INTERVIU Tot ce înseamnă corporate travel este blocat. Pandemia a generat cazuri absurde."O situație despre care înveți la cursurile de economie, însă doar teoretic. Vrem luminița de la capătul tunelului, dar nu avem tunelul!"

INTERVIU Tot ce înseamnă corporate travel este blocat. Pandemia a generat cazuri absurde."O situație despre care înveți la cursurile de economie, însă doar teoretic. Vrem luminița de la capătul tunelului, dar nu avem tunelul!"
scris 22 mai 2020

Și în România, tot ce înseamnă corporate travel este momentan blocat. Pandemia de coronavirus a generat pentru operatorii de turism la nivel global situații considerate altădată absurde, în care pasagerii au ajuns, de exemplu, de pe continentul american în Turcia, pentru a se întoarce în Mexic și, de acolo, în România. "O situație pe care nu am anticipat-o în niciun scenariu de business. O situație despre care înveți la cursurile de economie, însă totul este teoretic", spune într-un interviu pentru Profit.ro Antonio Nițu, directorul general al Aerotravel, una dintre marile agenții de turism românești specializate în business travel. Toți operatorii din turism își doresc să vadă "luminița de la capătul tunelului", adică momentul în care vor ști în ce direcție să meargă, însă el se teme că, în acest moment, "nu avem tunelul".

Reporter: Cum arată acum turismul de business travel? Mai există vreun segment al său care funcționează sau au fost toate stopate?

Urmărește-ne și pe Google News

Antonio Nițu: Pandemia a avut un impact puternic, afectând industrii întregi la nivel global: hotelăria, aviația comercială, transportul de persoane pe uscat și maritim, dar și toate serviciile conexe care le susțin. În acest context, și în România tot ce înseamnă corporate travel este momentan blocat. Angajații din companii nu mai călătoresc, atât din cauza restricțiilor impuse de autorități, cât și pentru că activitatea economică a firmelor este restrânsă. Evident, nu se mai desfășoară nicio activitate din aria MICE, fie că este vorba de evenimente corporate sau de team building-uri.

EXCLUSIV Netopia Payments intră pe o nouă nișă - va ajuta restaurantele să găsească furnizori de servicii de livrare CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Netopia Payments intră pe o nouă nișă - va ajuta restaurantele să găsească furnizori de servicii de livrare

Cu toate acestea, pentru noi a fost o perioadă extrem de laborioasă. Aeroporturile se închideau de la o zi la altă, eram sufocați de o avalanșă de informații cu privire la restricții de călătorie aplicabile fără o notificare prealabilă, zborurile regulate se opreau unul după altul. Am avut de-a face și cu situații absurde (în condiții normale): pasageri care au ajuns de pe continentul american în Turcia, pentru a se întoarce în Mexic, de unde i-am adus acasă pe o altă rută; sau pasageri pentru care am reușit să prindem ultimul loc pentru ultima cursă operată!

Rep: Situația este mai gravă astăzi decât în urmă cu o lună sau două?

A.N.: Nu. Totuși, avem semnale pozitive, atât din partea guvernelor naționale, cât și din partea industriei turistice. Autoritățile de pe toate continentele încep să relaxeze restricțiile și implementează reglementări de siguranță mai clare și mai coerente, care permit deschiderea afacerilor. Companiile aeriene discută concret despre repornirea zborurilor, cu date și rute concrete. Hotelurile și aeroporturile iau măsuri adecvate, astfel încât turiștii să se simtă în siguranță. De aceea, consider că turismul de afaceri a trecut de momentul zero și dă semne că își va reveni încet-încet.

Rep: De câtă vreme au început să fie oprite activitățile?

A.N.: Dacă la finalul lunii ianuarie Europa era relativ relaxată sau cel mult curioasă cu privire la o situație specială, undeva în China, în februarie, norul COVID se mărea în fiecare zi, acoperind din ce în ce mai mult operațiunile noastre. Încă nu era nimic vizibil în media, deci publicului larg, însă date fiind conexiunile economice globale prin Travel Leaders, am văzut cum cererile de zboruri către Extremul Orient au scăzut brusc, în timp ce au început să apară solicitări pentru a aduce pasagerii mai devreme de acolo, în țară.

EXCLUSIV Regulile pentru turiști în Turcia: tot all inclusive, dar trebuie să stea doar la mese și să aștepte ospătarii. Acces în camere cu telefonul mobil, după ce vor fi testați de COVID CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Regulile pentru turiști în Turcia: tot all inclusive, dar trebuie să stea doar la mese și să aștepte ospătarii. Acces în camere cu telefonul mobil, după ce vor fi testați de COVID

A urmat un schimb de informații cu clienții noștri și, astfel, am aflat de fabrici care se blocau din cauza lipsei unor repere ce erau produse în China. Nimeni nu simțea însă vreo amenințare personală, nu ne gândeam încă la posibilitatea de a fi infectați noi sau cei apropiați.

