Care este povestea LTJ & Partners?
Istoricul LTJ & Partners începe acum 16 ani, când am deschis primul cabinet de avocatură (LTJ Law Office), axat cu precădere pe zona litigiilor comerciale și civile. Treptat, lucrurile au început să se diversifice, solicitările clienților fiind din ce în ce mai multe în zona de prevenție, poate și din învățămintele crizei economice recente, astfel încât, ca o evoluție firească, activitatea de consultanță a depășit-o pe cea de litigii.
Pe acest trend de diversificare, împreună cu un nou partener cu o vastă experiență și expertiză în zona consultanței de business și alături de alți avocați din echipă, am creat acest proiect, ce are deja câțiva ani de existență și care combină atât expertiza din zona de litigii cât și pe cea din zona de consultanță, devenind în acest fel LTJ & Partners.
Acum, LTJ & Partners este o societate de avocatură ce se adresează cu precădere companiilor din zona SME’s (small and medium enterprises) sau I.M.M. (terminologia românească), propunându-și să ofere servicii juridice “full service” pentru acest segment de piață.
CITEȘTE ȘI BAROUL BUCUREȘTI Reconvocare Adunare Generală Electivă și OrdinarăÎn ceea ce privește domeniile de activitate, acestea sunt destul de diverse, de exemplu, companii din zona I.T.&C, (probabil că nu este chiar o întâmplare că sediul nostru este chiar lângă investiția recenta “Bussiness campus – AFI TECH PARK” 1 și 2), companii din industria serviciilor financiare, din real estate, producție alimentară, exploatări balastiere, transport rutier de mărfuri, și altele.
Care este motivul pentru care ați ales acest segment de piață?
Cred că mai degrabă el ne-a ales pe noi. Am constatat faptul că există o satisfacție profesională cu totul deosebită în a fi, nu doar martor, ci implicat activ la creșterea afacerilor clienților pe care îi reprezinți. Este o provocare pentru noi atunci când un client apelează la serviciile noastre, în general pentru faptul că nu mai face față avalanșei de probleme cu care se confruntă, iar după o perioadă de timp rezultatele încep să se vadă și businessul începe să se consolideze.
Cu ce vă diferențiați față de ceilelati actori din piață?
Sunt mai multe lucruri care credem noi că ne diferențiază față de alți colegi de-ai noștri.
Unul dintre acestea ar fi expertiza pe care o avem în acest domeniu. Faptul că serviciile noastre combină atât experiența pe care o avem în partea de business cât și pe cea din partea de litigii, ceea ce ne permite să avem o abordare utilă asupra problemelor clienților noștri din mai multe perspective.
Un alt avantaj ar fi acoperirea globală la care avem acces, fiind membri exclusivi în România ai MSI Global Alliance, una dintre cele mai mari asociații internaționale de firme de avocatură și servicii de audit și contabilitate, având peste 250 de societăți membre în peste 100 de țări. Membrii MSI Global Alliance se adresează, în principal, aceleiași categorii de clienți (“mid size”), iar reprezentarea clienților noștri se poate materializa în ambele sensuri, atât pentru societățile străine care investesc în România, cât și pentru societățile românești care doresc să investească în afara granițelor țării.
Nu în ultimul rând, activitățile noastre se completează și cu serviciile oferite de LTJ Trademark, care se ocupă de partea de proprietate industrială, pe zona de mărci, cu toate serviciile aferente, de la cercetare-documentare mărci până la înregistrare și reprezentare în cadrul procedurilor de opoziție, inclusiv reprezentare în litigiile cu astfel de obiect.
Ce tipuri de servicii dorește un S.M.E. de la avocat?
“One Stop Shop” este conceptul pe care îl caută clientul actual.
Așadar, solicitările sunt din cele mai variate domenii, indiferent dacă vorbim de investitori locali sau străini.
Mai mult decât atât, solicitările clienților ne arată faptul că nevoile lor actuale sunt îndreptate și către servicii complementare care depășesc conținutul asistenței juridice clasice, care doar să clarifice și să avizeze un raport juridic, sau să-l asiste într-o eventuală dispută juridică.
Se solicită o asistență juridică care conține componente de strategie de business și o implicare nemijlocită în activitatea companiilor, de la primele abordări ale partenerilor de afaceri, la construcția și protecția unui brand, opinii pentru optimizare fiscală, dar și participarea la negocieri și în final încadrarea acestora într-un contract.
