Firmele care nu au instalate noile tipuri de case de marcat cu jurnal electronic, care ar trebui să comunice online cu ANAF, vor fi sancționate direct cu amenzi de până la 10.000 de lei, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern care elimină această contravenție de sub incidența Legii prevenirii. În prezent, firma găsită în neregulă nu este sacționată direct la momentul la care ANAF constata în control lipsa noului tip de casă de marcat, ci primește un plan de conformare, urmând să fie sancționată abia ulterior, dacă nu respecta planul respectiv. Este important de precizat că ANAF nu are acum sistemul informatic pentru a comunica online cu aceste case de marcat, iar informațiile care în viitor ar urma să fie transmise online sunt depuse acum de firme la ANAF prin intermediul unui formular lunar. Achiziția sistemului informatic ar putea fi gata pe la mijlocul anului.
Important: Acesta este un proiect de hotărâre de Guvern. Pentru a inra în vigoare, hotărârea trebuie adoptată de Guvern și publicată în Monitorul Oficial. "Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României", prevede proiectul.
Legislația prevede următoarele sancțiuni pentru nerespectrea obligației de dotare cu noile casă de marcat:
- sancțiune contravențională principală - amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum și următoarele sancțiuni complementare:
- confiscarea sumelor nejustificate;
- suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal și prezentarea dovezii de plată a amenzii sau a jumătate din cuantumul acesteia, după caz, organului constatator.
În prezent, 498.251 de case de marcat sunt în funcțiune la firme, alte circa 28.000 au fost cumpărate și așteaptă instalarea, iar încă 62.000 sunt disponibile în stocurile distribuitorilor.
"Măsura eliminării contravenției referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic, de sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017, a fost luată ca urmare a monitorizării permanente efectuate de Ministerul Finanțelor, din care a rezultat că menținerea măsurii nu mai este justificată întrucât operatorii economici nu mai au motive obiective pentru neconformare. Astfel, la această dată, Ministerul Finanțelor a emis autorizații de distribuție pentru toate tipurile de aparate de marcat, iar distribuitorii autorizați și unitățile acreditate pentru comercializare ale acestora dețin stocuri de aparate de marcat noi", potrivit Ministerului Finanțelor.
Ministerul afirmă că a solicitat informații de la entitățile care distribuie/comercializează/ instalează aparate de marcat și care cunosc, în mod nemijlocit, realitatea din piață, datele obținute confirmând suplimentar constatările făcute de Finanțe, în sensul că, operatorii economici care nu s-au dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic sunt în expectativă și nu vor proceda la achiziția de aparate de marcat noi, atâta timp cât contravenția privind nerespectarea termenelor prevăzute de lege, pentru dotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic, este sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017.
Documentul cu proiectul de hotărâre de Guvern este disponibil aici, iar nota de fundamentare aici.
Firmele trebuie să-și ia noile case de marcat cu jurnal electronic
Obligația de dotare cu noile case de marcat a intrat în vigoare la 1 iunie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii și de la 1 august 2018 pentru cei mici, dar, după ce autoritățile au constatat că foarte aproape de 1 iunie 2018 nu era niciun vânzător autorizat de astfel de echipamente, au amânat în primă fază cu 3 luni amenzile, apoi au introdus nerespectarea acestei obligații sub Legea prevenirii.
Astfel, prin OUG nr. 44/ 2018, au fost acordate termene de grație de 3 luni în care nu s-au aplicat sancțiunile pentru nedotarea operatorilor economici cu noile aparate (până la 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii, respectiv 1 noiembrie 2018 pentru contribuabilii mici). Având în vedere că unii dintre operatorii economici din categoria contribuabililor mari și mijlocii nu și-au putut îndeplini obligația de a se dota cu noile aparate de marcat nici după expirarea termenelor de grație (întrucât, la sfârșitul lunii august 2018, nu erau disponibile pe piață soluții fiscale dedicate), la inițiativa Ministerului Finanțelor, contravenția pentru nedotarea la termen cu noile aparate de marcat a fost adăugată, prin HG 701/2018, în prevederile Legii prevenirii (HG nr. 33/2018).
Astfel, ANAF poate desfășura, inclusiv în prezent, în raport cu această contravenție, doar acțiuni de tip preventiv stimulativ și nu de sancționare de la prima abatere a operatorului economic.
Ministerul Finanțelor și ANAF au încercat ân 2019 să sperie firmele cu anunțuri despre controale riguroase sau despre intensificarea controalelor, însă rezultatul acestor demersuri a fost unul redus, în contextul în care firmele știau că pentru nerespectarea acestei obligații se aplică Legea prevenirii. Adică, atunci când inspectorii Antifraudă constată că lipsesc noile case de marcat, acordă un termen de conformare, iar dacă atunci când revin, după acest termen, firma tot nu a cumpărat noul aparat fiscal, abia atunci pot aplica amenda.