În a doua jumătate a lunii februarie, situația a explodat, pentru ca în martie vânzările să se ducă accelerat spre zero. O situație pe care nu am anticipat-o în niciun scenariu de business. O situație despre care înveți la cursurile de economie, însă totul e teoretic. Nu îți poți imagina total o astfel de realitate și nici că la un moment dat va trebui să o înfrunți.

Șocul din martie a fost urmat de o lună aprilie cu rulaj negativ. Am privit asta, deja, mai degrabă ca pe o curiozitate. Am început anul cu o creștere substanțială raportat la aceeași perioadă a anului 2019, am pierdut într-o lună 90% din vânzări, pentru ca în luna următoare să vedem că valoarea cumulată a facturilor storno este mai mare decât cea a serviciilor facturate.

Din păcate, acest domeniu (travel&accomodation), cel mai mare din lume ca număr de angajați, a fost primul care a resimțit efectele pandemiei (când încă nu era numită criză) și, conform estimărilor specialiștilor, va fi ultimul care își va reveni la nivel global. Totuși, trebuie să menționez că și acum avem cereri pentru călătorii. Nu este vorba doar de o dorință a oamenilor de a călători, ci și de o necesitate, mai ales în cazul celor care călătoresc în interes de afaceri.

Rep: Cum credeți că va arăta acest tip de turism din a doua jumătate a acestui an?

A.N.: La nivel global, turismul de afaceri (inclusiv proiectele de tip MICE) este, poate, cel mai conectat segment al domeniului. Diferențele dintre România, Brazilia, Noua Zeelandă sau Vietnam sunt date de volumele tranzacționate (direct proporționale cu dimensiunea economiei), de poziționarea geografică și de ponderea dominantă în economie a unui anumit domeniu. Însă, din punct de vedere al proceselor, companiile de travel management vorbesc în mare măsură aceeași limbă.

De aceea, în acest moment, suntem toți, la nivel global, în așteptarea informațiilor cu privire la deschiderea granițelor și a condițiilor în care se poate opera. Pe măsură ce aceste informații devin consistente, iar datele avansate pentru redeschidere se apropie, devenim încrezători și credem că zborurile vor putea fi reluate, hotelurile deschise și, probabil, clienții noștri vor călători. Spun probabil deoarece în companiile mari sau mici, globale sau nu, există o preocupare justificată și pe care eu o consider obligatorie: de a asigura securitatea angajaților. Pentru a răspunde acestei nevoi nou apărute, noi trebuie să fim la curent cu condițiile existente în fiecare punct de pe glob, în baza unor informații obținute din surse oficiale.

Rep: Ce așteptări aveți?

A.N.: Referitor la așteptările pe care le avem, lucrurile sunt puțin mai complicate. Ne dorim cu toții să vedem luminița de la capătul tunelului, momentul în care știm încotro să o apucăm. Mă tem că în acest moment nu avem tunelul. Avem o mulțime de informații care încep să contureze acest tunel, însă, realist, putem să vorbim despre luminiță în iunie și, cu un grad mai mare de certitudine, probabil în august. Companiile aeriene, alianțele majore (Star Alliance, OneWorld, SkyTeam) sau IATA au proiecții pe care le ajustează permanent și care, deloc surprinzător, nu se aliniază neapărat.

EXCLUSIV Primele imagini VIDEO&FOTO cu noua Dacia Sandero Stepway, pe șoselele din România CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Primele imagini VIDEO&FOTO cu noua Dacia Sandero Stepway, pe șoselele din România

Concluzia unanimă este că o revenire a industriei se va putea vedea în trimestrul 3, în timp ce pentru trimestul 4 vom putea spera la anumite volume, care se vor situa însă sub nivelul de 50% din ce s-a întâmplat în 2019. Dacă nu vom fi supuși unui șoc asociat cu revenirea pandemiei, printr-o nouă creștere a numărului de îmbolnăviri, putem spera că în 2021 domeniul să își revină și să ajungem la valori care să depășească pragul amintit anterior. Părerea generală este că vom discuta despre volume comparabile cu 2019 (nu neapărat egale sau mai mari!) numai în sau dincolo de 2023.

S-a discutat despre o revenire rapidă, în “V”, care ar fi putut fi posibilă în 3-6 luni. Un alt scenariu a fost cel a curbei în formă de “U”, în care revenirea era ceva mai lungă (6-9 luni), vizibilă însă în cursul acestui an.

Astăzi, pare că scenariul plauzibil este cel al unei reveniri în “U - extins”, care se va întinde peste o perioada de 12-18 luni. În această ecuație, sunt extrem de importante trei aspecte:
- evoluția situației medicale, adică scăderea constantă și lentă a numărului de îmbolnăviri și decese;
- acțiunea guvernelor, care nu ajută foarte mult: călătoriile nu sunt încurajate, granițele sunt deschise greu sau, pentru o perioadă de luni, deloc!
- comportamentul consumatorilor: încrederea consumatorului revine în timp, companiile impun reguli stricte de călătorie pentru angajații lor și Duty of Care ajunge să fie capitolul dominant în Politica de Travel a unei companii), se fac resimțite efectele recesiunii, activitatea lor se contractă.

