Campania LegalMarketing “Avocatii in Cartierul Justitiei” continuă cu Episodul 2: macheta aprobată de Ministerul Justiției și amplasamentul ales, din cele trei variante propuse de Universitatea de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu”. Printre funcționalități nu se regăsește, cel puțin în faza incipientă a proiectului, niciuna care să aibă legatură cu Avocatura. Deși Baroul București si Uniunea Națională a Barourilor din România au solicitat oficial acest lucru, Ministerul Justiției si Miniștrii care au ocupat acest portofoliu de prim rang pentru Statul de Drept și societatea romanească nu au dat undă verde acestei solicitări.
Ministerul Justiției a solicitat in anul 2014 Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București identificarea unor amplasamente optime, care să întrunească condițiile de funcționalitate și de reprezentativitate firești pentru o instituție fundamentală a statului de drept. Se dorea construirea unui „Cartier pentru Justiție” care să grupeze într-un mod coerent, facil și reprezentativ următoarele instituții: Curtea de Apel București, Judecătoriile Sectoarelor 2 și 5, Parchetul de pe lângă Tribunalul București, Consiliul Superior al Magistraturii, Școala Națională de Grefieri, Institutul Național al Magistraturii, Inspecția Judiciară.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
După stabilirea sitului, Ministerul Justiției a solicitat UAUIM realizarea unui proiect studențesc – concurs pentru anul V al Facultății de Arhitectură din UAUIM, numit „Cartier pentru Justiție”. Ansamblul arhitectural urmărea un răspuns optim la condițiile de funcționalitate și de reprezentativitate firești pentru instituțiile fundamentale ale statului de drept. Tema de proiectare a generat diverse propuneri cu o mare varietate de soluții. În imagini sunt exemplificate trei dintre proiectele propuse.
„Cartier pentru Justiție” face parte dintr-un complex de proiecte post-revoluționare ce include o sală de concerte, spații administrative, centru de afaceri, zone verzi și de agrement, și propune un nou spațiu public, reprezentativ pentru București.
Ținând cont atât de importanța funcțiunilor la nivelul orașului, cât și de cerințele complexe legate de amplasament, a fost ales situl. Acesta trebuie să suporte dezvoltarea unui proiect de o asemenea anvergură. Astfel, după determinarea suprafeței de teren necesare, s-au stabilit criteriile prioritare pentru identificarea terenurilor din Municipiul București care răspund nevoilor specifice programului funcțional. Cele mai importante au fost: situarea în perimetrul central al Capitalei, contactul direct cu un bulevard sau cu o piață urbană cu valoare arhitectural-urbanistică și cu statut de reprezentativitate, existența unei suprafețe de teren libere de construcții de minimum 4 hectare, care să nu necesite demolări, acestea având o percepție negativă în conștiința publicului bucureștean, terenul trebuie să se afle preponderent în domeniul privat al statului sau al Municipiului București. Pornind de la aceste criterii, au fost identificate trei terenuri care răspund consistent acestor cerințe:
Fig. 1 Fostul amplasament al Operei Române, situat de-a lungul Bd. Unirii (10,71 hectare). Terenul a constituit, în anii 1980, obiectul unor operațiuni ample de demolare în vederea construirii Operei Române.
Fig. 2 Terenul aflat între Academia Română și Parlamentul României (8,92 hectare). Terenul este liber de construcții ca urmare a demolărilor din anii 1980 pentru realizarea noului Centru Civic al Municipiului București. Cu excepția aleii de acces la Casa Academiei Române, terenul a rămas neamenajat, fiind acoperit cu o vegetație spontană.
Fig. 3 Fostul amplasament al Muzeului Național de Istorie, pe Splaiul Independenței (8,59 hectare). Anterior amplasării aici a clădirii Muzeului Național de Istorie din anii 1980, terenul a avut folosința de hipodrom.
Cele trei amplasamente au fost analizate în funcție de: poziționarea față de zona centrală și relația cu alte zone funcționale (reprezentativitatea, vecinătatea cu alte funcțiuni ale Ministerului Justiției, gradul de accesibilitate publică), caracteristicile amplasamentului (conformare, utilități existente), caracteristici legate de eficiența economică a investiției (posibilitatea etapizării investiției; costurile de echipare; exproprieri și probleme juridice). A rezultat faptul că, deși toate cele trei amplasamente îndeplinesc condițiile necesare pentru realizarea „Cartierului pentru Justiție”, situl aflat pe Bulevardul Unirii a întrunit cele mai multe avantaje în urma analizei comparative.
Toate aceste amplasamente au un potențial similar pentru a susține dezvoltarea unui „Cartier pentru Justiție”, existând totuși argumente care recomandă, cu prioritate, amplasamentul din Bulevardul Unirii. Sintetic, avantajele acestuia sunt următoarele: situarea într-o zonă reprezentativă a orașului și contribuția ca, printr-o investiție publică, centrul municipiului București să se dezvolte spre zona de sud-est, al cărei potențial este mai puțin folosit; apropierea de Tribunalul București tinde să încurajeze formarea unui district de justiție; o mai bună accesibilitate, din perspectiva transportului în comun de mare capacitate.
LegalMarketing va face toate demersurile jurnalistice necesare pentru includerea Avocaturii pe lista profesiilor ce vor beneficia de spațiu în acest ansamblu funcțional. În episodul 3 veți vedea care este stadiul actual al proiectului și care sunt modifiările față de anul 2014.
Articol LegalMarketing