CITEȘTE ȘI INTERVIU cu Olga Niță, Counsel Filip & Company: „Piața de M&A din România nu este una matură, descrierea mai potrivită fiind cea de emergentă”Necesitatea implicării mai active a avocatului în zona de SME’s probabil că vine și pe fondul unei vulnerabilități mai mari a businessului din acest segment, în ipoteza materializării acestora.
Experiența membrilor alianței internaționale, MSI GLOBAL ALLIANCE, din care facem parte, ne arată ca acesta este trendul în business, congruența opiniilor pentru a scurta timpii de așteptare în construcția și gestionarea unui business. Asta încercam să realizăm și noi.
Care sunt tipurile de probleme cu care se confruntă un S.M.E.?
Desigur sunt cele comune, devenite deja clasice în România, din păcate, ca de exemplu: I.M.M.-le sunt mai vulnerabile la schimbările legislative, la evoluția tehnologiei, la protecția drepurilor de proprietate industrială, printre care protecția brandului, a ideilor novatoare, asta pentru că mijloacele de protecție sunt costisitoare și de durată, dar și pentru că puterea de difuzie a ideilor de business este din ce în ce mai rapidă într-o piață în care clienții se lovesc și de o concurență care nu este întotdeauna fairplay.
Cum caracterizați relația avocat – antreprenor?
Categoric trebuie să fie una de încredere.
În zona în care activăm, este o relație cu un caracter “intuitu personae” mai puternic, având în vedere că aici avocatul are acces direct la owner, iar deciziile se iau mult mai rapid.
Un element important în cadrul acestei relații îl reprezintă capacitatea avocatului de a înțelege business-ul clientului și de a-i oferi soluții în consecință. Clienții vor să vadă că avocatul are capacitatea de a-i oferi soluții personalizate, care să poată fi ușor implementate în organizație și care să țină cont de situația reală a afacerii sale. Cu alte cuvinte, nu le poți oferi soluții “din cărți”, ci adaptate la realitatea pragmatică a afacerii sale.
Care sunt impedimentele care îi opresc pe oamenii de afaceri să apeleze la un avocat?
În primul rând, trebuie să menționez faptul că oamenii de afaceri străini au o mult mai mare deschidere să apeleze la serviciile unui avocat. Aș putea spune chiar că nu concep afacerea lor fără a avea un avocat alături. În ceea ce privește oamenii de afaceri romani, într-adevăr există o anumită reticență care cred că vine, pur și simplu, din insuficienta informare despre beneficiile unui astfel de serviciu. Mai există, încă, ideea că avocatul însemnă un cost suplimentar pentru afacere și nu o valoare adăugată acesteia. Am constatat și noi din proprie experiență ca oamenii sunt la început reticenți în a apela la serviciile unui avocat, dar în momentul în care observă valoarea adăugată adusă de acesta în afacerea sa, lucrurile se schimbă. Am putea face aici o paralelă cu medicina: așa cum nu este indicat să apelăm la medic doar atunci când trebuie să ne operăm, așa și la avocat nu ar trebui să venim doar atunci când trebuie să ne judecăm. Cred că, în timp, și mediul de afaceri autohton va acționa în mod similar cu antreprenorii din străinătate, care din primul moment precum și pe parcursul dezvoltării businessului au alături un avocat.
CITEȘTE ȘI Anunț privind concursul de admitere în funcția de notar public pentru persoanele care au cel puțin 6 ani vechime în funcții de specialitate juridicăEste legislația din România permisiva dezvoltării ecosistemului antreprenorial?
Depinde din ce punct de vedere privim. Sub aspect fiscal, spre exemplu, există multe beneficii față de alte legislații.
Unde mai avem încă de corijat este predictibilitatea modificărilor legislative. Una dintre problemele cele mai mari în această zonă o reprezintă avalanșa modificărilor legislative și faptul că este dificil să construiești un buget de pe un an pe altul, ca să nu mai vorbim de proiecții multianuale. Dacă s-ar rezolva această problemă a predictibilității, cred că mediul de afaceri ar fi mult mai optimist.
Care sunt satisfacțiile unui avocat de S.M.E.?
Pentru noi satisfacțiile majore vin din “growing a greenfield”.