Alte scenarii mai dure decât acesta și (încurajator) considerate a fi mai puțin probabile decât “U – extins” ar fi cele ar revenirii în “L” și “W”. Ambele presupun stabilizarea pieței la un volum substanțial mai mic decât cel din 2019, care ar putea fi totuși atins într-un orizont de timp care depășește anul 2023.

Rep: Care vor fi capitolele la care se vor petrece modificări importante și ce va rămâne la fel?

A.N.: Turismul de afaceri este dependent de evoluția economiei, de bunul mers al companiilor. Din această perspectivă, este suficient să urmărim analizele care apar și care tratează economia în ansamblul ei, la nivel național, regional sau european. Companiile de travel management (TMC) trebuie să se adapteze rapid situației curente. Asta se întâmplă aici, în România, în Statele Unite, Australia și Olanda. Peste tot

Un exemplu în acest sens, apropiat nouă, ca membru fondator al rețelei Travel Leaders, este fuziunea care a avut loc săptămâna trecută, în Statele Unite, dintre Altour și Travel Leaders Corporate. Compania rezultată are un volum al vânzărilor care se numără în miliarde de dolari. Trecând de la nivelul strategic la cel operațional și al proceselor, companiile de travel management se vor orienta, conștient sau nu, spre dobândirea unei agilități mult mai mari decât până acum. Soluțiile rezidă în adoptarea rapidă de tehnologii adecvate și creșterea nivelului profesional al angajaților. Provocările cărora trebuie să le răspundem devin din ce în ce mai variate și solicită soluționări foarte rapide. Ne așteptăm că Duty of Care să devină o normă, cel puțin pentru companiile mari.

EXCLUSIV Coronavirusul blochează tranzacția prin care proprietarul Paralela 45 prelua touroperatorul familiei Fodoreanu. Cea mai mare agenție în incoming din România care intră în insolvență din ultimul deceniu CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Coronavirusul blochează tranzacția prin care proprietarul Paralela 45 prelua touroperatorul familiei Fodoreanu. Cea mai mare agenție în incoming din România care intră în insolvență din ultimul deceniu

Rep: Ținând cont că atât conferințele, cât și congresele presupun un număr mare de oameni, cum se vor reconfigura aceste activități? Se vor face conferințe mai mult online? Sau ce se va întâmpla?

A.N.: Avem foarte mulți clienți care au optat pentru reprogramarea evenimentelor pentru a doua parte a anului. Evenimentele sunt importante, indiferent dacă sunt conferințe naționale pentru forța de vânzări, întâlniri ale managementului sau team building-uri. Fiecare dintre acestea are un rol important în reglarea fină a turației proceselor interne și, deci, în eficientizarea activității unei companii. Afacerile se fac între oameni și, ca un consumator avizat și “de volum” al platformelor de tip web conference, pot să spun că pentru discuțiile importante, conectarea directă, în realitatea fizică, la partenerul de dialog, este mai importantă decât conexiunea la laptopul acestuia. Este o tehnologie care ne ajută în acest moment, însă această nu poate să înlocuiască întâlnirea față în față și, prin urmare, nici conferințele și evenimentele organizate de noi.

În funcție de reglementările ce vor fi făcute publice de fiecare guvern, evenimentele naționale sau în afara României se vor reconfigura corespunzător. Noi privim aria MICE, generată de clienți corporate, în același context în care privim călătoriile de afaceri și credem că va urma aceeași curbă de revenire.

Rep: Ce le recomandați turiștilor?

A.N.: Turiștilor care aveau plecări în luna mai și iunie le recomandăm să ia legătura cu agentul de turism și să își reprogrameze vacanțele pentru a doua parte a verii acestui an. Cred că turismul va reporni în acest an, începând cu serviciile turistice care pot fi livrate domestic. Având un singur teritoriu național, guvernat de un singur set de reguli coerent și valabil pentru toți (clienți, agenții, furnizori), situațiile neprevăzute vor putea fi gestionate mult mai eficient, din punct de vedere medical și financiar.

Apoi, într-o etapă ulterioară, vor reîncepe și călătoriile dintre țări aflate la distanțe de zbor de o oră – două și afectate mai puțin de pandemie. Este foarte probabil ca în Europa refacerea conexiunilor aeriene comerciale să fie mai complicată, din cauza deciziilor individuale ale fiecărui guvern național și a divergenței intereselor economice. Însă reluarea călătoriilor este într-o mare măsură dependentă de identificarea problemei de fond, adică de rezolvarea medicală a crizei. O astfel de rezolvare parțială sau totală va genera încredere, iar pasagerii se vor simți confortabil și în siguranță pe toată durata călătoriei. Sunt convins că până la urmă aceste soluții vor apărea.

viewscnt
Afla mai multe despre
turism
afaceri
avion