fi considerată contribuție, ci este transformată într-o taxă, pentru care noul Cod Fiscal va avea un nou capitol.

EXCLUSIV BCR va merge la arbitraj internațional cu Fiscul, dacă nu-i sunt anulate impozitele suplimentare plătite CITEȘTE ȘI EXCLUSIV BCR va merge la arbitraj internațional cu Fiscul, dacă nu-i sunt anulate impozitele suplimentare plătite

Pentru cele două contribuții – la pensii și sănătate – persoanele fizice vor plăti o cotă totală 35%. Cota nu se poate aplica la mai puțin decât nivelul salariului minim brut pe țară, chiar dacă persoana respectivă câștigă mai puțin de atât. Până acum, cota totală era de 39,25%, incluzând, însă, și partea angajatului, și pe cea a angajatorului.

Persoanele fizice care desfășoară activități independente sau alte categorii de venituri nu vor mai datora contribuții sociale asupra venitului realizat. Baza de calcul a CAS va fi venitul ales, care este cel puțin egal cu salariul minim brut pe țară, iar baza de calcul a CASS este salariul minim brut pe țară. Tot salariul minim va fi bază de calcul și pentru contribuția de sănătate a persoanelor pentru care CASS se suportă de la bugetul de stat.

Până acum, persoanele care realizau venituri din activități independente, plăteau obligatoriu doar contribuțiile individuale, de 5,2% la sănătate și 10,5% pentru pensii, iar baza de aplicare era 35% din salariul mediu brut, de 3.131 de lei, nedepășind cu mult 1.000 de lei. În timpul anului realizau plăți anticipate trimestriale la acest nivel, iar anul următor se făcea regularizare ținând cont de veniturile reale realizate, fiind stabilite sume suplimentare de plată la buget dacă veniturile reale au fost mai mari.

Prin schimbările de acum, cota totală de contribuții sociale se dublează, la 35%, iar baza de aplicare se majorează și ea: nu mai e stabilită ca procentaj din salariul mediu brut, ci este salariul minim brut pe economie. Prin comasarea unor contribuțiilor sociale majorate aflate în sarcina persoanei fizice care încasează venitul (35%), acesta va crește de la 1.250 de lei la circa 1.700 de lei.

Potrivit proiectului, vor fi exceptate de la plata contribuțiilor de asigurări sociale persoanele care realizează venituri din activități independente “dacă se încadrează într-una din următoarele situații:
a) Realizează benituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din pensii sau venituri sub forma indemnizațiilor de șomaj, pentru care sunt asigurate în sistemul public de pensii,
b) Sunt asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, potrivit legii”

În cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală, plătitorii veniturilor nu vor mai reține la sursă o cotă de 10% din venitul brut, cum erau obligați până acum, ci de 7%.

EXCLUSIV Un gigant din lumea financiară și două nume mari din România, investigate de Consiliul Concurenței. De la ce a pornit totul CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Un gigant din lumea financiară și două nume mari din România, investigate de Consiliul Concurenței. De la ce a pornit totul

Potrivit proiectului, “persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, din una sau mai multe surse de venit, datorează contribuții de asigurări sociale dacă sunt îndeplinite următoarele condiții, după caz:

a) Venitul realizat în anul precedent, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate în scopul desfășurării activității independente, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuția de asigurări sociale, raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, este cel puțin egal cu cu nivelul salariului minim brut pe țară în vigoare în luna ianuarie a anului pentru care se plătește contribuția, în cazul contribuabililor care desfășoară activități impuse în sistem real

b) Venitul net lunar estimat a se realiza potrivit art 120 alin. (1) (n.r. pe norme de venit) este cel puțin egal cu nivelul salariului minim brut pe țară în vigoare în luna în care își încep activitatea, în cazul contribuabililor care resfășoară activități impuse în sistem real și își încep activitatea în cursul anului fiscal sau la nivelul salariului minim brut pe țară în vigoare în luna ianuarie a anului pentru care se stabilește contribuția, în cazul celor care trec la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea în sistem real

c) Valoarea lunară a normelor de venit, obținută prin raportarea normelor anuale de venit la numărul lunilor de activitate din cursul anului după aplicarea corecțiilor prevăzute la art 69, este cel puțin egală cu nivelul salariului minim brut pe țară în vigoare în luna ianuarie a anului pentru care se stabilește contribuția, în cazul contribuabililor care în anul fiscal în curs desfășoară activități impuse pe bază de norme de venit,

d) Venitul net luna realizat în anul precedent, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielii deductibile prevăzute la articolul 70, raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, este cel puțin egal cu nivelul salariului minim brut pe țară în vigoare în luna ianuarie a anului pentru care se stabilește contribuția, în cazul contribuabililor care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală pentru care impozitul pe venit se stabilește potrivit prevederilor art. 72 și 73.”

viewscnt
Afla mai multe despre
cod fiscal
contributii sociale
impozit pe venit
pfa