Faptul că preiei un client de la momentul în care îți cere înființarea unei firme și face o investiție de câteva sute de mii sau milioane de euro, participi alături de el la creșterea businessului, de la relațiile cu salariații, cu autoritățile, în proiecte de dezvoltare imobiliară, aspectele urbanistice, contractele cu clienții, raportarea la concurență și până la a te bucura de beneficiile unei tranzacții prin care, dezvoltând businesul până la punctul la care trebuie să treacă la un alt nivel, își vinde tot sau în parte participația din companie/ sau face un joint venture.
Concret, apreciem că businessurile reale și sănătoase ale SME’s sunt acelea în care ownerii fac venituri și din vânzarea de participații la companiile deținute, a brandurilor create de la zero, sau din contractele de franciză, nu doar din încasarea dividendelor.
Se poate spune că este și o zonă cu mai multe provocări pentru că, în permanență apare un domeniu nou pe care trebuie să-l dezlegi.
Având în vedere alianța internațională din care faceți parte, MSI Global Aliance, ce părere aveți despre piața avocaturii din România?
Depinde din ce punct de vedere o privești. Dacă ne raportăm la calitatea serviciului oferit în jurisdicția internă și la legislația internă, avocații din România oferă un serviciu de bună calitate companiilor.
Dacă ne referim la categorii specializate, ca de exemplu anumite categorii de contracte, sau de moduri de a face business, cred că încă mai avem ce învăța de la colegii noștri din alte țări.
Ca de exemplu, zilele trecute am avut o solicitare de la colegii noștri din U.K. pentru a acorda asistență în zona “litigiilor cu agenți comerciali independenți” în baza Directivei 86/653/CEE.
În U.K., colegii noștri din societatea de avocatură au o divizie specializată doar pe asemenea tip de litigii, întrucât piața agenților comerciali independenți este una foarte mare, un agent poate gestiona aproape orice fel de investiție, de la una imobiliară până la acțiuni și drepturi de autor, fără a se limita doar la un anumit domeniu. Încercând să găsim în reglementarea românească ceva similar, a fost cam dificil, aici fiecare domeniu este distinct reglementat.
Cum a arătat anul 2019 pentru LTJ?
Într-o mișcare continuă, atât în plan intern, cât și în plan extern.
Am preluat arii noi de practică și avem colegi noi care se ocupă de proiecte, iar în plan extern, am devenit membri exclusivi în România, pe partea de legal, ai MSI Global Alliance, fapt care are deja efecte importante asupra serviciului pe care-l punem în slujba clientului.
Care au fost ariile de practică motor?
Real estate cu tot cu aspectele urbanistice, inlcusiv licențe de specialitate, IT&C, corporate, proprietate intelectuală – trademark.
Ce planuri de viitor aveți?
Sub aspect intern, ne propuneam să dezvoltăm și mai mult domeniul actual cerut de clienți, respectiv IT&C. Aici, dincolo de protecțiile pe care companiile de IT reușesc să le facă prin criptarea informațiilor/programelor, au nevoie și de protecția legală a drepturilor lor, în așa fel încât să se asigure pentru o perioadă cât mai lungă de timp, chiar dacă termenul de 50 ani de protecție prevăzut de lege a devenit caduc, având în vedere evoluția tehnicii și a informaticii la acest moment.
Sub aspectul relaționării externe, putem să spunem că avem un privilegiu din faptul că după doar un an de la intrarea în alianța internațională, România a convins membrii acesteia ca în anul 2020, Conferința europena a MSI Global Alliance să aibă loc la București, în luna Mai anul viitor.
Așteptam atunci peste 150 de delegați din toată Europa, avocați, auditori, consultanți fiscali, contabili.
Avem convingerea că aceasta conferință va aduce o plus valoare nu doar profesioniștilor din aceste domenii, prin schimburile de experiență, dar și businessurilor din România și din străinătate pentru că, indubitabil, clientul este assetul principal în piața de servicii în care activăm.
Cum vedeți viitorul profesiei de avocat în contextul erei robotizării și automatizării?
În complementaritate. Nu cred în ipoteza conform căreia automatizarea va înlocui munca avocatului, ci în deschiderea avocatului de a accepta și chiar de a folosi aceste evoluții tehnologice în cadrul activității sale. În esență, munca avocatului este una de creație și nu una automatizată, deci privim cu deschidere orice ajutor venit din zona inovației tehnologice, atât pentru noi, cât și pentru clienții noștri.
Material Legal Marketing