Românii au prins gustul vacanțelor cu reducere și sunt dispuși să plătească și cu o jumătate de an înainte, doar ca să obțină un discount de 20-25%. Din datele ANAT, peste 17% din locurile contractate de agențiile de turism pe litoral în această vară au fost deja vândute înainte de jumătatea lunii martie, procent dublu față de anul trecut.
Nici n-au plecat ultimii turiști de pe plajă, în septembrie, anul trecut, când agențiile au lansat deja oferte cu reduceri de 35-40% sau chiar 50% pentru vara anului următor. Cea mai agresivă etapă de reduceri a durat până pe 31 devembrie, după care, în faza a doua, între 1 ianuarie și 31 martie, reducerile ajung la 20-25%, dar sunt și excepții cu scăderi de tarife de până la 40%.
Președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Aurelian Marin, a estimat pentru Profit.ro că până acum s-au vândut deja, cu reduceri de 20-40%, peste 17% din totalul locurilor contractate prin agențiile de turism. El spune că agențiile contractează anual în jur de 500.000 de locuri, iar restul turiștilor de la mare, până la 1,5 milioane, vin fie în weekend-uri, rezervând direct la hoteluri, fie pe cont propriu în timpul săptămânii.
CITEȘTE ȘI Hotelierii de la mare spun că nu pot da tarifele de 10 euro pe noapte promise de federația FAPT turiștilor rușiOficialul ANAT estimează, analizând tendințele din această periodă, că până la 31 martie se vor vinde deja 30% din locurile contractate pe litoral de agenții, dublu față de anul trecut. Cu cinci ani în urmă, spune el, când programele early booking erau abia la început, românii cumpărau timid, prin ianuarie-februarie. Între timp, însă, din ce în ce mai mulți vor să plătească mai puțin pe vacanță și vor să se asigure, rezervând cu multe luni înainte, că găsesc locuri în vârf de sezon la hotelurile preferate. Totuși, majoritatea românilor cumpără încă vacanța la mare cu două luni înainte, chiar dacă nu beneficiază de reduceri.
Pachetul mediu pentru o cameră pe litoral cu mic dejun ajunge la 300 de euro pentru 6 nopți la un hotel de trei stele, iar pachetele all inclusive sunt mai scumpe cu 250 de euro, în medie. Majoritatea celor care cumpără early booking, spune Aurelian Marin, aleg vârful de sezon: 15 iulie - 20 august. Dacă până acum trei ani cereau aproape în exclusivitate în Mamaia, în ultimii doi ani cumpără destul de consistent și în sudul litoralului. Acești turiști sunt, în general, familiști, cu vârste de până în 40 de ani, cu copii mici, venituri medii, foarte mulți dintre ei bugetari, pentru care contează foarte mult orice reducere. Din acest motiv, cei mai mulți aleg să plăteaască vacanța eșalonat, până la sfârșitul lui martie.
Majoritate a hotelurilor acceptă să lase din tarife pentru early booking pentru că, așa cum spune șeful ANAT, pentru că în cazul unui sezon foarte ploios sau dacă vânzările scad din alte motive, aceștia sunt bani siguri pe care îi încasează. Nici agențiile nu evită acest program. "Toată lumea blamează litoralul, dar pe de altă parte toată lumea îl vinde și toată lumea îl cumpără. E o diferență mare între felul în care este văzut litoralul și felul în care este vândut", afirmă Aurelian Marin.